Beantwoord

Website(s) bol.com onbereikbaar via odido internet

  • 16 December 2023
  • 28 reacties
  • 590 Bekeken

Sinds vandaag heb ik gemerkt dat wij thuis (odido  glasvezel internet) bol.com niet kunnen bereiken (zie afb.).

Gaat om alle apparaten in huis (pc’s, tablets telefoons etc).
geprobeerd via andere DNS (google) maar dit lost het probleem niet op.

Uiteraard router opnieuw gestart (router config helemaal nagelopen maar ook daar kan ik niets vreemds vinden) restart heeft helpt ook niet.


Ga ik op 4g (van KPN) werkt bol.com prima.

Een traceroute via beide gaat wel naar hetzelfde IP dus het lijkt erop dat bol.com via mijn odido internet geblokkeerd is.

 



 

icon

Beste antwoord door Cristien 18 December 2023, 09:44

Bekijk origineel

28 reacties

Kan iemand van Odido hierop reageren ? 

Reputatie 7
Badge +14

Goedemorgen @houssart  Welkom in de community, zelf kan ik gewoon op Bol.

Probeer eerst even een andere browser. 

Het is mogelijk dat je browser door de webserver is afgewezen vanwege verschillende actieve plug-ins of add-ons.?

Bijvoorbeeld een adblocker of proxy plug-in. Probeer daarom eens of je de URL kunt oproepen na het uitschakelen van de extensies.


Heb je soms een firewall aanstaan?

 

 

Reputatie 5

@houssart Een 403 error kan enkel de website zelf oplossen. Jouw IP-adres (van Odido) is dan door Bol.com geblokkeerd en daarom kun je het via je thuisnetwerk niet bereiken maar via 4G wel. Ik adviseer je om contact op te nemen met Bol.com zodat zij je IP-adres weer kunnen vrijgeven. Odido kan in deze helaas niets voor je betekenen.

@houssart Een 403 error kan enkel de website zelf oplossen. Jouw IP-adres (van Odido) is dan door Bol.com geblokkeerd en daarom kun je het via je thuisnetwerk niet bereiken maar via 4G wel. Ik adviseer je om contact op te nemen met Bol.com zodat zij je IP-adres weer kunnen vrijgeven. Odido kan in deze helaas niets voor je betekenen.

Dat is wat ik zelf inderdaad ook aangaf, maar dit is toch vreemd waarom zou mijn ip gelblacklist worden.
Ik ga het wel even navragen bij bol en laat de uitkomst hier weten.

Hallo, ook ik kan al 2 of 3 dagen niet meer bij bol.com via mijn odido glasvezel. Ligt zeker niet aan welke browser je gebruikt; ook hun app werkt niet meer. We worden simpelweg geblocked.
Ik vraag me af of bol een range ip adressen blokkeerd of specifiek adressen om een voor mij onbekende reden.Ik bestel regelmatig bij bol. 2 weken geleden lukte dit nog wel. Ik heb sinds 2 maanden glasvezel hier in Geleen.
Ik heb ook 4G via odido maar die werkt prima, net als mijn andere ziggo internet aansluiting.
 

 

Ook hier problemen met de bol.com website en de bol.com app via Odido glasvezel internet only 400u/d.

Getest op diverse Android en Apple devices en overal hetzelfde probleem.

Ik heb een udm pro met tijdelijk een dubbel wan. De 2e wan is nog t mobile thuis adsl 100/30 en daar werkt het goed op.

reallife storing odido graag serieus nemen en onderzoeken.

 

 

Ik heb volgende reactie van bol.com ontvangen, zie hieronder.
Bij mij werken de aanbevelingen (zoals verwacht) niet, maar misschien hebben andere hier wat aan.

 


@Odido support, pak dit op aub. zoals odido-gebruiker hierboven ook al zegt: dit is reallife storing die jullie serieus moeten nemen.


 

Bedankt voor je mail. 

In dit geval is je IP-adres niet geblokkeerd. Een eventuele IP-blokkade is namelijk altijd maar een paar uurtjes actief, dit kan dan komen door eventuele VPN problemen. 

Ik heb eventjes mijn vriend Google erbij gepakt om te kijken hoe je dit probleem kan verhelpen. 

Als je een HTTP 403 error tegenkomt, is een van de meest eenvoudige oplossingen om je pagina te verversen. In het algemeen gebruiken alle browsers Ctrl+R (Windows) of Cmd+R (Mac) als snelkoppeling om de webpagina te verversen.

