Beantwoord

rDNS (Return DNS) voor mail


Beste T-Mobile, ik zit nu bij Solcon en heb een eigen (mail)Server draaien. Om naar iedereen een mail te kunnen sturen moet ik een rDNS hebben, is dit ook bij jullie mogelijk om in te regelen?

Ik stel dit soort vragen omdat ik overweeg over te stappen naar T-Mobile.
icon

Beste antwoord door Sander 18 July 2017, 18:02

Bekijk origineel

10 reacties

Met een mailserver is het verstandig dat jouw email server van je domein hetzelfde is als het ip adres van je mail server.
Dat wil zeggen een ping naar domein.nl geeft bv 170.1.2.1 een dns lookup naar 170.1.2.1 zou dan domein.nl kunnen zijn.

Veel mail servers doen een reverse DNS check om te kijken of de mailserver niet misbruikt wordt en daardoor spam wordt verstuurd.

Je kan inderdaad een mailserver hebben zonder PTR maar dat kan inhouden dat je naar sommige niet kan mailen.

 


mail.eigendomein.nl MX xxx-xxx-xxx.glasoperator.nl

of
mail.eigendomein.nl A jeinternetip
rdns jeinternetip xxx-xxx-xxx.glasoperator.nl
dns xxx-xxx-xxx.glasoperator.nl je internetip

Deze 2 combinaties werken gewoon zonder nadelen voor je eigen mailserver.
Je RDNS aanpassen naar je eigen domein geeft maar een klein voordeel (S25R als er teveel cijfers in je dns naam zitten kan die blokkeren)

 


Hidden, zou je kunnen aangeven waar ik de bewuste aanpassing moet uitvoeren?

mail.eigendomein.nl A jeinternetip (DNS record bij registrar)

dns jeinternetip xxx-xxx-xxx.glasoperator.nl (??? optie DNS kom ik niet tegen bij de domeinregistrar)
dns xxx-xxx-xxx.glasoperator.nl je internetip (??? optie DNS kom ik niet tegen bij de domeinregistrar)

Alvast dank vooreen uitleg.

grt

  1. Bode
Reputatie 7
Dank je wel, Hidden! @jj.valstar, is dat wellicht de oplossing voor jou?
Reputatie 7
Met een mailserver is het verstandig dat jouw email server van je domein hetzelfde is als het ip adres van je mail server.
Dat wil zeggen een ping naar domein.nl geeft bv 170.1.2.1 een dns lookup naar 170.1.2.1 zou dan domein.nl kunnen zijn.

Veel mail servers doen een reverse DNS check om te kijken of de mailserver niet misbruikt wordt en daardoor spam wordt verstuurd.

Je kan inderdaad een mailserver hebben zonder PTR maar dat kan inhouden dat je naar sommige niet kan mailen.


mail.eigendomein.nl MX xxx-xxx-xxx.glasoperator.nl

of
mail.eigendomein.nl A jeinternetip
rdns jeinternetip xxx-xxx-xxx.glasoperator.nl
dns xxx-xxx-xxx.glasoperator.nl je internetip

Deze 2 combinaties werken gewoon zonder nadelen voor je eigen mailserver.
Je RDNS aanpassen naar je eigen domein geeft maar een klein voordeel (S25R als er teveel cijfers in je dns naam zitten kan die blokkeren)
Reputatie 7
Ik zou het zonde vinden als dit een breekpunt in je aanvraag blijkt. Kan ik je wellicht nog ergens anders mee helpen om je te overtuigen van de meerwaarde van Thuis? 🙂
Met een mailserver is het verstandig dat jouw email server van je domein hetzelfde is als het ip adres van je mail server.
Dat wil zeggen een ping naar domein.nl geeft bv 170.1.2.1 een dns lookup naar 170.1.2.1 zou dan domein.nl kunnen zijn.

Veel mail servers doen een reverse DNS check om te kijken of de mailserver niet misbruikt wordt en daardoor spam wordt verstuurd.

Je kan inderdaad een mailserver hebben zonder PTR maar dat kan inhouden dat je naar sommige niet kan mailen.
Reputatie 7
Hallo jj.valstar,

Een mail server hoeft niet een PTR record hebben met een eigen domein.
Het gaat er om dat je PTR record en A record gelijk zijn aan elkaar.
Je kan voor je eigen domein ook een ander domein als MX record gebruiken. zelfs met een dyndns account. zolang je PTR record en A record gelijk aan elkaar zijn.
Je kan zoveel domeinen op 1 mailserver zetten, maar je kan maar 1 PTR record hebben.
Reputatie 7
Hey jj.valstar,

Dat vind ik een erg goede vraag. Ook een lastige! Ik heb even rondgevraagd hoe en wat. Het komt erop neer dat wij dit niet aanbieden. 😞 Wellicht dat je het bij een zakelijk abonnement wel kunt inregelen. Kortom, goed dat je dit vooraf even nagaat. Zo voorkom je verkeerde verwachtingen!
Een rDNS (PTR record) kan alleen door de provider worden aangemaakt. Dus de vraag komt er eigenlijk op neer, kan T-Mobile ook een PTR record aanmaken voor zijn klanten indien deze een eigen domein hebben.

Ik ben nu bij solcon en deze heeft een reverse DNS (PTR) aangemaakt voor mijn domein .
Ik weet dat het kan, ik heb nu een eigen domein. Dit domein moet ook als reverse DNS worden gebruikt. Mijn huidige provider heeft dat voor mij gedaan.
Reputatie 7
Hallo jj.valstar,

Voor de email server moet je rdns gelijk zijn aan je dns van je ip.
Bij T-Mobile krijg je een xxx-xxx-xxx-xxx.ftth.glasoperator.nl adres waar xxx-xxx-xxx-xxx gelijk is aan je ip. dit betekend dat je gewoon een email server kan draaien op je verbinding.

Reageer