Welke kabel tussen glasvezel "kastje" en modem

  • 26 April 2024
  • 20 reacties
  • 132 Bekeken

Hoi Allen,

Momenteel is mijn connectie als volgt: 
Glasvezel aansluiting (Hier lijken overigens 2 connectie punten in te zitten blauw en groen) → blauwe stekker met geel snoertje gaat naar groene stekker in de Huawei ONT(?) kastje → UTP kabel in Zyxel T-56 modem.

Nu wil ik graag de stap zetten naar een eigen modem (Fritzbox 5540 Fiber XGS-Pon). 
Daarbij heb ik een kabel nodig die rechtsstreeks vanuit het glasvezel punt in mijn fritzbox gaat. 

Wat voor kabel zou ik daarvoor benodigd zijn? 
Ik begrijp dat de kant die in de fb gaat een blauwe moet zijn



Alvast bedankt.

Cal van Odido 5 dagen geleden

Hoi @Delange93, leuk dat je graag een eigen set-up wil draaien, ik help je er graag mee! Ik heb je verbinding erbij gezocht en je zit op een XGSPON verbinding, vandaar ook de blauwe connector in je glasvezelaansluiting. Je geeft aan dat je een XGS-Pon wil gebruiken dus dan zou je daar ook een blauwe connector voor nodig hebben. Oftewel, je zou een blauw-blauw kabel moeten hebben.

Laat het gerust weten hoe het is verlopen, ik weet zeker dat er andere lezers zijn die hier geïnteresseerd in zijn! 😄

Bekijk origineel

20 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Hoi @Delange93, leuk dat je graag een eigen set-up wil draaien, ik help je er graag mee! Ik heb je verbinding erbij gezocht en je zit op een XGSPON verbinding, vandaar ook de blauwe connector in je glasvezelaansluiting. Je geeft aan dat je een XGS-Pon wil gebruiken dus dan zou je daar ook een blauwe connector voor nodig hebben. Oftewel, je zou een blauw-blauw kabel moeten hebben.

Laat het gerust weten hoe het is verlopen, ik weet zeker dat er andere lezers zijn die hier geïnteresseerd in zijn! 😄

Hoi @Delange93, leuk dat je graag een eigen set-up wil draaien, ik help je er graag mee! Ik heb je verbinding erbij gezocht en je zit op een XGSPON verbinding, vandaar ook de blauwe connector in je glasvezelaansluiting. Je geeft aan dat je een XGS-Pon wil gebruiken dus dan zou je daar ook een blauwe connector voor nodig hebben. Oftewel, je zou een blauw-blauw kabel moeten hebben.

Laat het gerust weten hoe het is verlopen, ik weet zeker dat er andere lezers zijn die hier geïnteresseerd in zijn! 😄

Hoi Cal,

Bedankt voor je antwoord. 
Helaas is dit niet echt soepel verlopen. 

Ik heb inderdaad een blauw/blauw kabel aangesloten. Maar ik moest vervolgens mijn modem laten vrijgeven (oid). Dit is (na heel veel moeilijkheid van de klantenservice) gelukt wordt mij aangegeven; maar nu heb ik de situatie dat mijn oude setup met odido apparatuur niet meer werkt…. Maar mijn nieuwe Fritzbox ook niet. 

Wat kan ik nu doen?

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Delange93 

Blauw gebruik je bij een AON aansluiting, in de Huawei moet een groene connector voor XGSPON. Als je de vorige kabel gebruikt zoals in je 1ste post dan moet de Zyxel iig weer werken.

Maar bedoel je toevallig de Fritzbox 5530? Dan heb je een XGSPON module nodig en de kabel op de foto lijkt de goede maar dan de groene connector in de Fritzbox.

Hallo @Delange93 

Blauw gebruik je bij een AON aansluiting, in de Huawei moet een groene connector voor XGSPON. Als je de vorige kabel gebruikt zoals in je 1ste post dan moet de Zyxel iig weer werken.

Maar bedoel je toevallig de Fritzbox 5530? Dan heb je een XGSPON module nodig en de kabel op de foto lijkt de goede maar dan de groene connector in de Fritzbox.

Hoi @Waqqas  dank voor je antwoord.  Ik heb inderdaad de 5530 incl de XGSPon module.    Echter past hier geen groene kabel in. (Tenminste niet de kabel die eerder in de Huawei ging)

 

ik heb geprobeerd om de Huawei en zyxel weer te verbinden aangezien ik nu niets heb. Maar zonder succes helaas.  PON blijft knipperen op de Huawei. 