Hoe herstel ik een 403 verboden fout?
1.Vernieuw de pagina en controleer het adres nogmaals.
2.Wis uw browsercache.
3.Wijzig uw bestandsrechten.
4.Verwijder en herstel het .htaccess-bestand.
5.Deactiveer en reactiveer uw plug-ins.
6.Deactiveer CDN tijdelijk.
7.Controleer of Hotlink-beveiliging verkeerd is geconfigureerd. 8.Verbreek de verbinding met uw VPN.

De volgende link zou eventueel ook kunnen helpen:

https://www.consumentenbond.nl/internet-privacy/cookies-verwijderen

Aangezien het niet helemaal in mijn vakgebied ligt aangezien ik geen IT-er ben hoop ik dat het je gaat lukken met bovenstaande tips. Ik heb zo goed mogelijk mijn best gedaan om het voor je uit te zoeken. 
 

Met Chrome dev tools kan je zien of elke onderliggende site van Bol onbereikbaar is.

 

https://developer.chrome.com/docs/devtools 

Reputatie 1

Handig om jullie publieke ip subnet te vermelden om zo in kaart te brengen om welke ip range(s) het gaat.

Lijkt opgelost sinds vandaag .

Hier nu ook opgelost. Vanmorgen (half 8) nog niet.

Ik hoop wel dat dit niet vaker gebeurd. 

Hier is het ook sinds gister ook opgelost.
 

@Odido support, graag hoor ik wat het probleem was. (ip range block?)

Reputatie 5

Hoi allemaal,

Even vanuit mijn persoonlijke kennis en kunde. De website van Bol gaf netjes een foutmelding terug. Mocht er echt een probleem zijn geweest op netwerk niveau tussen Odido en Bol dan had je helemaal geen response of foutmelding teruggezien maar eerder een foutmelding van de browser die je in gebruik had. Lijkt mij voor de hand liggend dat Bol een IP-range geblokkeerd had en dat daarom meerdere mensen er last van hebben gehad.

Fijn dat het weer werkt!

Bij mij nog steeds aanwezig. Andere browsers, browser in privé modus, tor browser, geen malware, bijna niks werkt. Moet steeds een proxy extensie gebruiken dan werkt het wel of 4g op mobiel. Gek genoeg werkt het op een andere website ook niet vgz inloggen zelfde probleem.

Reputatie 7
Badge +9

Hey @dotted8, welkom op onze Community!

Goed dat je dit aangeeft. Heb je de juiste DNS en IP-settings of heb je deze veranderd? 192.168.xxx.xxx = standaard uitgegeven adres door ons, dit is het enige juiste adres. Dit kun je controleren door CMD te openen en typ: ipconfig/all. Je geeft aan dat het niet alleen om bol.com gaat maar ook om een ander domein, kan je de domeinnaam doorgeven?

Ip adres ziet er goed uit denk ik gewoon 192.168.etc.

vgz.nl kan ik bezoeken maar zodra ik naar de inlogpagina ga: mijn.vgz.nl krijg ik ook een foutmelding mijn.vgz.nl

Zal ik de websites helpdesk maar om hulp vragen?

Reputatie 3

Ik denk dat @ItsNaud het goed gezien had: krijg je een 403 error, dan krijg je die van bol.com of vgz.nl, en qua netwerk loopt dan dus alles op zich goed. (Eventueel kun je dit nog met ping en tracert extra controleren.)

bol.com en vgz.nl geven die fout misschien omdat ze je ip adres niet lusten. In dat geval kunnen alleen zij daar uitsluitsel over geven.

Ik heb net chat contact gehad bij bol maar dat ging nergens heen. Weet niet hoe ik hun IT afdeling kan bereiken.

Reputatie 3

@dotted8

Weet niet hoe ik hun IT afdeling kan bereiken.

 

Ik ben bang dat het wel niet zal lukken om rechtstreeks in contact te komen met de IT afdeling van bol.com.

Ik weet niet hoeveel tijd je hierin wilt steken? Misschien lost het probleem zich namelijk vanzelf op na een tijdje. Ik ben zelf iemand met vrij grote nieuwsgierigheid en weinig geduld, dus dit is wat ik zou doen...

  • Ook contact opnemen met VGZ. Misschien helpen zij je beter en word je dan toch wat wijzer.
  • Mijn (publieke) ip range hier posten. Kun je o.a. hier vinden: https://www.ip-adres.nl/
    Dat is mogelijk interessant als je niet de enige blijkt te zijn met dit probleem.
  • Kijken of je iets te weten kunt komen over de reputatie van je ip adres, bijvoorbeeld hier: http://www.anti-abuse.org/ Veel positives zullen met e-mail spam te maken hebben, en zijn dan niet van toepassing. Andere zijn mogelijk toch wel interessant.
  • De geolocatie van je ip adres opzoeken. Soms is verkeerde geolocatie namelijk de oorzaak van 403 forbidden errors, hoewel me dat in dit geval niet zo heel waarschijnlijk lijkt. Wil je dit zijpad toch bewandelen, google dan op "ip address geolocation" en check de geolocatie van je ip adres op enkele sites die je zo vindt. Als het goed is, is de geolocatie van je ip adres steeds in Nederland.

