Traag Internet avonduren

  • 2 January 2023
  • 3 reacties
  • 63 Bekeken

Reputatie 1

Hallo, ook hier is de verbinding via T-Mobile glasvezel (geleverd door KPN) overdag tussen 07:00-20:00 prima, en van 20:00-07:00 veelal waardeloos. Het lijkt vooral te gaan om een DNS of gateway die in die avond en nacht nauwelijks bereikt kan worden. Verbindingen die lang ‘staan’, zoals Netflix of een radio stream, haperen niet, maar apparaten die korte brokjes info versturen en daarbij steeds weer een DNS request doen (mijn Homey, mijn energiemeters) doen soms 5-10 seconden over een simpel request en haken dan af. Zelfs mijn iPhone komt soms tot de conclusie dat de WiFi geen internetconnectie heeft en valt terug op 5G. Ook van T-Mobile en zonder problemen!

Ik ga echt geen kabels controleren of speedtests doen - overdag is de verbinding prima met exact dezelfde kabels en apparatuur. Het zit hem niet in de fysieke layer.

Er is wel degelijk een probleem, als zoveel mensen last hebben van hetzelfde euvel en het ook klanten van KPN treft. Het is zeker niet opgelost. Tijd om dit nu eens echt te escaleren en serieus te nemen. Er klappert iets bij KPN en ze moeten gaan uitzoeken wat dat is.

 


3 reacties

Reputatie 7
Badge +8

Hi @Frisootje dat is inderdaad niet lekker! Heb je dit probleem in de avonduren alleen met de wifi of ook via bekabeld internet? Het kan namelijk zo zijn dat in de avonduren bijvoorbeeld meer gebruik wordt gemaakt van verschillende netwerken dan overdag door bijvoorbeeld buren en dit kan wellicht zorgen voor problemen. Ervaar je ook problemen wanneer je in de avonduren van wifikanaal switcht? Je kunt hiermee in principe een rustiger kanaal zoeken waardoor je minder last zou moeten hebben van andere netwerken. Mocht ook dit niet helpen, dan gaan we het uiteraard verder onderzoeken waar het euvel precies zit en of dit inderdaad alleen bij KPN zo het geval is!

Reputatie 6
Badge

Hallo, ook hier is de verbinding via T-Mobile glasvezel (geleverd door KPN) overdag tussen 07:00-20:00 prima, en van 20:00-07:00 veelal waardeloos. Het lijkt vooral te gaan om een DNS of gateway die in die avond en nacht nauwelijks bereikt kan worden. Verbindingen die lang ‘staan’, zoals Netflix of een radio stream, haperen niet, maar apparaten die korte brokjes info versturen en daarbij steeds weer een DNS request doen (mijn Homey, mijn energiemeters) doen soms 5-10 seconden over een simpel request en haken dan af. Zelfs mijn iPhone komt soms tot de conclusie dat de WiFi geen internetconnectie heeft en valt terug op 5G. Ook van T-Mobile en zonder problemen!

Ik ga echt geen kabels controleren of speedtests doen - overdag is de verbinding prima met exact dezelfde kabels en apparatuur. Het zit hem niet in de fysieke layer.

Er is wel degelijk een probleem, als zoveel mensen last hebben van hetzelfde euvel en het ook klanten van KPN treft. Het is zeker niet opgelost. Tijd om dit nu eens echt te escaleren en serieus te nemen. Er klappert iets bij KPN en ze moeten gaan uitzoeken wat dat is.

 

@Frisootje Of DNS het probleem kun je simpel zelf controleren door op je PC (op de router kun je dat helaas niet met de uiterst beperkte T-mobile firmware) een andere DNS server als 8.8.8.8 of 9.9.9.9 of 1.1.1.1 in te stellen. Werkt alles daarna (veel) beter op de PC of maakt dat niets uit?

Reputatie 4

wat als je custom dns probeert van 1.1.1.1 of 

Non-filtering servers

AdGuard DNS will not block ads, trackers, or any other DNS requests.

IPv4:

94.140.14.140

94.140.14.141

IPv6:

2a10:50c0::1:ff

2a10:50c0::2:ff

Reageer