Beantwoord

Vreemd probleem met bekabeld internet

  • 13 March 2024
  • 5 reacties
  • 74 Bekeken

Hallo allemaal,

ik heb sinds kort een glasvezel aansluiting van Odido nadat ik mijn kabelinternet had opgezegd.

ik heb thuis een mesh netwerk met een aantal deco wifi routers en een bekabeld netwerk met cat6 kabels en een aantal switches.

Sinds de installatie heb ik zowel de mesh hoofdrouter als de twee switches in mijn meterkast aangesloten op de Odido Zyxel modem.

mijn Wifi is stabiel en mijn up- en down snelheid van mijn bekabelde internet is ook uitstekend.

 

Echter…. Mijn apparaten op het bekabelde netwerk verliezen elke paar minuten (3-5) voor iets van 30 seconden hun verbinding. Ik heb een packet loss test gedaan en soms is deze perfect en soms verlies ik >10% van de packages. Let wel, ik had hier bij mijn vorige ISP geen last van en mijn Wifi verbinding heeft ook nergens last van; het ligt dus aan mijn bekabelde netwerk, maar ik snap niet waaraan.

 

iemand enig idee?

icon

Beste antwoord door JeroenRotterdam 12 May 2024, 16:37

Bekijk origineel

5 reacties

Laat maar; volgens mij heb ik het opgelost. Iemand had een subrouter met een lan kabel verbonden; ik denk dat dit IP conflicten bleef geven.

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @JeroenRotterdam 

Heb je managed switches of werkt een Deco als router dus 2 DHCP servers? Misschien ontstaat er ergens een IP conflict dus je zou alles kunnen loskoppelen, een laptop of tv aansluiten en als dat goed gaat dan steeds een apparaat erbij en weer kijken..

Hallo, een wat late reactie, maar ik heb in ieder geval het IP conflict opgelost.

Ik bemerk nu constant, zowel via WiFi (via deco mesh) als LAN dat de verbinding “stottert’. Lampjes blijven groen, ik bemerk wel verschil gedurende de dag, maar het is nooit helemaal stabiel.

 

Ik heb nu wat testen uitgevoerd:

ping -n 100 8.8.8.8 geeft:

Ping statistics for 8.8.8.8:
    Packets: Sent = 100, Received = 65, Lost = 35 (35% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
    Minimum = 4ms, Maximum = 5ms, Average = 4ms

Tracert 8.8.8.8 geeft:

Tracing route to dns.google [8.8.8.8]
over a maximum of 30 hops:

  1    <1 ms    <1 ms    <1 ms  192.168.1.1
  2     *        3 ms     3 ms  1-160-212-87.ftth.glasoperator.nl [87.212.160.1]
  3     4 ms     4 ms     4 ms  10.227.141.53
  4     4 ms     4 ms     4 ms  10.226.11.14
  5     5 ms     6 ms     5 ms  142.251.70.129
  6     *        *        *     Request timed out.
  7     *        *        *     Request timed out.
  8     *        *        5 ms  142.251.48.177
  9     4 ms     4 ms     4 ms  dns.google [8.8.8.8]

Trace complete.

Ping -n 100 87.212.160.1 geeft:

Ping statistics for 87.212.160.1:
    Packets: Sent = 100, Received = 48, Lost = 52 (52% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
    Minimum = 2ms, Maximum = 19ms, Average = 5ms
 

Wat kan ik doen?

 

 

 

 

 

Hallo @JeroenRotterdam 

Heb je managed switches of werkt een Deco als router dus 2 DHCP servers? Misschien ontstaat er ergens een IP conflict dus je zou alles kunnen loskoppelen, een laptop of tv aansluiten en als dat goed gaat dan steeds een apparaat erbij en weer kijken..

zie mijn laatste reactie op deze post

Het lijkt er overigens op dat het probleem wordt veroorzaak wanneer ik mijn mesh router verbindt. wanneer ik alleen lan op mijn modem verbindt heb ik geen problemen? Ik snap niet welke instelling ik niet goed heb staan?

Reageer