[REVIEW] Galaxy Fold 3

  • 12 October 2021
  • 2 reacties
  • 309 Bekeken
[REVIEW] Galaxy Fold 3
Reputatie 6
Badge

De Samsung Galaxy Fold. Toen ik de eerste versie ervan zag was ik helemaal verkocht. Wat een ongelofelijk cool idee en wat een mooi apparaat. Helaas had deze eerste versie ook veel problemen. Het scherm was wel een mooi staaltje techniek, maar het ging ook heel snel kapot, zelfs als je er heel voorzichtig mee omging. Samsung gaf echter niet op en recent is de 3e generatie uitgekomen, die op vele vlakken verbeterd is. 

 

Toen ik de doos openmaakte met het testtoestel, dacht ik eerst dat ik een kleine tablet had gekregen. Ik wist van tevoren namelijk alleen dat het een Samsung zou zijn, en meer niet. Mijn mond viel open toen ik zag dat het de Fold 3 was! 

 


Plus- en minpunten

V Design

V Vouwbaar scherm is cool!

 

X Fragiel hoofdscherm

X Opengeklapt twee handen nodig

 

 

Design

Het eerste wat opvalt als je het toestel uit de doos haalt, is hoe groot het apparaat is. Officieel wordt dit toestel dan ook niet geclassificeerd als een smartphone, maar als een phablet. Dit is mix tussen smartphone en tablet. Hij is te groot om echt een smartphone genoemd te worden, maar te klein om als tablet gezien te worden. 

 

De Fold naast mijn iPhone 11 Pro

Display

Het toestel bevat twee displays; het vouwbare display aan de binnenkant en een kleiner “cover screen” aan de buitenkant. 

 

Het hoofdscherm is zoals we van Samsung gewend zijn een prachtig AMOLED scherm van 7.6 inch met een resolutie van 1768 x 2208 pixels. Een absoluut genot om naar te kijken. Het enige nadeel van dit scherm is dat deze niet gemaakt is van glas, maar van plastic. Dit is echter een logisch compromis om het scherm vouwbaar te kunnen maken. Dit betekent echter wel dat het scherm gevoeliger is voor beschadigingen. Van vorige generaties toestellen heb ik gelezen dat te hard met je nagel op het scherm drukken genoeg is om een permanente afdruk achter te laten. Ik ga ervan uit dat dit op de Fold 3 nog steeds het geval is. 

 

Ook is het punt waar het toestel dubbel klapt vrij goed zichtbaar. Wanneer je toestel onder een bepaalde hoek in het licht houdt, is de vouw duidelijk zichtbaar. Ook voel je de vouw heel goed als je met je vingers over het scherm gaat. Persoonlijk stoorde het mij niet, maar het is wel iets om rekening mee te houden.

 

Aan de buitenkant van het toestel vinden we het kleinere cover scherm. Deze is ook AMOLED, heeft een afmeting van 6.2 inch en heeft een resolutie van 832 x 2268 pixels. Het scherm kan gebruikt worden voor alle dingen die je met het hoofdscherm kan, maar is erg smal, waardoor bijvoorbeeld typen niet erg makkelijk gaat. Waar het wel fijn voor is, is wanneer je even snel een binnenkomende notificatie wil bekijken zonder het toestel helemaal open te hoeven klappen. Telefoongesprekken vinden ook op dit scherm plaats, omdat de oorspeaker aan de buitenkant van het toestel zit. Telefoongesprekken kunnen ook gestart worden via het vouwbare scherm, maar dan dien je het toestel dicht te klappen om de oorspeaker te activeren, of de luidspreker te gebruiken. 

 

Camera's

Aan de achterkant van het toestel vind je een vrij normaal camera-eiland, zoals we dat op de andere modellen van Samsung ook zien. Voor zover ik kan zien is de kwaliteit dan ook vergelijkbaar. Ook heeft het toestel twee selfie camera’s. Een boven het cover scherm en een in het vouwbare scherm. Het leuke aan deze laatste is hoe ze deze verbergen. Over de camera zijn namelijk pixels gelegd die bij normaal gebruik de rest van het display volgen. Wanneer je de camera echter selecteert, gaan deze uit om de camera niet in de weg te zitten. Het verbergen is niet perfect; de pixels zijn namelijk aanzienlijk groter dan de normale pixels, waardoor je duidelijk kan zien waar de camera zit. Wanneer je het toestel normaal gebruikt zal de camera echter bijna niet opvallen, omdat de pixels ervoor zorgen dat hij wel degelijk minder opvalt dan een zwart gat in het midden van het beeld.

