Beantwoord

Nieuw IP adres

  • 23 January 2024
  • 17 reacties
  • 569 Bekeken

Dag,

Tot mijn schrik zag ik vanmorgen ineens dat we een nieuw IP adres hebben gekregen. Grote vraag, waarom? We zijn net 2 maand actief op jullie netwerk en nu al een nieuw IP adres. Ik zat hiervoor 4 jaar bij KPN, en nog nóóit een nieuw IP adres gehad. We zijn zeer afhankelijk van een stabiel IP adres om allerlei redenen. Wat is de reden voor dit nieuwe IP Adres? En het moet toch niet zo zijn dat we elke 2 maand of wellicht elk half jaar een nieuw IP adres krijgen toch? 

icon

Beste antwoord door Pieter_B 23 January 2024, 12:31

Bekijk origineel

17 reacties

Reputatie 1

Een van de grote minpunten nu tweak stop is dat we geen vast ip meer hebben. Weet niet of twee maanden normaal is. Maar bij odido heb je dus geen vast ip adres en wisseld deze steeds.

Daarnaast kan je de modem zyxel niet zelf updaten er is geen knop voor in de software om dit te checken / te downloaden.

 

Ik werk twee dagen in de week thuis en op ip basis heb ik via vpn toegang tot onze server op het werk. Dat werkt nu dus niet meer lekker want je moet ‘steeds’ ip adressen lopen wisselen.

 

Heb ooit ook bij kpn gezeten weet niet of je daar een vast ip hebt.

 

Vind dat dit duidelijk gemeld had moeten worden bij het abonnement. Zeker bij tweak klanten.

 

 

Reputatie 1

Yup. Same here. Wel geruststellend om te weten dat er meer klanten waren die dit vandaag hadden; het lijkt op een ‘opschoon-actie’ naar nieuwe IP ranges?

De helpdesk hoef je niet te bellen, want die zeggen dat je het modem maar moet resetten. De agent die ik aan de lijn had wist er ook niks van verder.

Het zal hopelijk voorlopig de laatste keer zijn, mijn ip adres is meer dan 2 jaar lang gewoon stabiel geweest.

Mocht er iemand een suggestie hebben voor een andere provider (1Gb up/down), met wel een garantie op een statisch IP, dan houd ik me aanbevolen...

Reputatie 1

Ja nog een groot minpunt bij tweak belde je met een service deze die bijna alles kon, terwijl je met ze aan de telefoon zat.

Reputatie 7
Badge +3

Voor alle duidelijkheid, Odido doet in de particuliere markt niets afwijkend van andere providers.

Voor de particuliere markt maakt men gebruik van dynamic IP’s, dat betekent vrij vertaald, het publieke WAN IP kan op elk moment veranderen. Dat kan gebeuren door veranderingen in een wijk, of op andere plekken waarvoor een IP range shift nodig blijkt.

Wil je een fixed IP, kom je terecht bij de zakelijke kant van Odido. Bedrijven en instellingen kunnen via een zakelijk abonnement dus een fixed IP aanvragen.

De meest particulieren merken niets van een WAN IP die dynamisch is, maar voor een kleine groep is het niet altijd ideaal.

We zijn zeer afhankelijk van een stabiel IP adres om allerlei redenen.

Als dit i.d.d. zwaarwegend is, dan zal je dus een bedrijfsaansluiting met KvK nummer kunnen worden aangevraagd om dit probleem voor te blijven.

Daar zit natuurlijk dan ook gelijk een behoorlijk ander kostenplaatje bij, dat amper opweegt tegen een sporadische verandering van je publieke IP op de WAN.

Als het remote access betreft, kun je dit als particulier prima oplossen met een DDNS provider.

Hopelijk is het hiermee iets duidelijker in het hoe en waarom.

Hier is het public ip ook veranderd.

Dat was vanaf ik klant werdt in Juli 2022 hetzelfde tot vandaag.

Ik kwam erachter dat ik niet op dscam kon komen. (Gemak had ik hiervoor het public ip adres gebruikt)

Voor vpn gebruik ik een ddns die werkte dus gewoon.

Eigenlijk gebruiken alle providers dynamisch ip adressen voor particulieren.

