Beantwoord

T-Mobile Thuis internet snelheid wordt niet gehaald

  • 24 April 2023
  • 9 reacties
  • 210 Bekeken

Zojuist een upgrade gedaan van de internet snelheid van 100 Mbit/s naar 1 Gbit/s. In mijn T-Mobile account staat dat alles is verwerkt, afgerond en dat ik kan genieten van mijn nieuwe abonnement. Dit gehele proces heeft ongeveer 30 minuten gebeurd. 

Fijn, dacht ik! 

Ik heb na de verwerking van de bestelling op verschillende apparaten een speedtest gedaan en tot mijn verbazing haal ik niet de snelheid waarop ik het abonnement heb afgesloten. Bij verschillende speedtests lijk ik uit te komen tot op net onder de 400 Mbit/s aan download en de upload zit gemiddeld rond de 300 Mbit/s. Deze speedtest is gedaan op zowel de Game PC als de Playstation 5.

De game-pc staat aangesloten op de Zyxel 6807 repeater die volgens internet een snelheid tot op 2700 Mbit/s (!!) zou moeten aankomen, maar in de buurt kom ik niet. Aan de kabel ligt het ook niet, want dit is CAT6 en het moederbord van de desktop kan ook tot 1 Gbit/s aan met de ingebouwde LAN controller.

In de Modem instellingen staat ‘1000M/ Full’ bij WAN, wat (volgens mij) inhoud dat er een snelheid van 1 Gbit/s actief zou moeten zijn.

De vraag is, waar kan het aan liggen dat de snelheid niet wordt gehaald?

icon

Beste antwoord door Waqqas 24 April 2023, 20:57

Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @beer013 

Na het verhogen van de snelheid is het vaak nog nodig om de mediaconverter voor even van het stroom te halen.

Test de snelheid door een pc/laptop bekabeld op de router aan te sluiten en gebruik daarbij de Ookla speedtest app.

Hallo @beer013 

Na het verhogen van de snelheid is het vaak nog nodig om de mediaconverter voor even van het stroom te halen.

Test de snelheid door een pc/laptop bekabeld op de router aan te sluiten en gebruik daarbij de Ookla speedtest app.

Zojuist gedaan, komt nu wel wat hoger. Ik raak nu net de 500 Mbit/s met download en upload aan, echter nog niet de 1 Gbit/s (of daarbij in de buurt).

Reputatie 7
Badge +15

@beer013 

Heb je de mogelijkheid om op een andere apparaat te testen of gebruik eens een andere testserver.

@beer013

Heb je de mogelijkheid om op een andere apparaat te testen of gebruik eens een andere testserver.

Bekabeld? Nope.

@beer013

Heb je de mogelijkheid om op een andere apparaat te testen of gebruik eens een andere testserver.

Het lijkt inmiddels weer te verzwakken, ik kom nu zelfs met een upload van 250 Mbit/s uit.. en alle andere apparaten die draadloos zijn verbonden staan uit.

Reputatie 7
Badge +15

@beer013 

Is de repeater bedraad of draadloos aangesloten op de router? Indien hij draadloos is aangesloten houdt er dan ook rekening mee dat de repeater een draadloos signaal ontvangt.

Indien je bekabeld op de router met de Ookla speedtest app maximaal 500 Mbps haalt dan is er misschien een ander probleem.

Kijk voor de zekerheid ook eens met een andere internetkabel.

@beer013

Is de repeater bedraad of draadloos aangesloten op de router? Indien hij draadloos is aangesloten houdt er dan ook rekening mee dat de repeater een draadloos signaal ontvangt.

Indien je bekabeld op de router met de Ookla speedtest app maximaal 500 Mbps haalt dan is er misschien een ander probleem.

Kijk voor de zekerheid ook eens met een andere internetkabel.

Draadloos, de repeater staat namelijk in een andere kamer en een kabel trekken door de hele woonkamer is niet de meest handige optie. Vandaar ook de repeater. Morgen komt er een nieuwe kabel binnen, laten we het daar eens mee proberen.

 

Het is vooral bijzonder dat het internet enorm varieert qua snelheid en in de afgelopen twee uur er ook al 2x uit is gesprongen bij het downloaden van simpele software bestanden kleinder dan 1 GB.

Reputatie 7
Badge +15

@beer013

Houdt er ook rekening mee dat het signaal dat door de repeater wordt ontvangen verstoord kan worden door muren, vloeren elektrische apparaten en meubels net als met WiFi. Voor gamen is het dan ook het beste om een compleet bekabelde setup te hebben.

Reputatie 6
Badge

Zojuist een upgrade gedaan van de internet snelheid van 100 Mbit/s naar 1 Gbit/s. In mijn T-Mobile account staat dat alles is verwerkt, afgerond en dat ik kan genieten van mijn nieuwe abonnement. Dit gehele proces heeft ongeveer 30 minuten gebeurd. 

Fijn, dacht ik! 

Ik heb na de verwerking van de bestelling op verschillende apparaten een speedtest gedaan en tot mijn verbazing haal ik niet de snelheid waarop ik het abonnement heb afgesloten. Bij verschillende speedtests lijk ik uit te komen tot op net onder de 400 Mbit/s aan download en de upload zit gemiddeld rond de 300 Mbit/s. Deze speedtest is gedaan op zowel de Game PC als de Playstation 5.

De game-pc staat aangesloten op de Zyxel 6807 repeater die volgens internet een snelheid tot op 2700 Mbit/s (!!) zou moeten aankomen, maar in de buurt kom ik niet. Aan de kabel ligt het ook niet, want dit is CAT6 en het moederbord van de desktop kan ook tot 1 Gbit/s aan met de ingebouwde LAN controller.

In de Modem instellingen staat ‘1000M/ Full’ bij WAN, wat (volgens mij) inhoud dat er een snelheid van 1 Gbit/s actief zou moeten zijn.

De vraag is, waar kan het aan liggen dat de snelheid niet wordt gehaald?

De theoretische snelheid van de 6807 is “1733 Mbps* with 4x4 802.11ac” op de 5Ghz band geen 2700Mb (soms zie je ook 2100Mb maar dat is de som van de snelheid op de 2.4Ghz band (433Gb) +de 5Ghz band (1733Gb), er zijn echter geen devices die die kunnen samenvoegen).  Dat is de theoretische radio snelheid.

Na aftrek van alle overhead zal daar iets van de helft van overblijven. Maar dat moet de “andere kant” de router dus ook 1733KMb ondersteunen met 4x4 mimo. Met welke router gebruik je de repeater? Ik weet niet zeker waar je op uitkomt met een repeater, maar het zou me niet verbazen als dat maar 2*2 mimo is (max 600Mb direct naast je router).

Met wat andere APs binnen je bereik die nog wat storing veroorzaken op dezelfde kanalen en wat andere storing is het goed mogelijk dat er niet veel meer in zit dan die 400Mb. 

Reageer