Beantwoord

Portforwarding ZyXEL VMG8825-T50 lukt niet

  • 5 May 2023
  • 3 reacties
  • 133 Bekeken

  • heeft eerste post geplaatst
  • 1 reactie

Situatie:

Familielid met TMobile abbo heeft een Zyxel VMG8825-T50. Maakt gebruik van een NAS (QNAP). De bedoeling is om via een VPN-verbinding verbinding te maken op de QNAP NAS (via QVPN). Alleen met portforwarding en zaken wil dit niet vlotten….

We willen gebruik maken van QBelt VPN services. Hierbij de volgende gegevens:

De NAS heeft op zijn beurt een Statisch IP eindigend op .14.

Dit is netjes ingesteld:

Ik heb bij Vertaling startpoort/eindpoort ook al 80, 8080 ingesteld, protocol ook al UDP en UDP/TCP. Maar ik blijf maar problemen hebben met verbinden.

Bij HostIP of QNAP naam heb ik zowel WAN/intern IP en QNAP Cloudnaam geprobeerd. Werkt allemaal niet. Ik kan wel vanuit bij mij thuis naar die QNAP Cloudnaam gaan om verbinding te maken via de NAS en de Webinterface te bereiken/inzien. Maar ik wil dus verbinden met de VPN.

Help??

icon

Beste antwoord door yalerta 6 May 2023, 22:01

Bekijk origineel

3 reacties

Reputatie 7
Badge +5

De DHCP pool in de router laten beginnen bij b.v. xxx.xxx.xxx.50 ?
Zo zal de router alle adressen onder de 50 niet uitgeven en kunnen statisch ingesteld worden.

Probeer eerst een verbinding te maken op het Internet IP adres van de router.
Even een simpele webserver op poort 80 maar ook TIJDELIJK de management Wan toegang bij extern beheer even aanzetten om te controleren op de bereikbaarheid van IP adres of DNS naam.

Dergelijke acties uitvoeren van BUITEN af, via een mobiele telefoon e.d. (wifi uit)

De Tmobiel aansluiting is op glasvezel.? (ETH_internet) Bij DSL kies je VD_internet.

 

De DHCP pool in de router laten beginnen bij b.v. xxx.xxx.xxx.50 ?
Zo zal de router alle adressen onder de 50 niet uitgeven en kunnen statisch ingesteld worden.

Probeer eerst een verbinding te maken op het Internet IP adres van de router.
Even een simpele webserver op poort 80 maar ook TIJDELIJK de management Wan toegang bij extern beheer even aanzetten om te controleren op de bereikbaarheid van IP adres of DNS naam.

Dergelijke acties uitvoeren van BUITEN af, via een mobiele telefoon e.d. (wifi uit)

De Tmobiel aansluiting is op glasvezel.? (ETH_internet) Bij DSL kies je VD_internet.

 

Bedankt voor je reactie!

Mijn vraag is, waarom zou ik de pool moeten aanpassen? Ik heb de NAS toch al een MAC Binding 192.168.1.14 als vast IP gegeven? :)

Ik kan de router vanaf hier inderdaad aanpassen, ik zit vanuit bij mij thuis in de router van mijn familielid. Ik kan ook vanuit hier op de NAS inloggen via DDNS naam.

Mijn familelid heeft Glasvezel, dus is inderdaad ETH_Internet. 

Nog steeds geen verbinding mogelijk. Overigens heeft mijn familielid firmware versie V5.50(ABPY.1)b16_20210525.

 

 

Reputatie 7
Badge +5

De DHCP pool in de router laten beginnen bij b.v. xxx.xxx.xxx.50 ?
Zo zal de router alle adressen onder de 50 niet uitgeven en kunnen statisch ingesteld worden.

Probeer eerst een verbinding te maken op het Internet IP adres van de router.
Even een simpele webserver op poort 80 maar ook TIJDELIJK de management Wan toegang bij extern beheer even aanzetten om te controleren op de bereikbaarheid van IP adres of DNS naam.

Dergelijke acties uitvoeren van BUITEN af, via een mobiele telefoon e.d. (wifi uit)

De Tmobiel aansluiting is op glasvezel.? (ETH_internet) Bij DSL kies je VD_internet.

Bedankt voor je reactie!

Mijn vraag is, waarom zou ik de pool moeten aanpassen? Ik heb de NAS toch al een MAC Binding 192.168.1.14 als vast IP gegeven? :)

Kwestie van een netwerk op de juiste manier beheren en instellen. Door de pool waaruit de DHCP server IP adressen uitdeelt te beperken is een mogelijke kans op het dubbel uitgeven van IP's kleiner

 

Ik kan de router vanaf hier inderdaad aanpassen, ik zit vanuit bij mij thuis in de router van mijn familielid. Ik kan ook vanuit hier op de NAS inloggen via DDNS naam.

Dan is de oorzaak van het niet via VPN verbinden met de NAS te zoeken in de apparatuur waarmee de verbinding geprobeerd wordt op te zetten of in onjuiste instellingen van de VPN server en of client.
Ik heb geen directie kennis van  QVPN maar had zelf wel problemen met een OpenVPN verbinding die pas wilde werken na opnieuw instellen van de VPN gegevens op de cliënt.

Mijn familelid heeft Glasvezel, dus is inderdaad ETH_Internet. 

Nog steeds geen verbinding mogelijk. Overigens heeft mijn familielid firmware versie V5.50(ABPY.1)b16_20210525.

Firmware versie is niet zo van belang. Poortmapping op de Zyxel werkt, PUNT.
Alle topics op dit forum m.b.t. de poortmapping/forwarding bleken niets met de router maar met andere externe factoren van doen te hebben.

Daarom het eerdere advies. Werkt de poortmapping zonder VPN?

Fouten opsporen is een kwestie van elimineren en opdelen in stukjes van wat wel werkt.

 

Reageer