Beantwoord

vlan instellingen tl-sg105e overige poorten

  • 1 August 2023
  • 5 reacties
  • 97 Bekeken

Hallo allen!

Ik heb een dingetje.

Er is bij mij glasvezel geactiveerd, nu heb ik de router van t-mobile er tussenuit gelaten.

dus nu zit het als volgt; ONT→ tl-sg105e (managed switch) → eigen router.

ONT zit (vanwege praktische reden) op poort 5, deze heb ik vlan 300 tagged gemaakt.

Mijn router zit op poort 1, vlan 300 untagged. En het werkt allemaal perfect.

 

Op de andere poorten lijk ik geen internet verbinding te krijgen. maar ik heb nog 1 apparaat wat ik daarop "moet” aansluiten.

Hoe moet ik die andere poorten instellen zodat daar ook een nogmale internetverbinding op komt?

 

poorten 2-4 op 300 tagged, of 300 untagged, of iets heel anders?

 

Hopelijk kunnen jullie helpen.

 

Groeten

 

icon

Beste antwoord door Waqqas 1 August 2023, 10:12

Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Rickert1993 

Het is niet aan te raden om een apparaat zonder firewall op de switch aan te sluiten, sluit hem in dat geval achter de router aan.

Je kan het volgende proberen :

VLAN 300, port members, 1-2,5, port 5 tagged, port 1 en 2 untagged.

Ga naar de PVID tab en zet ook 300 achter port 2.

Je zou nu ook poort 2 kunnen gebruiken voor internet. Ik had wel eens gelezen dat meerdere internet poorten niet werkt dus het is even proberen.

Hee @Waqqas 

Bedankt voor je reactie!

Dan heeft mijn router een eigen firewall voor alle apparaten die daarop worden aangesloten? Begrijp ik dat goed?

 

of is het zo dat; als het aangesloten apparaat een firewall heeft  (laptop bijvoorbeeld) dan is het geen probleem?

 

Denk dat het sowieso verstandiger is om een andere manier te vinden om dat apparaat van internet te voorzien haha

 

Bedankt💪🏼

 

Reputatie 7
Badge +6

Hoi @Rickert1993,

Wat je wilt is mogelijk, maar je moet wel zorgen dat het apparaat in je LAN (dus achter de firewall) terechtkomt. Op poort 5 (ONT) laat je VLAN 300 tagged staan en poort 1 (router) VLAN 300 untagged. Vervolgens doe je nog een kabel tussen de router en de switch (laten we zeggen poort 2), maar die doe je in een LAN-poort van de router. Als je de standaard VLAN-instellingen van de switch op poort 2-4 niet hebt aangepast, kun je nu op poort 3 en 4 LAN-apparaten aansluiten.

Reputatie 7
Badge +15

@Rickert1993 

Een laptop heeft geen firewall maar een router wel, beter sluit je hem achter de router aan.

Hoi @Rickert1993,

Wat je wilt is mogelijk, maar je moet wel zorgen dat het apparaat in je LAN (dus achter de firewall) terechtkomt. Op poort 5 (ONT) laat je VLAN 300 tagged staan en poort 1 (router) VLAN 300 untagged. Vervolgens doe je nog een kabel tussen de router en de switch (laten we zeggen poort 2), maar die doe je in een LAN-poort van de router. Als je de standaard VLAN-instellingen van de switch op poort 2-4 niet hebt aangepast, kun je nu op poort 3 en 4 LAN-apparaten aansluiten.

ahh oke door vlan op (in dit geval) poort 1 en 5 te zetten, zet je die appart van de poorten 2-4 en blijven de overige poorten beschikbaar voor de lan en dat gaat dan niet storen op elkaar?

Handig haha

 

Alleen is het probleem dus, dat ik geen 2e kabel tussen de router en switch kan plaatsen, vandaar mijn vraag of het mogelijk is om apparaten op die andere poorten werkend kon krijgen😄

 

Ik ga ermee aan de puzzel.

Bedankt voor de heldere antwoorden!

Reageer