 

@dotted8

Weet niet hoe ik hun IT afdeling kan bereiken.

 

Ik ben bang dat het wel niet zal lukken om rechtstreeks in contact te komen met de IT afdeling van bol.com.

Ik weet niet hoeveel tijd je hierin wilt steken?

 

Nou niet veel… Ik kom nu steeds meer websites tegen die mijn ip volgens mij weigeren. Ik heb bij bol via email contact gehad en die sturen mij terug naar Odido. Laatste is dus IT van Odido contact opnemen denk ik en anders gewoon vpn aan.

Ik heb even een testje gedaan.

 

Met of zonder VPN opent mijn.vgz.nl hier ook niet, terwijl ik geen vast internet van Odido heb.

Via mobiel internet van Odido opent het portaal ook niet.

 

Mijn ervating is dat het een tendens van deze tijd is. Gebruikers die een VPN gebruiken zijn veelal de bekende sjaak

Onder andere YT en trustpilot hebben er een handje van om je dan te blokkeren of reacties gewoon niet te plaatsen. Daar moet je het mee doen.

 

Klagen heeft geen zin. Of nooit een reactie of ze bieden die mogelijkheid niet.

 

Nogmaals, een tendens die ik steeds vaker ervaar en niet op prijs stel.

Reputatie 3

@Darkman 

Ik heb even een testje gedaan.

 

Met of zonder VPN opent mijn.vgz.nl hier ook niet, terwijl ik geen vast internet van Odido heb.

Via mobiel internet van Odido opent het portaal ook niet.

 

Het zou natuurlijk ook heel goed kunnen dat er in jouw geval een andere oorzaak is. Heb je een andere browser geprobeerd? Welke foutmelding krijg je precies?

Reputatie 7
Badge +3

Heb net even een testje gedaan met het adres mijn.vgz.nl [141.193.178.133],, maar dit adres geeft bij mij ook alleen maar een ‘problem loading page’.

Wat blijkt, als ik via google zoek op mijn vgz.nl en vervolgens op het zoekresultaat klik, zie ik dat er een REWRITE plaats heeft naar inloggen.vgz.nl [141.193.179.165].

Door op de link in google te klikken kom ik dus op het juiste pagina met de REWRITE, waarbij er ook iets in de CACHE van je browser komt te staan.

Als ik nu de CACHE wis van mijn browser, en ik ga weer gewoon naar mijn.vgz.nl .. ben ik weer terug bij af ‘problem loading page’.

Dus het invoeren van mijn.vgz.nl met een opgeruimde CACHE van je browser, laat je ‘doodlopen’ en is dus naar mijn inzien een issue bij VGZ en de manier van registreren van hun domeinen en sub domeinen.

@Darkman

Ik heb even een testje gedaan.

 

Met of zonder VPN opent mijn.vgz.nl hier ook niet, terwijl ik geen vast internet van Odido heb.

Via mobiel internet van Odido opent het portaal ook niet.

 

Het zou natuurlijk ook heel goed kunnen dat er in jouw geval een andere oorzaak is. Heb je een andere browser geprobeerd? Welke foutmelding krijg je precies?

Het portaal opent gewoon niet. Een bijna wit scherm.

 

Zie ook de reactie van PieterB

 

Heb net even een testje gedaan met het adres mijn.vgz.nl [141.193.178.133],, maar dit adres geeft bij mij ook alleen maar een ‘problem loading page’.

Wat blijkt, als ik via google zoek op mijn vgz.nl en vervolgens op het zoekresultaat klik, zie ik dat er een REWRITE plaats heeft naar inloggen.vgz.nl [141.193.179.165].

Door op de link in google te klikken kom ik dus op het juiste pagina met de REWRITE, waarbij er ook iets in de CACHE van je browser komt te staan.

Als ik nu de CACHE wis van mijn browser, en ik ga weer gewoon naar mijn.vgz.nl .. ben ik weer terug bij af ‘problem loading page’.

Dus het invoeren van mijn.vgz.nl met een opgeruimde CACHE van je browser, laat je ‘doodlopen’ en is dus naar mijn inzien een issue bij VGZ en de manier van registreren van hun domeinen en sub domeinen.

Alleen klanten kunnen dit meldenZ. Als buitenstaander een bug melden kan dus niet.

Een e-mailadres staat niet vermeld.

Reageer