Ook Kpn.

Een provider mag dit veranderen.

Bijvoorbeeld kan dit gebeuren bij groot onderhoud.

Ik zie ook naast het public ip adres dat de gateway ook veranderd is.

@Tommie van OdidoWat is er veranderd bij Odido omdat het public ip adres gewijzigd is.?

 

Reputatie 1

Jaja, dat is natuurlijk allemaal ook zo. @Pieter_B heeft gelijk, het is common practice. "Dan moet je maar een bedrijfsaansluiting nemen” is wel een beetje een zwaktebod, Odido kan natuurlijk ook gewoon tegen meerkosten je IP wel vastzetten.

Ik heb bijvoorbeeld wat home-automation die afhankelijk is van wat webhooks.. Daarvoor heb ik een domeinnaam, die netjes naar “mijn” publieke IP adres verwijst. Een wijziging is niet heel erg ingrijpend, maar wel irritant, want DNS propagatie duurt lang. Dus voordat het allemaal weer werkt (...) ben je toch weer 2 dagen verder.

Vooralsnog ga ik er vanuit dat het een soort opschoon-actie is, naar aanleiding van de overname van TMNL adressen; ik kan me goed indenken dat ze ranges hebben per dienst enzo. Hoop dat ik, zoals @peter-keetfm ook zegt weer een paar jaar gewoon hetzelfde adres houd.

Toch ga ik wel op zoek naar een andere provider, niet alleen hierom. Ik betaal meer dan 50 euro per maand voor 1000/1000, hieronder mijn meetresultaten (bovenste gemiddeld, onderste maximaal per dag). Blijft toch ver achter bij wat er in het abonnement is voorgespiegeld.

Helaas een gaatje in de data, misschien post ik over een week of twee wel even de nieuwe resultaten hier.

 

 

Jaja, dat is natuurlijk allemaal ook zo. @Pieter_B heeft gelijk, het is common practice. "Dan moet je maar een bedrijfsaansluiting nemen” is wel een beetje een zwaktebod, Odido kan natuurlijk ook gewoon tegen meerkosten je IP wel vastzetten.

Ik heb bijvoorbeeld wat home-automation die afhankelijk is van wat webhooks.. Daarvoor heb ik een domeinnaam, die netjes naar “mijn” publieke IP adres verwijst. Een wijziging is niet heel erg ingrijpend, maar wel irritant, want DNS propagatie duurt lang. Dus voordat het allemaal weer werkt (...) ben je toch weer 2 dagen verder.

Vooralsnog ga ik er vanuit dat het een soort opschoon-actie is, naar aanleiding van de overname van TMNL adressen; ik kan me goed indenken dat ze ranges hebben per dienst enzo. Hoop dat ik, zoals @peter-keetfm ook zegt weer een paar jaar gewoon hetzelfde adres houd.

Toch ga ik wel op zoek naar een andere provider, niet alleen hierom. Ik betaal meer dan 50 euro per maand voor 1000/1000, hieronder mijn meetresultaten (bovenste gemiddeld, onderste maximaal per dag). Blijft toch ver achter bij wat er in het abonnement is voorgespiegeld.

Helaas een gaatje in de data, misschien post ik over een week of twee wel even de nieuwe resultaten hier.

 

 

Tja, de snelheid is wel iets om over te spreken ja, zie hier. Die flatline in het midden was dat ik geen internet had (ook daar valt weer wat over te zeggen...) anyway;

 

Links van de flatline is kpn, rechts is odido. Dat ik geen Gbit haal komt wsl door het device (nuc)

paars is upload, blauw i download.

 

En leuk dat 't IP adres gewijzigd MAG worden, maar het is wel weer tekenend dat ik binnen 2 maanden bij Odido een IP change heb, terwijl ik al die 4 jaar bij KPN niets heb gemerkt.

Ik houd m'n hart vast voor de komende maanden.

Reputatie 3

@kkoenen Ik wil niet zeuren maar als je voor een DNS wijziging 2 dagen verder bent dan doe je wel iets fout.

