Beantwoord

VPN op Zyxel EX5601-T1

  • 8 November 2023
  • 9 reacties
  • 835 Bekeken

  • is een nieuwe Poster
  • 4 reacties

Hoi!

Ik wil graag een VPN configureren op mijn Zyxel EX5601-T1 router, zodat ik redelijk veilig toegang tot mijn NAS kan regelen voor een vriend.

Nu zit ik nog maar net bij Odido, maar het lijkt er op dat de router (EX5601-T1) helemaal dichtgetimmerd is met custom Odido firmware.

Vraag 1: Kan ik toch een VPN configureren op deze router?

Vraag 2: Als dat niet met de Odido firmware kan, kan ik deze dan simpelweg back-uppen en de originele firmware van Zyxel installeren, om die opties open te zetten?

Ik heb alleen Internet, geen telefonie.

icon

Beste antwoord door TMTV 9 November 2023, 13:25

Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @TvdB1- 

Je mag natuurlijk ook altijd een eigen router met VLAN ondersteuning gebruiken voor meer instellingen.

In de Zyxel kan je geen VPN opzetten vanwege de custom firmware en toegang krijgen tot alle instellingen gaat ook niet zomaar lukken.

Reputatie 7
Badge +6

@TvdB1- Ter aanvulling op @Waqqas: wat voor NAS heb je? Wellicht kun je daar een VPN-server op draaien. Op de Zyxel kan het inderdaad niet, ook niet met de originele stockfirmware.

@TvdB1- Ter aanvulling op @Waqqas: wat voor NAS heb je? Wellicht kun je daar een VPN-server op draaien. Op de Zyxel kan het inderdaad niet, ook niet met de originele stockfirmware.

Een Synology DS224+. Kan dat daar wel, en net zo veilig?

Wou expres de QuickConnect niet gebruiken vanwege veiligheidsrisico's.

Reputatie 7
Badge +6

@TvdB1- Ik heb zelf ook een Synology en daar kun je een VPN-server op draaien. Ik gebruik QuickConnect niet, maar heb de poorten geforward om de VPN te kunnen bereiken. Zo lang je je server met een goed wachtwoord beveiligt, is het niet onveiliger dan een VPN op je router draaien. Dan staan immers ook poorten open.

Dank voor jullie hulp tot nu toe!

Ik probeer het nu idd met een VPN op de NAS en dan in de Zyxel een paar poorten te forwarden.

Als ik die instel en op https://www.yougetsignal.com/tools/open-ports/ mijn IP scan, dan zie ik dat de poorten gesloten zijn. Ook als ik de firewall even uitzet op het modem. Klopt dat? Krijg jij bij een site als dat wel de feedback dat forwarding werkt op die poorten?

Reputatie 7
Badge +5

Poortdoorschakeling actief gemaakt? Lampje brand geel zoals in voorbeeld?

Poortdoorschakeling actief gemaakt? Lampje brand geel zoals in voorbeeld?

Jep!

En heb 4 verschillende WAN interfaces, geen van alle werkt (Standaard, WWAN, ETH_MGMNT, ETH_Internet en ETH_IPTV.)

Qua protocol zou UDP prima moeten zijn maar ook als ik hem op ALL zet, geen effect.

Ook als ik de VPN op de NAS nog niet helemaal goed heb, zouden de sites de port forwarding al moeten kunnen opmerken toch?

Reputatie 7
Badge +6

@TvdB1- Nee, als de poorten intern niet werken, zal een scanner ze als ‘dicht’ zien. De beste manier om te kijken of het werkt is gewoon verbinding proberen te maken. WAN-interface moet ETH_Internet zijn. Verder zou alles goed moeten staan.

Heel erg bedankt voor alles!

 

Na uitvoerig testen bleek het hem volledig te zitten in het omzetten van de OpenVPN van UDP naar TCP. Toen opeens kon de client wel verbinden. Werkt als een trein nu! Met beide firewalls gewoon aan zoals het hoort.

Nogmaals dank!

Reageer