Reputatie 7
Badge +15

@Delange93

Dit moet passen voor de Fritzbox :

SC/UPC naar LC/ APC, voor de Huawei ONT heb je de kabel die je nu hebt nodig.

Waarschijnlijk staat het sn nummer van de Huawei nu niet meer geregistreerd.

Reputatie 7
Badge +3

Waar ik vanaf het begin van het vrij geven van eigen router gebruik al bang voor was …

Eerst eens zeker stellen, de basis connector was dus GROEN → GROEN .. dus een SC APC.

 

Zag het er zo uit voordat je bezig bent gegaan?

De kabel die je nu gebruikt is een BLAUW → BLAUW.

Nu even naar het plaatje kijken …. SC BLAUW is anders dan SC GROEN!

Een grote kans als je ze toch gaat mixen of de verkeerde connector er toch in krijgt … is een kostbare schade aan de optische delen .. kan het maar gelijk gezegd hebben!

@Delange93

Dit moet passen voor de Fritzbox :

SC/UPC naar LC/ APC, voor de Huawei ONT heb je de kabel die je nu hebt nodig.

Waarschijnlijk staat het sn nummer van de Huawei nu niet meer geregistreerd.

Ik ga kijken.  Wat ik wel gek vindt; op de foto van mijn post staat duidelijk dat je voor de SFP XGS-PON de blauwe moet hebben.   Vanwaar dat jij de groene aangeeft ?

Waar ik vanaf het begin van het vrij geven van eigen router gebruik al bang voor was …

Eerst eens zeker stellen, de basis connector was dus GROEN → GROEN .. dus een SC APC.

 

Zag het er zo uit voordat je bezig bent gegaan?

De kabel die je nu gebruikt is een BLAUW → BLAUW.

Nu even naar het plaatje kijken …. SC BLAUW is anders dan SC GROEN!

Een grote kans als je ze toch gaat mixen of de verkeerde connector er toch in krijgt … is een kostbare schade aan de optische delen .. kan het maar gelijk gezegd hebben!

Hoi Pieter.   Nee. De basis was een blauwe naar een groene.     (Blauw waar glasvezel binnenkomt. Groen in Huawei).    Ik vermoed dat ik nu naar fritzbox blauw blauw nodig heb.  Klopt dit ?

Even voor de duidelijkheid heeft de glasvezel techniek niks met het type connector te maken.

Meest voorkomende hier in NL is SC/APC (groen) of SC/(U)PC. (blauw)

Bij de Fritz SFP module is het LC/APC (groen mini stekker) AON en GPON SFP module

Bij de Fritz SFP XGS-PON is deze SC/UPC (blauw)

@Delange93 Welke aansluiting heb je op de FTU (muur glasvezel aansluiting)

Bij de Fritz SFP XGS-PON heb je een blauwe SC/UPC stekker nodig.

 

Reputatie 7
Badge +3

Lang leve de standaards, waardoor het nog net iets complexer gemaakt is dan echt nodig is.

Dus bij jou was de connector op de FTU (Fiber Termination Unit) dus BLAUW, dus een SC UPC type.

Wat er nu in de SFP van de Fritz moet zou als info bij de SFP geleverd moeten zijn.

Waar heb je de SFP gekocht, daar staat vaak ook bij welke connector er benodigd is voor de glasvezel.

Thanks @peter-keetfm 

Even voor de duidelijkheid heeft de glasvezel techniek niks met het type connector te maken.

Meest voorkomende hier in NL is SC/APC (groen) of SC/(U)PC. (blauw)

Bij de Fritz SFP module is het LC/APC (groen mini stekker) AON en GPON SFP module

Bij de Fritz SFP XGS-PON is deze SC/UPC (blauw)

@Delange93 Welke aansluiting heb je op de FTU (muur glasvezel aansluiting)

Bij de Fritz SFP XGS-PON heb je een blauwe SC/UPC stekker nodig.

 

Op de muur heb ik een blauwe 👍 en dit is inderdaad de SFP die ik heb.   Dus blauw blauw.  
 

 

Lang leve de standaards, waardoor het nog net iets complexer gemaakt is dan echt nodig is.

Dus bij jou was de connector op de FTU (Fiber Termination Unit) dus BLAUW, dus een SC UPC type.