Je weet dat je bij een particuliere aansluiting geen vast ip hebt dus ja die kan wijzigen, als je zo afhankelijk bent van een vast ip dan is er dus of de keuze om een zakelijk abonnement af te sluiten of je dns verversing een stuk korter te zetten (ik heb hem op een uur staan) en er draait keurig een script die controleert wat mijn ip is, is die gewijzigd dan wordt er een dns update gedaan en ben je binnen het uur weer volledig bereikbaar.

Reputatie 1

@Jaapje78 nope veel DNS servers nemen je TTL helemaal niet over en het kan gerust een paar dagen duren voor je vanuit alle plekken van de wereld weer te vinden bent. zie ook https://www.whatsmydns.net/ (“This process can take from only a few minutes, but often takes up to 48-72 hours and sometimes longer.”)

“een zakelijk abonnement afsluiten” is wat makkelijk gezegd, niet iedereen heeft / wil een KvK inschrijving. Ik wil best een paar euro per maand extra betalen voor een fixed IP, maar die optie is er bij odido niet.


> Ik wil niet zeuren maar als je voor een DNS wijziging 2 dagen verder bent dan doe je wel iets fout.


DNS propagatie heb je niet zelf in de hand. Dus als je niet wilt zeuren, dan moet je dat misschien ook maar niet doen.

Reputatie 3

@Jaapje78 nope veel DNS servers nemen je TTL helemaal niet over en het kan gerust een paar dagen duren voor je vanuit alle plekken van de wereld weer te vinden bent. zie ook https://www.whatsmydns.net/ (“This process can take from only a few minutes, but often takes up to 48-72 hours and sometimes longer.”)

“een zakelijk abonnement afsluiten” is wat makkelijk gezegd, niet iedereen heeft / wil een KvK inschrijving. Ik wil best een paar euro per maand extra betalen voor een fixed IP, maar die optie is er bij odido niet.


> Ik wil niet zeuren maar als je voor een DNS wijziging 2 dagen verder bent dan doe je wel iets fout.


DNS propagatie heb je niet zelf in de hand. Dus als je niet wilt zeuren, dan moet je dat misschien ook maar niet doen.

Volgens mij is er nu maar eentje die aan het zeuren is maar vooruit.

Je hebt propagatie niet in de hand nee maar dat geldt voor de uitzonderingen op de wereld. Of ga je mij vertellen dat je afhankelijk bent van een of andere obscure Russische DNS? Alle “normale” stabiele DNS providers houden zich er keurig aan.

Het klinkt een beetje als een probleem maken over iets wat geen probleem is. Bij de meeste providers heb je ook helemaal geen kvk nodig om een zakelijk abonnement af te sluiten én er zijn ook providers die particulier een vast ip adres geven. Je wilt meer betalen ervoor? Dat is mooi, doe dat dan ook en ga naar zo'n provider als je geen seconde downtime door een ip-adres wijziging aan kunt.

Tot nu toe kun je odido maar één ding verwijten en dat is het gebrek aan ipv6 maar dat het ip adres eens in de paar jaar een keer wijzigt… dat is bij nagenoeg elke provider met een particulier abonnement zo.

Reputatie 3

Ik merk dat ik ook aan de bak moet nu ik om ecologische redenen s’ nachts mijn router uitzet. Op zich is daar wel een mouw aan te passen, maar bij KPN had ik er nooit last van. Het mag dan wel zo zijn dat ook bij KPN het IP-adres in principe dynamisch is, in de praktijk is dit niet het geval. 

 

https://forum.kpn.com › internet-9

11 Oct 2020 — Het publieke IP adres van een KPN aansluiting is formeel een dynamisch IP adres maar in de praktijk een statisch IP adres.

Reputatie 3

na aanleiding van deze discussie nagedacht hoe je dit zou kunnen signaleren, want inderdad, de vpn heeft er ook last van. Met mijn domotica systeem (Openhab) check ik 1 keer per dag het IP adres en als ie anders is dan de dag ervoor gaat er een pushbericht naar de smartphone en kan ik evt per direct het WAN ip adres van de vlan client aanpassen. Probleem opgelost (voor mij(n VPN))

Reputatie 3

Ik merk dat ik ook aan de bak moet nu ik om ecologische redenen s’ nachts mijn router uitzet. Op zich is daar wel een mouw aan te passen, maar bij KPN had ik er nooit last van. Het mag dan wel zo zijn dat ook bij KPN het IP-adres in principe dynamisch is, in de praktijk is dit niet het geval. 

