Veel te hoge ping

  • 31 January 2024
  • 11 reacties
  • 209 Bekeken

Sinds kort internet en tv via ODIDO, maar nu is de ping van mij extreem hoog. Hij zit meestal (ver) boven de 500ms maar nooit onder de 450ms

Router is al opnieuw opgestart en ik zit aan de kabel.

Teresa van Odido 3 maanden geleden

Allereerst van harte welkom bij Odido en op onze Community! @J.visser 

Wil je nogmaals een Ping test en speedtest doen? Je mag de screenshots hiervan delen in dit topic. Ik kijk dan gelijk met je mee! 

De Ping test doe je op de volgende manier: 

Open CMD en typ de volgende commands: Ping -n 50 1.1.1.1 & Ping -n 50 8.8.8.8

Bekijk origineel

11 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @J.visser 

De speedtest van Ookla is slechts een momentopname dus dat geeft geen duidelijk beeld. Verder is het zo dat bij veel klanten het probleem met de spikes of verhoogde latency niet constant is, het kan op het ene moment beter gaan dan op het andere moment.

Hallo Tommie,

 

Ik snap dat jullie de ping-test volgens jullie norm willen, dat wil niet zeggen dat een simpele Ookla ping-test zo beroerd moet uitvallen. Deze wordt door vele andere bedrijven wel geaccepteerd. Nu vraagt u ook om allemaal stappen die ik moet doorlopen, waar ik weinig verstand van heb. Misschien is jullie standaard toch niet zo standaard toe te passen.

 

Een andere vraag: Hoe kan het dat, als ik hier een bericht achterlaat, mijn ping gelijk weer naar beneden dondert? Doen jullie iets op afstand? Vorige keer was dit ook al het geval. 2 dagen met traag internet en hoge ping, ik laat hier een bericht achter en het lost zich weer op.

 

mvg Johan

Reputatie 7
Badge +9

Hi @J.visser, op deze screenshots zijn de pingtesten nog niet voltooid. Graag ontvang ik de volgende pingtesten volgens onze norm. Graag laten doorlopen tot de results er zijn, dit zal over 1000 stappen gaan. Alvast bedankt!

Pingtest

De computer of laptop dient bekabeld aangesloten te zijn op het modem, een speedtest van een tv of spelcomputer kunnen wij niet gebruiken.

Zorg ervoor dat alleen de computer of laptop aangesloten is op het modem. Koppel alle andere apparaten los.

  • Specificaties van het gebruikte modem/router tijdens de problemen en uitvoeren van de test (In het geval van eigen modem)?:
  • Speelt het probleem de hele dag door of alleen op bepaalde momenten van de dag?:
  • Is het apparaat (de betreffende client) aangesloten op de 2.5 Gbit/s Lan poort of een 1 Gbit/s Lan poort?:
  • Deel de resultaten van een ping test naar 8.8.8.8, alleen een screenshot van de Ping statistics is genoeg.
    • Ping 8.8.8.8
      • Windows command prompt; ping -n 1000 8.8.8.8
      • Linux/Mac terminal; ping -c 1000 8.8.8.8

 

 

  • Deel de resultaten van een ping naar de first hop, dit is het tweede adres wat je ziet in een traceroute. Alleen een screenshot van de Ping statistics is genoeg.
    • Vind de first hop (de tweede regel, geel omlijnd op de screenshot)
      • Start een traceroute naar 8.8.8.8
        • Windows command prompt; tracert 8.8.8.8
        • Linux/max terminal; traceroute 8.8.8.8

 

 

 

    • Ping het gevonden IP-adres
      • Windows command prompt; ping -n 1000 IP-adres

Linux/Mac terminal; ping -n 1000 IP-adres

 

Sinds kort internet en tv via ODIDO, maar nu is de ping van mij extreem hoog. Hij zit meestal (ver) boven de 500ms maar nooit onder de 450ms

Router is al opnieuw opgestart en ik zit aan de kabel.

Het blijkt dat dit een terugkerend iets is bij mij thuis.:(

Resetten heb ik al meerdere keren gedaan maar het is nu echt heel erg bagger. Ik zit letterlijk te wachten op reactie van mijn computer en de TV heeft bagger kwaliteit.

 

 

Reputatie 6
Badge +2

@J.visser Dank je wel! Zoals je zelf al aangaf is de Ping ietwat hoog, maar niet per se zorgelijk. Ervaar jij dit nu ook zo? 

Mocht je hier toch nog last van hebben, volg dan het advies van @alexsdam en doe ook nog een test in de avond. Ik wacht je terugkoppeling rustig af!

 

@J.visser

Ik zou toch die ping test doen waar Teresa het over had, ik heb stabiele ping bij een speedtest maar krijg toch 500ms spikes tijdens het gamen etc.

 

Reputatie 2

@J.visser 

Ik zou toch die ping test doen waar Teresa het over had, ik heb stabiele ping bij een speedtest maar krijg toch 500ms spikes tijdens het gamen etc.

Zou het vanavond nogmaals doen om te zien of het geen congestie probleem is.

Ga ik zeker doen. Ik verneem het normaal ook gelijk aan het internet en aan de TV.

Reputatie 2

Zou het vanavond nogmaals doen om te zien of het geen congestie probleem is.

Hallo Teresa,

 

Ik zie nu net dat mijn ping ineens stukken beter is…. geen idee waarom. 

Ik kom op dit moment op 16ms uit.

 

Reputatie 6
Badge +2

Allereerst van harte welkom bij Odido en op onze Community! @J.visser 

Wil je nogmaals een Ping test en speedtest doen? Je mag de screenshots hiervan delen in dit topic. Ik kijk dan gelijk met je mee! 

De Ping test doe je op de volgende manier: 

Open CMD en typ de volgende commands: Ping -n 50 1.1.1.1 & Ping -n 50 8.8.8.8

Reageer