Beantwoord

Spanning op de ethernetkabel?

  • 27 July 2023
  • 9 reacties
  • 274 Bekeken

Goedemiddag,

Wij hebben thuis kortsluiting gehad na het aansluiten van een nieuwe monitor. Dit is inmiddels verholpen, de oorzaak bleek in het stopcontact te zitten. Maar tijdens het zoeken naar de oorzaak is me ook iets anders opgevallen.

Ik kwam er namelijk per toeval achter dat wanneer ik een spanningszoeker (gewoon een standaard doorzichtig bouwmarktding) op de UTP-kabel houd die uit het glasvezelboxje (Huawei Ont) van T-Mobile komt, het lampje in de spanningszoeker gaat branden. Dit lijkt mij niet helemaal de bedoeling. Ik heb het daarna ook even bij mijn ouders en mijn buren geprobeerd (met dezelfde spanningszoeker) en bij hun slaat de spanningszoeker niet aan. Zij hebben allebei geen T-mobile en dus ook niet de Huawei Ont, maar dan nog lijkt het me niet de bedoeling dat een spanningszoeker hier op aanslaat. Heeft iemand hier misschien een verklaring voor?

icon

Beste antwoord door peter-keetfm 28 July 2023, 13:56

Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 7
Badge +14

Hoi @Middelman 

Het is heel logisch dat je een kleine spanning meet.

Tussen de twee aders met een data verbinding staat een spanning van 0.7 volt.

Hoi @eric 

Bedankt voor je snelle reactie. Ik vraag me dan alleen nog wel af waarom hij bij mij wel spanning meet, en bij zowel mijn buren als ouders niet. Bij mij gaat hij trouwens al branden als ik de spanningsmeter op het metalen deel van de UTP-connector houd. Wat zou daar de oorzaak van kunnen zijn? 

Reputatie 7
Badge +14

Misschien eens een andere kabel gebruiken?

@Middelman 

Kunt U wat foto,s van de aansluiting hier plaatsen.

Dan kunnen forum gebruikers mee kijken of er wat aan de hand kan zijn met de aansluiting.

 

Goedemiddag, hierbij een foto van de aansluiting. De spanningszoeker gaat dus al af als ik hem op het zilveren deel van de rode kabel houd. Ik heb ook al een andere kabel geprobeerd en ook een andere spanningszoeker, maar ook daar gebeurt hetzelfde. Als ik de UTP kabel uit het Huawei kastje haal en vervolgens de spanningszoeker in het gat van de UTP-kabel stop gaat hij ook branden, hij lijkt dus al vanaf daar spanning te geven.

Het lijkt normaal te werken.

Stop NOOIT zomaar een schroevendraaier (spanning zoeker) in de rj45 ingang.

Via waar loopt de rode netwerkkabel kabel.?

Wifi werkt ook gewoon dus daar heb ik verder geen problemen mee. Ik wil vooral graag weten of het normaal is dat zo’n spanningszoeker aanslaat. 0,7 volt zou deze spanningszoeker ook helemaal niet moeten kunnen meten.

 

De rode netwerkkabel loopt direct vanuit het Huawei kastje naar het Zyxel modem van T-mobile en heeft verder geen contact met andere snoeren/draden.

@Middelman

Ik heb even bij mij zelf gekeken.

Wat betreft bij mijn switchen kan het niet.

Die zijn geaard.

Ik heb even op mijn Raspberry Pi getest.

Deze is niet geaard (usb voeding) en het lampje van de (test) schroevendraaier brand.

Ik vermoed een hele kleine statische spanning.

Kan dus geen kwaad.

De rode kabel heeft u goed aangesloten.

Ah kijk, dat is goed om te weten. Dan ga ik er inderdaad vanuit dat het geen kwaad kan en altijd zo geweest is.

 

Erg veel dank voor de genomen moeite @peter-keetfm ! Goed weekend.

Reageer