 

https://forum.kpn.com › internet-9

11 Oct 2020 — Het publieke IP adres van een KPN aansluiting is formeel een dynamisch IP adres maar in de praktijk een statisch IP adres.

In de praktijk is het adres van KPN ook dynamisch, net als bij Ziggo. Alleen wordt het bij beide providers slechts een keer per groot aantal jaren gewijzigd. Dynamisch houdt niets meer in dat dat je geen garantie krijgt op je ip.

Je kunt ook gewoon je wifi uitzetten op gezette tijden en dan de router laten voor wat die is, dat verbruikt slechts een paar watt. De wifi is de stroomverbruiker. Overigens verbruikt je router bij het weer opstarten ook navenant meer stroom dan dat hij rustig doorkabbelt dus wat je echt bespaart blijft even de vraag.

Reputatie 3

Ik merk dat ik ook aan de bak moet nu ik om ecologische redenen s’ nachts mijn router uitzet. Op zich is daar wel een mouw aan te passen, maar bij KPN had ik er nooit last van. Het mag dan wel zo zijn dat ook bij KPN het IP-adres in principe dynamisch is, in de praktijk is dit niet het geval. 

 

https://forum.kpn.com › internet-9

11 Oct 2020 — Het publieke IP adres van een KPN aansluiting is formeel een dynamisch IP adres maar in de praktijk een statisch IP adres.

In de praktijk is het adres van KPN ook dynamisch, net als bij Ziggo. Alleen wordt het bij beide providers slechts een keer per groot aantal jaren gewijzigd. Dynamisch houdt niets meer in dat dat je geen garantie krijgt op je ip.

Je kunt ook gewoon je wifi uitzetten op gezette tijden en dan de router laten voor wat die is, dat verbruikt slechts een paar watt. De wifi is de stroomverbruiker. Overigens verbruikt je router bij het weer opstarten ook navenant meer stroom dan dat hij rustig doorkabbelt dus wat je echt bespaart blijft even de vraag.

Je drukt je een beetje merkwaardig uit als je zegt dat dynamisch “niets meer in[houdt] dat dat je geen garantie krijgt op je ip.” Het houdt namelijk in de praktijk iets anders in bij Odido dan bij de andere providers: bij Odido wijzigt mijn IP-adres iedere dag, terwijl het bij KPN in de praktijk niet wijzigt.

Ik weet niet hoe je erbij komt maar wat je zegt over stroomverbruik bij het opstarten klopt totaal niet. Een router is geen opstijgend vliegtuig o.i.d. Ik gebruik een slimme stekker van TAPO die automatisch de router in- en uitschakelt én het stroomverbruik bijhoudt. En ik zie dat ik behoorlijk bespaar. Concreet: de Zyxel trekt ongeveer 12 W. Door het opstarten verbruikt de router even iets meer stroom, nl 0,003 kWh. Maar dat valt in het niet bij al die uren dat de router niet 0,012 kWh verbruikt.

Reputatie 7
Badge +3

Het kan nog veel gekker 😂

Zoek de verschillen .. pfSense ziet 87.xx en de nmap traceroute ziet mijn antieke 143.xxx .. nu jullie weer😎

En over het verbruik van de Zyxel, daar heb ik ergens in een ver verleden, toen de T50 pas was uitgerold, al eens uitgebreide metingen op gedaan.

Maar zie mensen die hun Zyxel GPON / XPON er tussen uit willen halen, om vervolgens een router te plaatsen van +€200 en een nieuwe SFP(+) van €75 o.i.d. die in bedrijf 30 Watt trekt 24/7 (0.74KWh p/d → 262.8 KWh p/j), omdat ze af willen van het ‘sluimer verbruik’ van hun converters die 1/10 verbruikt … als ik puur naar verbruik kijk en de onderliggende reden ‘het beperken van sluimer verbruik’ … ben je volgens mij overgestapt naar GROOT verbruik.

