Beantwoord

Snelheid te laag

  • 18 February 2024
  • 24 reacties
  • 265 Bekeken

  • heeft eerste post geplaatst
  • 1 reactie

Vrijdag is de monteur van Guidion hier geweest om het modem aan te sluiten. 
Ik heb een 400Mbps abbo afgesloten maar de speedtest van Ookla geeft niet meer dan ca 80-80Mbps up en down. Dat is wel een heel stuk minder dan 400Mbps en lijkt meer te passen bij een 100Mbps abbo.

De snelheid bedraad (LAN) en onbedraad (WAN) is overigens gelijk…

Wat kan hier aan de hand zijn?

 

 

 

 

icon

Beste antwoord door Waqqas 18 February 2024, 21:24

Bekijk origineel

24 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @RikkieD 

Omdat de snelheid ook via de wifi niet boven de 100 Mbps komt zou het probleem misschien de internetkabel tussen mediaconverter en router kunnen zijn.

Kan je deze eens vervangen?

Ik zal even een patch kabel meenemen van m’n werk en dat vanavond even testen.

Reputatie 7
Badge +15

@RikkieD

Niet de gele patch kabel maar de internetkabel die vanaf de mediaconverter naar de WAN poort van je router gaat.

Afgelopen donderdag is de overstap van KPN naar Odido uitgevoerd. Ik heb 2GB snelheid afgenomen, maar de Speedtest komt niet hoger dan 850mb. De monteur heeft op de bon geschreven dat er waarschijnlijk een hardware probleem is. Wanneer wordt dit probleem opgelost?

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Konraddegroot 

Kan je in je browser eens naar 192.168.1.1 gaan en inloggen met admin en het Login Password dat achter de Zyxel staat?

Bij systeeminformatie zou je bij WAN 2500 m/full moeten zien staan, indien dit niet het geval is vervang dan de internetkabel tussen ONT en Zyxel eens door een CAT6a of hogere internetkabel.

Zorg ook dat de kabel en apparaat aangesloten op de 2.5G LAN geschikt is voor deze snelheid.

Er staat idd WAN 2500 in het menu

Reputatie 7
Badge +15

@Konraddegroot 

Gebruik de meest linker LAN poort om bekabeld te testen, gebruik ook eens een andere kabel zonder switch oid.

Haal je met WiFi 6 ook niet meer dan 1000 Mbps?

 

Dit is de test op wifi

En onderstaande is rechtstreeks op modem, op de 2.5 poort met een cat6 kabel 

 

Reputatie 7
Badge +9

Hey @Konraddegroot, ik ben meteen voor je gaan kijken en zie dat je een eigen router of switch aangesloten hebt op de 2,5 Gb poort. Zou je je pc direct op het modem willen verbinden en de volgende speedtest willen uitvoeren? Alvast bedankt!

 

De instructies hiervoor vind je op onze website.

Volg alle stappen alsjeblieft zorgvuldig, graag de screenshots in het topic delen in plaats van naar onze e-mail. Een aanvraag met ontbrekende stappen kunnen we niet in behandeling nemen.

Ik heb nieuwe CAT6a kabels besteld. Zodra deze binnen zijn zal ik de test uitvoeren. Ik wil wel meegeven dat ik voorheen KPN glasvezel had 1GB en de snelheid heel dicht bij de 1GB zat, zowel bekabeld als wifi…. Maar goed, we gaan het zien later deze week. 

Hi Tommie, hierbij de gegevens. Ik heb ook een Cat6A kabel aangesloten tussen het modem het het glasvezel kastje, er is een Cat6 mee geleverd???

 

 

 

er is niets veranderd in het resultaat, ondanks de investering in de nieuwe Cat6A kabels. Volgens mij had de monteur gelijk dat er een harware probleem is, zoals ook op de afleverbon vermeld door de monteur.

Reputatie 7
Badge +9

Bedankt voor de testen @Konraddegroot. Ik wilde een ticket voor je aanmaken maar dit was al gebeurd. Wil je mij op de hoogte houden?

Prima, ik laat het je weten!

 @Tommie van Odido 
Misschien heeft de Guidion monteur gelijk en is de netwerkkaart geschikt voor maximaal 1000 Mbps. @Konraddegroot zou je dit eens willen controleren. 

Ik heb een surface laptop 4 met USB-C connector die volgens mij 5-20gb snelheid aankan. 

Hi Tommie, hierbij de gegevens. Ik heb ook een Cat6A kabel aangesloten tussen het modem het het glasvezel kastje, er is een Cat6 mee geleverd???

 

 

Als ethernet adapter staat in je screenshot een i219-LM aangegeven. Volgens de website van Intel doet die een data rate per port van 1GbE. De snelheden die je haalt zijn zo te zien dus gewoon beperkt door de netwerkadapter die je gebruikt.

 

https://ark.intel.com/content/www/us/en/ark/products/82185/intel-ethernet-connection-i219-lm.html

Ik heb een surface laptop 4 met USB-C connector die volgens mij 5-20gb snelheid aankan. 


Check de specs van je USB-C naar UTP adapter even. Deze bijvoorbeeld gaat tot max 1GB  

 

https://www.microsoft.com/nl-nl/d/surface-usb-c-naar-ethernet-en-usb-adapter/8wt81cglrblp?rtc=1&activetab=pivot:overzichttab

Ik kom er dinsdag even op terug. Fijne Pasen!

Ik heb een Dockteck 7-in-1 adapter die idd 1 gbps ethernet heeft. Dat is dan de oorzaak dat de snelheid niet hoger komt in de Speedtest. 

Ik zal dan ook de wifi snelheid t.z.t. verlagen in mijn abonnement. 
 

Nu blijft de Speedtest op wifi wel enorm achter tov KPN. Met KPN haalde ik op wifi dezelfde download snelheid dan bekabeld. Ligt dat puur aan de Zyxel hardware?

 

 

Reageer