Beantwoord

Zyxel t50 vervangen voor linksys mr6350

  • 18 January 2022
  • 8 reacties
  • 180 Bekeken

Dag allemaal,

Ik heb een probleem en ik ben notabene ICT-er.
Ik wil vanwege de wifi bereikbaarheid mijn zyxel t50 vervangen voor de linksys mr6350.

Nu gaat het instellen prima aan de LAN-kant. Maar niet aan de WAN-kant.
Wat heb ik geprobeerd tot nu toe: 

  1. Op de Linksys router : ‘Internetkant (WAN) op DHCP oftewel automatisch instellen.
    Dit i.c.m. met en zonder MAC address klonen aan. Hiervoor heb ik het MAC adress van mijn Zyxel router gebruikt. Zowel die achter op de Zyxel router staat als mac adressen in de router bij settings staat bij de WAN. Hier staan namelijk 2 ip's met MAC:
         1e IP: is een 10.*. *.*  address oftewel een prive IP. Volgens T-mobile klantsupport is dat het IP van mijn Draytek Vigor, maar die is tijden geleden al vervangen door de Zyxel. Deze gebruikt de klantenservice nog steeds om ‘in de router’te kijken. Ze denken dus ook nog steeds dat het de Draytek Vigor is. Bij dit IP zit een ander MAC adress dan achter op de router. Alleen het laatste hexadecimale cijfer verschilt.
         2e IP: is een 62.*.*.* address oftewel een public IP. Dit is mijn actieve address naar 'buiten’ toen. Het WAN-address wat je bijv ziet bij “whatsmyip”. Bij dit IP zit wéér een ander MAC address dan achter op de router en dan bij het eerste IP address. Alleen weer het laatste hexadecimale cijfer verschilt. 
    Oké dat even ter info.

     Op de Linksys router heb ik dus automatisch een address verkrijgen geprobeerd met MAC Address klonen aan, geprobeerd met alle 3 bovengenoemde MAC-addressen. Ook heb ik het geprobeerd zonder MAC-Address klonen optie aangevinkt.
    Bij alle 4 mogelijkheden krijg ik geen internet.

    Waarom met en zonder MAC Address klonen? Omdat ik ervan uitging dat mijn ISP nog steeds de technische instellingen gebruikt dat hij pas het WAN address pushed naar de router als op laag 2 (OSI)  het juiste MAC Address herkend wordt.
     
  2.  Vervolgens heb ik geprobeerd het statisch in te stellen op de LINKSYS. Hierbij de gegevens gebruikt die ik uitgelezen uit de ZYXEL router en genoteerd heb. Er werd alleen gevraagd naar een internet address en een Gateway Address. LET OP: we praten nog steeds over de INternet/WAN kant. Dus de Gateway is niet 192.168.1.1. Dat is de Gateway van mijn LAN.
    Beide bij punt 1 bovengenoemde IP's heb ik geprobeerd bij deze statische instelling.
    Dus: IP1  als Gateway en IP2 als Internet/WAN address. En vice versa.
    Bij beide geeft de Linksys de melding. Gateway niet goed ingesteld. 

    Dus dit werkt ook niet.
    Nu hoor ik ook dat het VLAN waar de ethernetpoorten van mijn nieuwe Router (Linksys) in VLAN 300 moeten staan? Is dit noodzakelijk? Hoop het niet. Want.. zo ja, hoe krijg ik dat voor elkaar want ik deze configuratie optie niet vinden in mijn nieuwe router.

    Heeft iemand nog een idee?

 

icon

Beste antwoord door Waqqas 18 January 2022, 19:02

Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

8 reacties

Reputatie 7
Badge +15

@Sparkion 

Dan kan je misschien een managed switch op de mediaconverter aansluiten en je Linksys op de switch, neem bijvoorbeeld de TP-LINK SG105E

@Sparkion

Hoe had je internet op werk? Met een managed switch er voor?

Kan je op die 2de foto bij verbindingstype Dynamic IP selecteren en dan VLAN 300 invullen?

PS je tijdzone staat niet goed.

Ttijdzone, kwam omdat ik net een hardreset had uitgevoerd na de firmware update.

Dynamic ip is de eerste optie (niet zichtbaar in screenshots). Dat heet daar 'automatisch ip'. En dan is er dus geen optie om vlan nummers te kiezen, in te voeren.

Reputatie 7
Badge +15

@Sparkion

Hoe had je internet op werk? Met een managed switch er voor?

Kan je op die 2de foto bij verbindingstype Dynamic IP selecteren en dan VLAN 300 invullen?

PS je tijdzone staat niet goed.

@Sparkion

Hmm, het is wel een VLAN ondersteunende router volgens het internet, kan je de interface eens doorzoeken in de hoop dat je ergens een VLAN optie tegenkomt?

@Waqqas 

Dat heb ik net nogmaals gedaan. Ook de firmware geupdate. (wel internet maar router op mijn werk aangesloten, daar werkte alles dus kon ik via the interwebs de firmware updaten). Maar ook na deze firmware update geen vlan optie ergens te bekennen.



Alleen onder PPPoe. Niet bij automatische instellingen.

 

Nog andere suggesties? Onder de motorkap zit vast een linuxssysteem. Via een terminal erin? Iemand ervaring met een router hiermee? Dus via de CLI?

Reputatie 7
Badge +15

@Sparkion 

Hmm, het is wel een VLAN ondersteunende router volgens het internet, kan je de interface eens doorzoeken in de hoop dat je ergens een VLAN optie tegenkomt?

Een heel goed antwoord @Waqqas. Dankjewel. Alleen, in mijn MR6350 mis de tab vlan onder connectiviteit. Dit vlan optie was ik nl zelf ook al wezen zoeken.

Net zoals dat ik niet handmatig de firmware kan updaten, alleen automatisch. Ook dat komt niet overeen. 

Suggesties?

Iemand ervaring om via een cli de router in te komen? En misschien  zo vlan opties te wijzigen?

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Sparkion 

Volgens bol.com heeft de Linksys MR6350 VLAN ondersteuning dus je kan hem aansluiten op de mediaconverter en in de web interface bij Connectivity VLAN 300 voor internet configureren.

Zie dit artikel

Reputatie 7
Badge +5

Yep VLAN300 is absoluut nodig om een Internet verbinding te krijgen.

Tmobile gebruikt 300 voor internet, 640 (nog steeds) voor TV, 100 voor management zaken en dan is er nog een Vlan voor telefoon , weet niet of dit nog actief is.

in dit topic een plaatje met een manageble switch om de vlan 300 te maken