Wat er nu in de SFP van de Fritz moet zou als info bij de SFP geleverd moeten zijn.

Waar heb je de SFP gekocht, daar staat vaak ook bij welke connector er benodigd is voor de glasvezel.

Thanks @peter-keetfm 

Yes.  Ik ben er nu wel achter dat ik een blauw blauw stekker moet hebben.  Dat scheelt.    En fijn dat ik de groene niet even heb geprobeerd haha.   Wat had er kunnen gebeuren wanneer ik die groene toch in mijn SFP had gestoken?  
 

het lijkt puur dat Odido nog iets moet vrijgeven. 

@Delange93 

SC/UPC naar SC/UPC heb je dan nodig. (Blauw naar blauw)

En eigenlijk bij elke patch een one click Cleaner gebruiken.

 

@Delange93

SC/UPC naar SC/UPC heb je dan nodig. (Blauw naar blauw)

En eigenlijk bij elke patch een one click Cleaner gebruiken.

 

Top!  Bedankt voor de tip.  

 

Hierboven werd ook de groene aangeraden. Dit was dus niet juist.  Gelukkig had ik die nog niet aangesloten. Maar ik ben wel nieuwsgierig; wat had er dan kunnen gebeuren?

@Delange93

Wat er dan gebeurt is dat je het gepolijste oppervlakken beschadigd.

APC is schuin 8 graden afgeslepen.

UPC is recht.

Ik gebruik zelf de Fritz SFP GPON module  deze is LC/APC deze gebruik ik omdat ik nu op GPON zit.

En heb de XGS-PON alvast besteld mocht ik over gaan naar een 2Gbit pakket want dan kom ik op XGS-PON.

 

Reputatie 7
Badge +3

Maar ik ben wel nieuwsgierig; wat had er dan kunnen gebeuren?

Het ‘slijpvlak’ is verschillend, waarbij je kans hebt dat als de contactvlakken elkaar ‘kruisen’ er schade ontstaat aan de optische delen.

https://www.fiberoptics4sale.com/blogs/archive-posts/95041478-what-are-apc-angled-physical-contact-fiber-connectors

@Delange93 

Ik heb nog een vraag zit je wel echt op XGS-PON.?

Welk glasvezelkastje heb je.?

Het wordt namelijk weleens door elkaar gehaald GPON en XGS-PON.

 

Lang leve de standaards, waardoor het nog net iets complexer gemaakt is dan echt nodig is.

Dus bij jou was de connector op de FTU (Fiber Termination Unit) dus BLAUW, dus een SC UPC type.

Wat er nu in de SFP van de Fritz moet zou als info bij de SFP geleverd moeten zijn.

Waar heb je de SFP gekocht, daar staat vaak ook bij welke connector er benodigd is voor de glasvezel.

Thanks @peter-keetfm 

Ik heb op de FTU een SC/PC pigtail zitten.

(Kan ook SC/UPC op)

Binnenkant patchcover.

Ik heb de Fritzbox 5590 een paar jaar geleden bij Amazon gekocht met AON en GPON SFP modules.

Deze heb ik dan ook bij Kpn op AON gebruikt.

Nu de GPON SFP module bij Odido.

Deze 2 modules hebben een groene mini stekker. (LC/APC)

De XGS-PON SFP module wijkt daarop weer af met een normale SC/UPC aansluiting.

Deze heb ik ook aangeschaft bij Amazon.

Dan kan ik eventueel de Fritzbox 5590 in gaan zetten op XGS-PON. (bij een snelheid verhoging van meer als 1Gbit pakket)

@Delange93

Ik heb nog een vraag zit je wel echt op XGS-PON.?

Welk glasvezelkastje heb je.?

Het wordt namelijk weleens door elkaar gehaald GPON en XGS-PON.

 

Ja ik zit op XGS-Pon. Dat staat ook aangegeven op de Odido ONT. 

@Delange93 

Ok duidelijk wees er ook bewust van dat er een registratie moet gebeuren om je Fritzbox aan te melden.

Ik heb het dan op een makkelijke manier gedaan door het serienummer van de Huawei GPON ONT te klonen in de Fritzbox.

Geen idee of dat nu al of kan bij XGS-PON.

Anders moet Odido jou Fritzbox registreren.

Dat zou @Tommie van Odido voor je kunnen doen.

Ik zelf kijk eerst de 🐱 uit de 🌲 en blijf voorlopig op GPON.

 

 

Reageer