Beantwoord

Vrijwel geen internet tijdens het downloaden

  • 18 May 2018
  • 6 reacties
  • 252 Bekeken

Op het moment dat ik iets op mijn PC begin te downloaden, krijg ik amper internet (denk aan 2/3 mbps) op mijn andere apparaten, ook schiet mijn ping in games flink omhoog, richting de 200ms. Ik denk dat dit met buffer bloat te maken heeft, maar toen ik in de instellingen wilde kijken voor QoS, bleken deze verborgen te zijn. Is er nog een andere oplossing?
icon

Beste antwoord door jibbewillem 20 May 2018, 12:56

Bekijk origineel

6 reacties

Er zijn zoveel faktoren die mee spelen. Maar globaal gezien, hier een aantal tips.

- Beperk het aantal connecties.
- Beperk de "bandwidth".
- QoS, verdiep je in deze materie.

Eigenlijk zou je deze 3 tips van achter naar voor willen uitvoeren. Succes!
Hoi Core, bedankt voor je reactie!

Het probleem is dat ik de tips niet kan uitvoeren, de QoS instelling zijn vooralsnog alleen beschikbaar voor admins. Het beschikbaar maken hiervan staat wel al een jaar lang op een soort todo-lijstje dat hier ooit op het forum is geplaatst, maar ik weet niet of ze hier nog aan werken. Het beperken van de bandbreedte kan in sommige applicaties in de instellingen, maar lang niet bij alle. De router heeft hier ook instellingen voor, maar hier kunnen we met gebruiker accounts niet bij. Wat bedoel je precies met het beperken van het aantal connecties? Bedoel je simpelweg minder apparaten op het internet aansluiten, want dat lijkt me niet echt een handige oplossing. Ik denk eerlijk gezegd dat ik als gebruiker weinig aan mijn probleem kan doen.
Hoi Kay1234,

Om een goed beeld te kunnen schetsen van je probleem heb ik een paar vragen voor je?

Heb je glasvezel of gebruik je DSL? Wat is op jou adres de hoogst haalbare snelheid en wat is de snelheid van je abonnement?

Wat download je, torrents?

Wil je tijdens een download (als je een Windows computer hebt) eens in taakbeheer onder prestaties kijken wat hij bij netwerk voor snelheid aangeeft? Als je bijvoorbeeld een abonnement van 50Mbit/s over glasvezel afneemt en je ziet in taakbeheer ~48 tot 50Mbit/s staan, dan zit je gewoon tegen de maximumsnelheid aan. Logisch dat je dan op andere apparaten amper internet hebt.

Je probleem kan natuurlijk ook iets heel anders zijn, dus wacht ik je reactie even af.
Hoi jibbewillem,

Ik gebruik glasvezel, de hoogst haalbare snelheid op mijn adres is 500 mbps en de snelheid van mijn abonnement is 100 mbps. Downloads gebruiken inderdaad de maximumsnelheid, ik download geen torrents, maar gewoon games of het updaten van apps. Een hogere snelheid heeft waarschijnlijk weinig zin heeft, omdat de downloads dan ook gewoon meer gaan gebruiken.
Reputatie 7
Badge +4
Hoi Kay1234,

Is dit via kabel of WiFi
Hoi Hidden.nld,

Het downloaden via kabel, de andere apparaten zoals telefoon of tablet via WiFi.

Reageer