Beantwoord

T-mobile thuis met UDM


Goedenavond allemaal,

Vanaf 10 april ga ik - na 12 jaar Ziggo - over op T-mobile. Een stap die ik al een jaar wilde nemen maar steeds niet durf, tot ik gebeld werd met een mooie aanbieding. Ik ga over naar T-mobile internet 1gb down/up. Op dit moment heb ik het ziggo modem in bridge modus staan en zorgt deUnify Dream Machine voor een goede verbinding thuis met 2 Unify AC Lite Accespoints.

Nu kom ik door het struinen op het forum erachter, dat ik het e.e.a. moet regelen/instellen voor een goed werkend netwerk, vanwege de combinatie UDM en T-mobile  . Daarom wil ik jullie advies vragen, want door de verschillende topics en andere situaties bij mensen thuis, zie ik door de bomen het bos niet meer :smile:.

 

Mijn plan met T-mobile thuis.

Inmiddels heb ik de box van T-mobile thuis ontvangen en er zit een Zyxel T-50 modem en een mediaconverter in. Hierop wil ik de UDM (niet de PRO) gaan aansluiten, waarachter op verschillende verdiepingen de Accespoints hangen.. Vervolgens wil ik iPTV gaan kijken via een zelf ingestelde Formuler Z7 box, één op de begane grond en één op de slaapkamer.

 

Onduidelijkheden/vragen die ik heb.

  • Hoe kan ik dit het beste aansluiten? kan ik hier ook de monteur voor inschakelen die nog moet komen
  • Is dat met een managed switch ervoor? Zo ja, welk type switch zouden jullie adviseren? moet dat een Unify zijn? of kan dat ook een goedkoper model zijn?
  • Hoe stel ik die switch het beste in? 

Ik wil jullie alvast hartelijk danken voor de hulp.

 

Groet Robbert

 

 

icon

Beste antwoord door TechRacing93 26 March 2021, 10:20

Bekijk origineel

10 reacties

Reputatie 6
Badge +3

Hi @RvdMaden

De monteur zal gewoon de Zyxel aansluiten op de Mediaconverter/ONT. Als die weg is kan je Zyxel los halen en terug in de doos doen :relaxed:.

Als je alleen internet afneemt van TM kan je de UDM met een UTP kabel aasluiten op de Mediaconverter/ONT. Op de UDM moet je dan vlan 300 instellen op de WAN. 

 

Hi @RvdMaden

De monteur zal gewoon de Zyxel aansluiten op de Mediaconverter/ONT. Als die weg is kan je Zyxel los halen en terug in de doos doen :relaxed:.

Als je alleen internet afneemt van TM kan je de UDM met een UTP kabel aasluiten op de Mediaconverter/ONT. Op de UDM moet je dan vlan 300 instellen op de WAN. 

 

Dank voor je reactie TechRacing93. Dat is dan makkelijker dan ik dacht. Hiermee werkt vervolgens wel de iPTV met de formuler kastjes? 

Reputatie 6
Badge +3

Hi @RvdMaden

De monteur zal gewoon de Zyxel aansluiten op de Mediaconverter/ONT. Als die weg is kan je Zyxel los halen en terug in de doos doen :relaxed:.

Als je alleen internet afneemt van TM kan je de UDM met een UTP kabel aasluiten op de Mediaconverter/ONT. Op de UDM moet je dan vlan 300 instellen op de WAN. 

 

Dank voor je reactie TechRacing93. Dat is dan makkelijker dan ik dacht. Hiermee werkt vervolgens wel de iPTV met de formuler kastjes? 

Ik ken het formuler kastje niet. Hoe werkt het nu met Ziggo? Gewoon over internet gok ik. Dan zou het gewoon moeten werken naar mijn idee.

Hi @RvdMaden

De monteur zal gewoon de Zyxel aansluiten op de Mediaconverter/ONT. Als die weg is kan je Zyxel los halen en terug in de doos doen :relaxed:.

Als je alleen internet afneemt van TM kan je de UDM met een UTP kabel aasluiten op de Mediaconverter/ONT. Op de UDM moet je dan vlan 300 instellen op de WAN. 

 

Dank voor je reactie TechRacing93. Dat is dan makkelijker dan ik dacht. Hiermee werkt vervolgens wel de iPTV met de formuler kastjes? 

Ik ken het formuler kastje niet. Hoe werkt het nu met Ziggo? Gewoon over internet gok ik. Dan zou het gewoon moeten werken naar mijn idee.

