Beantwoord

BKR zorgt ervoor dat ik geen toestelkrediet kan afsluiten

  • 26 November 2023
  • 6 reacties
  • 116 Bekeken

Ik wil graag een nieuw toestel via odido maar door WIA-uitkering paar jaar geleden betaalachterstanden en incassotrajecten gehad. Nu ben ik op de weg terug en heb fors meer inkomsten, tevens lopen ze via Kredietbank Limburg/ Nederland die vaste lasten beheer doen. deze betalen je vaste lasten elke maand automatisch. 

In principe is mijn risicoprofiel lager dan iemand zonder bkr notitie met kans op inkomensverlies, ziekte, etc. waarom wordt er zo wettelijk vastgehouden aan dit. Ik betaal netjes elke maand waarom moet het verleden je blijven nekken. Geef mensen toch gewoon weer nieuwe startt gaat het fout dan incassotraject en opgelost. Ik wil een iphone niet zelf in de winkel kopen en voorfinancieren, ik wil gewoon netzoals iedereen in nederland het recht hebben om een iphone op afbetaling te krijgen met als voorwaarde dat je gewoon betaald. Eigenlijk zou iedereen bij de kredietbank nederland aangesloten moeten zijn dan zou er geen betaalachterstanden of schuldsanering meer zijn.

Maar Odido ik mag wel voor €70 een glasvezel abonnement aanschaffen thuis maar een mobiel abonnement van €45 niet? Is dit niet krom?

icon

Beste antwoord door Cristien 26 November 2023, 19:25

Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 7
Badge +14

Het gaat niet om het abonnement. Daar zit geen risicoprofiel op, betaal je niet, dan wordt de dienst geblokkeerd. Anders is dat bij de geldlening die jij afsluit voor financiering van een nieuw toestel. De lening wordt BKR geregistreerd zodat andere kredietverstrekkers kunnen zien wat voor klant een aanvraag doet maar ook dat klanten beschermd worden tegen een te hoge leninglast t.o.v. hun inkomen.

Tot 5 jaar na het inhalen van een eventuele achterstand worden deze registraties bij het BKR aangehouden. Daarna vervalt het.  Dus spaar geld bij elkaar voor een nieuw toestel en koop deze direct, dus zonder afbetaling. Dan moet de aanvraag wel lukken, het risico is dan immers voor de provider weer beperkt tot het sim-only abonnement.

Reputatie 4

Je kunt tot 250 euro lenen voor de nieuwe handy zonder dat er aangemeld wordt bij de BKR.

Het bedrag daaroverheen moet je dan wel kunnen opbrengen.

Dan heb je wel lagere maandlasten.

Bedankt voor jullie info maar dit is nu juist het probleem. Odido spreekt uit sociaal te zijn.

Glasvezel en tv kan je afsluiten tot boven de €100  per maand 

en mobiel kan ik geen toestel financieren, beetje krom, ik ben benieuwd naar een reactie van Odido zelf.

 

Hopelik worden jullie nooit ziek en krijg je daardoor 70% van je loon en kom je in financiele problemen door politieke wetten en keuzes.

 

Dus jullie kunnen nu wel reageren regels zijn regels maar mensen perspectief en 2e kans bieden mag wel wat socialer en soepeler. Iemand die 1 keer in mijn situatie beland is door pech zal dit nooit nog eens willen ervaren, vandaar dat ik vrijwillig budgetbeheer heb. Mijn vaste lasten gaan niet via automatische incasso maar via Kredietbank Nederland maandelijks via geautomatiseerd computer proces. Zou half nederland wat aan hebben want je komt met je vaste lasten nooit meer in de problemen. Vaste lasten betaald alles wat overblijft dat is vrij besteedbaar.

BKR is te streng maar wel nodig en als iemand budgetbeheer heeft kijk dan niet meer naar BKR. 

De meeste zullen me wel niet snappen omdat ze zelf nooit in deze situatie gezeten hebben.

 

 

 

 

@eric Ik wil je wel eens horen als je zelf dit meegemaakt hebt, praten we dan verder.

Ik word juridisch 5 jaar benadeeld tov andere klanten want ik wil mijn toestel niet in een keer betalen ook al heb ik het geld ervoor.

Ik had €1800 zakelijke achterstanden bij T-mobile, binnen 1 jaar terugbetaald en mag gelukkig weer klant zijn van dit mooie bedrijf.

Odido loopt een groter risico bij jou dan bij mij, want mijn financieën zijn nu maandelijks geautomatiseerd als budgetbeheer. 

Als jij ziek wordt morgen een zzp bent dan kom je in dezelfde situatie terecht.

Maargoed mijn punt gemaakt hoe lang ga je mensen straffen als ze weer goed bezig zijn. 

Bizar dat ik gewoon glasvezel en tv kan afsluiten met alle opties eraan, maar een nieuwe iphone 13 zit er niet in. Als Odido sociaal wil zijn dan maken zijn hun eigen voorwaarden en zoeken naar een oplossing waarmee die domme BKR-wet omzeild wordt of ze negeren hem gewoon. zo lang de klant betaald is die koning. betaal je niet wordt je contract ontbonden en betaal je volledige contractbedrag via incasso. 

Odido heeft geen risico behalve als ze aan de kant geschoven worden bij schuldsanering en dat  is het enige wat aangepast moet worden.

 

 

 

 

 

 

 

 

Reputatie 7
Badge +14

Start dan eens met een simonly en gebruik een toestel wat je nog hebt,  of een 2e hands via marktplaats.  Iphone's zijn degelijke toestellen maar wel aan de prijs. Ook gebruikte zijn nog prima te doen.

Reputatie 7
Badge +14

Beste @Twan1986 Zo te lezen ben je goed bezig. 👌🏻🤝 respect! 

Kredietverstrekkers zijn verplicht elke lening die zij verstrekken aan te melden bij Stichting BKR
BKR regels
Glasvezel aansluiting is geen lening. Een telefoon op afbetaling wel.

Dit is niet iets wat Odido bedacht heeft het is de wet waar tegenwoordig niemand omheen kan. 

De meeste zullen me wel niet snappen omdat ze zelf nooit in deze situatie gezeten hebben”

Dat is een aanname want dat weet jij niet. 

Je kan ook voorlopig voor een volwaardig minder duur toestel gaan.

OPPO A58 €198,-

Samsung Galaxy A23 €240,- 

mooi toestellen en onder de €250. 
Hoe dan ook wens ik je veel succes en uiteraard  moet je het antwoord van de moderators afwachten.

 

Fijne avond.



 

Reageer