Beantwoord

Torenhoge rekening

  • 25 October 2023
  • 3 reacties
  • 266 Bekeken

  • heeft eerste post geplaatst
  • 1 reactie

Afgelopen maand een factuur gehad van 72 euro. Hier schrok ik van, meteen gebeld en bleek te veel gebeld te hebben in augustus. Hier kom ik dan mooi een maand later pas achter. Ik heb toen meteen mijn abonnement laten aanpassen naar unlimited bellen.

Nou blijkt dat dit dan ingaat per de datum dat deze aanpassing is gedaan en niet verrekend wordt over deze gehele periode, maar dus echt vanaf deze specifieke dag. Deze maand blijk ik 547 euro aan kosten te hebben gemaakt. Ik was er vanuit gegaan dat, omdat ik eind vorige maand had gebeld en dit heb laten aanpassen, ik deze maand de kosten zou betalen voor het unlimited bellen. Er bestaat geen plafond of waarschuwingsmeldingen om te voorkomen dat jullie klanten zo'n broodrovende hoge rekening krijgen? Ik vind dit zo onmenselijk en bizar. Hoe kan het zijn, vooral in deze enorm dure tijd, dat je als klant zulke torenhoge rekeningen kunt krijgen? Zonder ook maar iets van een waarschuwing? Dit is belachelijk.

Er wordt om 0,25 cent per minuut extra gevraagd. Als ik 100 minuten extra bel, betaal ik 25 euro extra. Voor de overstap naar unlimited bellen betaal je 2,50 euro extra. Dit is zo bijzonder en onrechtvaardig. Graag wil ik weten dat wanneer je als bedrijf zo'n dergelijke constructie aanhoudt, hoe het kan dat je jouw klanten niet kunt voorzien van een waarschuwing d.m.v. bv een SMS?

icon

Beste antwoord door Cristien 25 October 2023, 16:17

Bekijk origineel

3 reacties

Reputatie 7
Badge +14

Hoi @Moosl ,

Je kunt inderdaad kiezen voor een goedkope limited of een unlimited spraak bundel. Bij limited is er een buiten de bundel tarief en dat kun je near real time zien in je Odido app of via My-odido. In dezelfde app zie je ook het abonnement dat je nu hebt en kun je het aanpassen.

Op het moment dat je kiest voor een limited bundel van b.v. 120 minuten zou je toch moeten begrijpen dat je bij 547/.25 = 2188 minuten = 36 uur aan de telefoon te hebben gezeten je even in de app moet kijken naar de stand van zaken. Omdat je dit “bewust" gebruikt, je bent erbij als je belt, en niet zoals bij data een telefoon wel eens “op hol kan slaan", is er geen realtime notificatie of blokkade. 

Ook kun je niet met terugwerkende kracht minuten unlimited maken als je ze buiten de bundel hebt verbruikt.

Daarom is mijn advies ook aan iedereeen, het is daarom misschien niet welke maand nodig om unlimited spraak te hebben, maar zie het ook als een soort verzekering. Je betaald “een premie” maar je hoeft daarna nergens meer op te letten. Ik zou dan ook jouw abonnement nu op unlimited laten staan, dan zal dit niet meer optreden.

@eric  als je leest wat er staat, kan je denk ik wel invullen waar mij topic vandaan komt. Ik bel eind september, na het zien van die hogere factuur, om mijn abonnement aan te passen naar unlimited bellen. Dan ga ik er vanuit dat ik de maand erop niet weer een hogere rekening krijg.

Daarnaast heb ik niet 36 uur lang aan de telefoon gezeten, want elke seconde wordt al als minuut berekend.

Onderaan de streep kost het upgraden naar unlimited bellen 2,50 euro. Je krijgt op geen enkele manier een waarschuwing voor het feit dat je een torenhoge factuur te wachten staat. Je moet het maar lekker zelf ondervinden door zelf alles uit te zoeken. Odido staat in het teken van lekker veel geld verdienen, niet in het teken van het aanbieden van een menselijke service. Dat is wel duidelijk. 

Er is bij ODIDO geen real life notificatie of prijsplafond, dat is er bij tig andere providers wel. Nogmaals een bevestiging van wat ik al zeg. 

Het ontbreekt 'm bij jullie enorm in het gewoon menselijk zijn. Alsof ik met AI bel en chat. Ongekend. 

Reputatie 7
Badge +14

@Moosl  Mijn abonnement loopt van de derde tot de derde, dus veranderingen gaan dan ook bij mij pas in na de derde. Hoe zit dat bij jouw abonnement?

Het is logisch dat je altijd achteraf pas betaald. In je account kan je precies zien wat je op welke datum aan extra kosten hebt gemaakt. Zelf ben je uiteraard ook verantwoordelijk om op te letten. In je telefoon kan je precies zien hoeveel je hebt gebeld. €547,- aan kosten dan moet je wel erg veel hebben gebeld (of heb je buiten NL gebeld?

Gelukkig heb (krijg) je nu unlimited dan kan dat alvast niet meer gebeuren. Maar let op onbeperkt bellen binnen de EU heeft wel beperkingen. 

Alleen het duurste abonnement (Unlimited Premium) is onbeperkt vanuit NL naar de Europese Unie, Zwitserland, VS en Turkije.

Reageer