Klopt. Ik ga het gewoon op die manier proberen zoals je aangeeft. UDM rechtstreeks op de mediaconverter aansluiten en dan VLAN 300 instellen op de UDM.

 

Thnx!

Hallo,

Ik heb sinds vandaag een verbinding met een Huawei ONT maar mijn UDM (base) wil geen verbinding maken over VLAN 300. Op VLAN 100 zie ik wel een IP toegewezen worden maar daar heb ik natuurlijk niet veel aan 

Zijn er nog andere instellingen die jij hebt toegepast? Moet de QoS aan ?

UDM Base (firmware 1.10.4)
GPON Huawei ONT Internet only met normaal een Zyxel T50 modem welke prima verbinding heeft

Opnieuw mijn Zyxel modem aansluiten werkt ook niet meer er is volgens mij iets met het internet op VLAN300 waardoor het niet werkt

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @ArnoutD_77, goed dat je het meldt op de Community, zo kunnen we meedenken!

Ik zie dat Guidion binnenkort langskomt om alles te herstellen, maar dat de afspraak pas over meer dan een week is. Je kunt elke dag bellen met 088-2000 151 om te checken of er wellicht ruimte is voor een eerder moment.

In de tussentijd: maak jij thuis toevallig gebruik van een T-Mobile simkaart (prepaid of abonnement)? Zo ja, dan kan ik je enigszins tegemoetkomen met een Unlimited Internet voucher zodat je de komende dagen onbeperkt online kunt blijven via mobiele hotspot op laptop en PC. Is dat een ideetje?

@Jason er is iets downstream veranderd want sinds gisterenavond is alles gaan werken zoals het moet.

… mijn ip is nu in de 87.xxx.xxx. range ipv de 143.xxx.xxx.xxx die ik eerder kreeg, wat erg lijkt op wat ik denk dat in de range van de ONT/OLT zit (alsof mijn modem de IP van de ONT kreeg)

ik heb al geprobeerd de afspraak bij Guidion te annuleren maar ik kan alleen contact op nemen via de webste, een reeds gemaakte afspraak is niet online te annuleren.

UDM werkt nu zonder enige problemen, bij de eerste keer aanslutiten. Verbinding is perfect 930/930 wat volgens mij ook het theoretisch maximum is. In mijn optiek is er na de aansluiting iets misgegaan of in de Huawei ONT maar die heb ik wel een aantal keer herstart. Gisterenavond is alles goed gaan werken maar nadat de Zyxel modem een goede verbinding kon maken kon ik niet meer bij de DHCP-WAN logs waarin alle pogingen stonden om aan te loggen.

Reputatie 7

Hi @ArnoutD_77, ontzettend bedankt voor je terugkoppeling! Ik heb één van mijn collega's voor je aan de mouw getrokken om te kijken of en wat er precies veranderd is, zodat ik dat aan je kan meegeven. Hier ben ik nog in afwachting van, dus zodra ik hier iets over hoor dan laat ik het direct aan je weten. Wat betreft Guidion, ik zie dat deze afspraak al is geannuleerd. Jij hoeft je dus geen zorgen te maken dat deze nog doorgaat. Ik ben in ieder geval super blij dat het weer zonder problemen bij jou werkt. Hopelijk kan ik ervoor zorgen dat de oorzaak nog aan het licht komt.

Wat betreft jouw laatste opmerking over de DHCP-WAN logs, ik denk dat een fabrieksrest van het modem het modem weer benaderbaar zal maken. Al worden de instellingen dan wel weer teruggezet en kan ik me voorstellen dat je dit liever niet wilt testen, aangezien alles het in principe nu weer goed doet. Kan je aangeven hoe jij de logs probeert te benaderen? Mocht je ook nog andere vragen hebben, stel die dan zeker. Ik help je graag! 💪

 

Reputatie 7

Hi @ArnoutD_77, zoals beloofd zou ik er bij je op terugkomen zodra ik een terugkoppeling van mijn collega heb doorgekregen! Ik had je graag verblijd met een heldere toelichting over wat er precies is veranderd. Jammer genoeg kan mijn collega dit niet voor je inzien. We laten het altijd zeker toe dat klanten hun eigen apparatuur gebruiken, maar als het dan gaat om issues en service dan kunnen we hier helaas minder bij helpen. Sorry! 

Reageer