Packetloss glasvezel

  • 17 April 2023
  • 6 reacties
  • 86 Bekeken

Sinds de installatie enkele weken geleden is de internet ontvangst instabiel. Met penplotter regelmatige  packetloss te zien. Teams videobellen is zo goed als onmogelijk en daarmee wordt thuiswerken min of meer onmogelijk.

Is hier een oplossing c.q. oorzaak voor?

Cal van Odido 1 jaar geleden

Hoi @freekbod, handig dat je dit hebt ontdekt, dit is absoluut op te lossen! Ik heb meteen een lijnmeting voor je uitgevoerd en hierop kon ik alleen niks afwijkends ontdekken. Daarom springen er gelijk een aantal vragen bij mij op:

  • Werk je bekabeld of via de Wifi?
    • Aansluitend bij bekabeld: test je de verbinding direct op het modem, of via een omweg zoals een eigen router, switch of stroomnetadapter? Zou je kunnen testen wat er gebeurd als je de tussenschakel weghaalt en direct meet? 
  • Laat een speedtest, bijvoorbeeld die van Ookla, ook een dip zien zodra je packetloss ervaart?
  • Heb je alleen verbindingsproblemen op je laptop of ook op andere apparaten? Ik neem aan dat je niet zonder VPN kan werken om uit te testen of de VPN het probleem is?

Ik ben benieuwd hoe de vork in de steel zit, hier is absoluut een oplossing voor je voor!

Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Hoi @freekbod, handig dat je dit hebt ontdekt, dit is absoluut op te lossen! Ik heb meteen een lijnmeting voor je uitgevoerd en hierop kon ik alleen niks afwijkends ontdekken. Daarom springen er gelijk een aantal vragen bij mij op:

  • Werk je bekabeld of via de Wifi?
    • Aansluitend bij bekabeld: test je de verbinding direct op het modem, of via een omweg zoals een eigen router, switch of stroomnetadapter? Zou je kunnen testen wat er gebeurd als je de tussenschakel weghaalt en direct meet? 
  • Laat een speedtest, bijvoorbeeld die van Ookla, ook een dip zien zodra je packetloss ervaart?
  • Heb je alleen verbindingsproblemen op je laptop of ook op andere apparaten? Ik neem aan dat je niet zonder VPN kan werken om uit te testen of de VPN het probleem is?

Ik ben benieuwd hoe de vork in de steel zit, hier is absoluut een oplossing voor je voor!

Hoi Cal,

direct via ethernet met de router lost het probleem op. Met pingplotter zijn er dan geen problemen te zien. Het is dus iets met de router. Met of zonder vpn maakt niet uit.

Ben benieuwd naar de oplossing.. 

Hoi @freekbod, handig dat je dit hebt ontdekt, dit is absoluut op te lossen! Ik heb meteen een lijnmeting voor je uitgevoerd en hierop kon ik alleen niks afwijkends ontdekken. Daarom springen er gelijk een aantal vragen bij mij op:

  • Werk je bekabeld of via de Wifi?
    • Aansluitend bij bekabeld: test je de verbinding direct op het modem, of via een omweg zoals een eigen router, switch of stroomnetadapter? Zou je kunnen testen wat er gebeurd als je de tussenschakel weghaalt en direct meet? 
  • Laat een speedtest, bijvoorbeeld die van Ookla, ook een dip zien zodra je packetloss ervaart?
  • Heb je alleen verbindingsproblemen op je laptop of ook op andere apparaten? Ik neem aan dat je niet zonder VPN kan werken om uit te testen of de VPN het probleem is?

Ik ben benieuwd hoe de vork in de steel zit, hier is absoluut een oplossing voor je voor!

Hoi Cal,

direct via ethernet met de router lost het probleem op. Met pingplotter zijn er dan geen problemen te zien. Het is dus iets met de router. Met of zonder vpn maakt niet uit.

Ben benieuwd naar de oplossing.. 

Reputatie 7
Badge +9

Hoi @freekbod, als ik het goed begrijp is de verbinding, bekabeld, stabiel. Dit betekent dat er iets in huis is wat waarschijnlijk het signaal verstoord. Om een duidelijk beeld te krijgen wil je ik daarom vragen een aantal testen te doen. 

