Beantwoord

Onrechtmatig gebruik van jouw internetaansluiting

  • 9 January 2023
  • 6 reacties
  • 329 Bekeken

Hallo,

ik heb deze mail ontvangen:

We hebben in ons beveiligingssysteem meldingen ontvangen waaruit blijkt dat jouw internetaansluiting onrechtmatig wordt gebruikt. Dit kan voor jou en andere internetgebruikers vervelende gevolgen hebben. Het is daarom belangrijk dat je direct maatregelen neemt.

Hoe is te zien dat mijn computer besmet is?
Internetproviders gebruiken zogenaamde abuse-systemen waarmee het verkeer van een internetaansluiting als het ware wordt bewaakt. Als dit systeem opmerkt dat een computerverbinding probeert te maken met bijvoorbeeld een command & control server van malware (schadelijke software), of als er verkeer wordt gedetecteerd dat kenmerken heeft van bijvoorbeeld het versturen van spam of gemaakte verbindingen naar een botnet (een systeem dat een computer ‘kaapt’) wordt hier een melding van gemaakt door het systeem.

Maatregelen
Wij vragen je een virusscanner te gebruiken op alle apparaten die verbonden zijn met jouw internetaansluiting. Er zijn een aantal gratis antivirusprogramma’s die je hiervoor kunt gebruiken en kunt vinden op het internet.

Let op!
Het is belangrijk dat je zo spoedig mogelijk actie onderneemt op deze waarschuwing. Als het onrechtmatige gebruik doorgaat, dan kan het zijn dat wij je internetaansluiting tijdelijk in een beveiligde omgeving plaatsen. Dit zal inhouden dat je, tot het probleem is opgelost, alleen nog gebruik kunt maken van een beperkt aantal internetsites.

 

Voor zover ik weet zijn er geen “vreemde” dingen gebeurt op onze Mac’s, ipad’s of telefoons.

Hoe kan ik erachter komen waar deze melding door veroorzaakt is?

 

mvg,

Mark

icon

Beste antwoord door Myshangwang 9 January 2023, 21:59

Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 7
Badge +3

@Myshangwang 

Heb je bijv.;

  1. IoT devices die internet toegang hebben?
  2. Een Webserver draaien?
  3. Een eigen Mailserver?
Reputatie 7
Badge +9

Hey @Myshangwang , ik heb het even voor je nagevraagd en in je privéberichten antwoord gegeven. We hebben ook een aantal tips gegeven: “To help you to fix this problem, I've collected the 3 earliest logs below, which have led to your IP being blocked”. 

Ik heb het probleem inmiddels gevonden (hopelijk), het blijkt de Raspberry Pi te zijn geweest. Hier lijkt malware op te staan.
Ik heb device uitgezet en zal een reinstall gaan doen.

Reputatie 7
Badge +14

Ok, dat is best een goede detectie service. Zo houden we het internet schoon.. althans, een beetje schooner.

Reputatie 7
Badge +3

@Myshangwang 

Elke device wat je toegang verschaft tot het internet omdat het moet volgens de fabrikant, vormt een risico op een hack of al ‘ingebakken’ zaken. Dat is ook de reden waarom ik soms ver weg blijf van de ‘wildgroei’ aan IoT devices die allemaal het internet op MOETEN … dus niet!

Bij de aanschaf van IoT devices, vraag jezelf altijd af “wat en waarom” .. dat is al de eerste firewall voor jezelf.

Weet niet wat die RBP doet of deed in je netwerk, maar wel een reden om de firewall settings op dat device op te schroeven.

Voor anderen, laat je niet verleiden door fabrikanten om poorten open te zetten, omdat anders hun device niet correct zou werken. Probeer dit zoveel mogelijk te voorkomen of gewoon niet te doen .. puur voor je eigen veiligheid. Stelregel 1 bij mij is, hou vreemde devices buiten je privé LAN. Hang dit soort devices in een eigen afgeschermde netwerk (VLAN aan de LAN zijde) , zodat ze niet bij je data op je privé LAN kunnen komen.

Reputatie 6
Badge

Ok, dat is best een goede detectie service. Zo houden we het internet schoon.. althans, een beetje schooner.

en voorkom je blokkades door 3e partijen. Goed werk T-mobile

Reageer