 

Dankzij het coverscherm kan de hoofdcamera ook gebruikt worden voor selfies, doordat je het coverscherm kan gebruiken om je shot goed uit te lijnen. Hiervoor moet je het toestel echter wel uitgeklapt hebben, waardoor het erg lastig is om een goede manier te vinden het toestel vast te houden. Het is een leuke gimmick maar ik vond het maar lastig te gebruiken.

 

Klaar om naar de kapper te gaan!


 

Gebruik

Ondanks dat ik vind dat het een prachtig toestel is, moet ik er ook bij zeggen dat ik het toestel niet altijd even prettig in gebruik vond. Ja, wanneer het toestel open is, heb je veel meer scherm ruimte, waardoor dingen opzoeken vaak prettiger is dan op een normale smartphone. Het toestel is in dat geval echter te groot om prettig met één hand te gebruiken. Wanneer je al lopend snel iets wil nakijken, kan je dus beter gebruik maken van het cover scherm. Deze is echter erg smal waardoor bijvoorbeeld typen niet het prettigste ooit is.

 

De software is een typische Samsung-versie van Android, met natuurlijk flink wat aanpassingen voor het vouwbare design. Sommige apps krijgen hierdoor extra functies. Als je in de camera-app bijvoorbeeld het toestel half dichtklapt, dan verplaatst je zoeker naar de ene helft van het scherm, en aan de andere kant van het scherm krijg je alle controls van de camera. Samsung noemt het als een manier om bijvoorbeeld foto’s te maken onder een lage hoek of als een ingebouwd statief door hem zo op een tafel te zetten. 

 

Andere apps werken als normaal met als enige merkbare verschil dat ze relatief soepel switchen tussen het vouwscherm en het coverscherm. Andere apps, zoals bijvoorbeeld Instagram kunnen hier absoluut niet mee omgaan en moeten regelmatig herstarten om zich aan het nieuwe scherm te kunnen aanpassen. Dit is echter iets wat door de verschillende app makers geüpdatet moet worden. 

 

De vingerafdrukscanner zit verwerkt in de aan-uit knop, waardoor deze gebruikt kan worden ongeacht of het toestel open of dicht is geklapt.

 

Under the hood

Het toestel draait op een Snapdragon 888. Het toestel levert dankzij deze chip prima prestaties, waar ik niks op aan te merken heb. Meegeleverde software is Android 11, met Samsung’s One UI 3.1.1. 


 

Conclusie

Mijn mening over toestel blijft redelijk gelijk met wat ik dacht toen de eerste versie uit kwam. Wat een ongelofelijk mooi toestel, maar o wat is hij duur. De vanaf prijs is 1800 euro! De Galaxy Z Flip 3 is wat dat betreft een stuk betaalbaarder, en ik denk ook prettiger in gebruik dankzij de iets conventionelere formfactor, al heb ik dit toestel nog niet in het echt gezien. 

 

Ook blijf ik me afvragen hoe lang het scherm zal meegaan. Het scherm is nu eenmaal kwetsbaarder dan van een gewone smartphone. Ik betwijfel of de techniek echt klaar is voor de mainstream. Hoe mooi ik het toestel ook vind, het zal bij mij voorlopig nog niet overwogen worden als mijn hoofd-toestel. Dit betekent niet dat ik mensen afraad dit toestel te kopen, helemaal niet! Het is echter wel een toestel dat je heel bewust moet kopen. 


2 reacties

Reputatie 7
Badge +14

👏🏻👏🏻👌🏻👍🏻👌🏻👏🏻👍🏻 Duidelijk! Mooi review.

Reputatie 7

Weer super leuk geschreven, tof gedaan! En love de 🐕! 😍

Reageer