Denk dat te weinig mensen de berekening maken in KWh per dag / per jaar.

https://www.inchcalculator.com/watts-to-kwh-calculator/

En dan nog even over wisselende WAN IP’s, daar heeft de industrie al een oplossing voor gevonden … namelijk TAILSCALE / WIREGUARD … ook je VPN probleem opgelost.

 

Reputatie 3

@Pieter_B Het lijkt me sterk dat er veel klanten zijn die meer stroom verbruikende apparatuur inzetten om sluimerverbruik tegen te gaan. Hoewel de Zyxel vrij veel stroom verbruikt, vooral ook in idle mode. Ik zie althans een vrij constant verbruik per uur.

De meest rationele oplossing om zinloos verbruik tegen te gaan is toch om de hele handel (converter + modem, etc.) zoveel mogelijk uit te zetten als je geen gebruikmaakt van internet, bv. 's nachts. De slimme stekker die ik gebruik trekt zelf helaas ook nog 1 W maar dat is onvermijdelijk.

Reputatie 3

Ik merk dat ik ook aan de bak moet nu ik om ecologische redenen s’ nachts mijn router uitzet. Op zich is daar wel een mouw aan te passen, maar bij KPN had ik er nooit last van. Het mag dan wel zo zijn dat ook bij KPN het IP-adres in principe dynamisch is, in de praktijk is dit niet het geval. 

 

https://forum.kpn.com › internet-9

11 Oct 2020 — Het publieke IP adres van een KPN aansluiting is formeel een dynamisch IP adres maar in de praktijk een statisch IP adres.

In de praktijk is het adres van KPN ook dynamisch, net als bij Ziggo. Alleen wordt het bij beide providers slechts een keer per groot aantal jaren gewijzigd. Dynamisch houdt niets meer in dat dat je geen garantie krijgt op je ip.

Je kunt ook gewoon je wifi uitzetten op gezette tijden en dan de router laten voor wat die is, dat verbruikt slechts een paar watt. De wifi is de stroomverbruiker. Overigens verbruikt je router bij het weer opstarten ook navenant meer stroom dan dat hij rustig doorkabbelt dus wat je echt bespaart blijft even de vraag.

Je drukt je een beetje merkwaardig uit als je zegt dat dynamisch “niets meer in[houdt] dat dat je geen garantie krijgt op je ip.” Het houdt namelijk in de praktijk iets anders in bij Odido dan bij de andere providers: bij Odido wijzigt mijn IP-adres iedere dag, terwijl het bij KPN in de praktijk niet wijzigt.

Ik weet niet hoe je erbij komt maar wat je zegt over stroomverbruik bij het opstarten klopt totaal niet. Een router is geen opstijgend vliegtuig o.i.d. Ik gebruik een slimme stekker van TAPO die automatisch de router in- en uitschakelt én het stroomverbruik bijhoudt. En ik zie dat ik behoorlijk bespaar. Concreet: de Zyxel trekt ongeveer 12 W. Door het opstarten verbruikt de router even iets meer stroom, nl 0,003 kWh. Maar dat valt in het niet bij al die uren dat de router niet 0,012 kWh verbruikt.

Ik ben benieuwd hoe ik me merkwaardig uitdruk want dat is precies wat het betekend al is de uitvoering bij Odido misschien iets anders omdat de leasetermijn korter staat. Ik heb sinds het begin geen wijziging gehad op mijn ip adres hier.
Je geeft aan dat je er een slimme stekker bij hebt die de boel schakelt, die verbruikt ook minimaal een watt en staat wel 24/7 aan dus verbruikt die per dag net zoveel als de modem set in 2 uur nodig heeft. Je totale besparing zal dan nog 4 uurtjes per dag zijn? Daarnaast heb je nog het issue dat je dan blijkbaar elke dag alles weer opnieuw moet instellen omdat je ip wijzigt en komt je totale besparing zo ongeveer op 0 uit. Je hebt immers ook apparatuur nodig om de boel te bedienen om dat ip weer te wijzigen.

Klinkt als een vrij zinloze exercitie voor een besparing van nog geen 5 euro per jaar. Als je dat aanzienlijk noemt…..

Reageer