Ik wil jou vragen om enkele snelheidstesten uit te voeren, zodat we kunnen achterhalen waar het misgaat.

Belangrijk:

  • Een speedtest is altijd een momentopname, daarom is het goed om er meerdere uit te voeren
  • Als je gebruik maakt van een VPN verbinding, schakel deze dan eerst uit. Bij gebruik van een VPN gaat het signaal eerst naar de VPN server voor de speedtest, we meten dan niet de verbinding zelf

Instructies:

  • Zorg dat je dichtbij het modem staat
  • Open een browser op een mobiel apparaat en ga naar https://fast.com/ De speedtest begint direct bij het openen van de website
  • Zodra de speedtest klaar is, verandert de tekstkleur van grijs naar zwart. Door te drukken op 'meer informatie weergeven', krijg je niet alleen de downloadsnelheid te zien maar ook de uploadsnelheid en andere informatie
  • Maak een screenshot van de speedtest
  • Wacht minimaal vijf minuten en voer de speedtest nogmaals uit, op dezelfde afstand van het modem. Je doet dit door de browser te verversen. Maak een screenshot van de speedtest
  • Wacht minimaal vijf minuten en ga dan naar de plek in huis waar je problemen met de wifi ervaart. Ververs de browser om een nieuwe speedtest te starten en maak ook hiervan een screenshot

Ook wil ik je graag vragen hoeveel apparaten je op wifi hebt verbonden, en wat voor apparaten dit zijn? Talk soon!

Hoi @freekbod, als ik het goed begrijp is de verbinding, bekabeld, stabiel. Dit betekent dat er iets in huis is wat waarschijnlijk het signaal verstoord. Om een duidelijk beeld te krijgen wil je ik daarom vragen een aantal testen te doen. 

Ik wil jou vragen om enkele snelheidstesten uit te voeren, zodat we kunnen achterhalen waar het misgaat.

Belangrijk:

  • Een speedtest is altijd een momentopname, daarom is het goed om er meerdere uit te voeren
  • Als je gebruik maakt van een VPN verbinding, schakel deze dan eerst uit. Bij gebruik van een VPN gaat het signaal eerst naar de VPN server voor de speedtest, we meten dan niet de verbinding zelf

Instructies:

  • Zorg dat je dichtbij het modem staat
  • Open een browser op een mobiel apparaat en ga naar https://fast.com/ De speedtest begint direct bij het openen van de website
  • Zodra de speedtest klaar is, verandert de tekstkleur van grijs naar zwart. Door te drukken op 'meer informatie weergeven', krijg je niet alleen de downloadsnelheid te zien maar ook de uploadsnelheid en andere informatie
  • Maak een screenshot van de speedtest
  • Wacht minimaal vijf minuten en voer de speedtest nogmaals uit, op dezelfde afstand van het modem. Je doet dit door de browser te verversen. Maak een screenshot van de speedtest
  • Wacht minimaal vijf minuten en ga dan naar de plek in huis waar je problemen met de wifi ervaart. Ververs de browser om een nieuwe speedtest te starten en maak ook hiervan een screenshot

Ook wil ik je graag vragen hoeveel apparaten je op wifi hebt verbonden, en wat voor apparaten dit zijn? Talk soon!

Hoi Tomnmie,

bijgaand 3 screenshots. nr 1 (360MB) is de 1ste gemeten met safari op een MacBook Pro, nr 2 (300MB) 5 min later. Nr 3 (350MB) op de werklocatie in huis een aantal meters verder verwijderd van het modem.

Verder zijn er tijdens werk, nu niet tijdens de test, twee repeaters van AVM verbonden, en een iPhone en  een Macbook, verder een tado en Philips Hue router. De laatste beiden via hardware via de router. Verder nog de ringplot van gisteren en van vandaag. Het lijkt dat er iets veranderd is, de packetloss is niet meer te zien op de pingplot. De laatste staat hier onder als 1e.

 

Reputatie 7
Badge +9

Hey @freekbod, bedankt voor de testen en screenshots!

Ik zie inderdaad een mooie meting hier. Ik denk dat de verstoring door de AVM repeaters zal komen. Zijn deze genoodzaakt om aan te staan? Dan zou ik onze eigen repeaters aanbevelen. Dezen zijn ingesteld op onze modems. In dit topic lees je hier meer over: 

 

 

 

Reageer