[REVIEW] OPPO Find X5: Natuurlijk weer mooi

  • 24 June 2022
  • 0 reacties
  • 228 Bekeken
[REVIEW] OPPO Find X5: Natuurlijk weer mooi
Reputatie 7
Badge +4

De Oppo is inmiddels onderdeel van de gevestigde orde. Een merk dat meegroeit en bloeit op de markt van Android gebaseerde telefoons. En terecht. Oppo boort, net als zusje OnePlus, een markt aan die flink concurreert met Samsung en in bepaalde zin met Apple. Stevige specificaties en features tegen een net iets interessantere prijs dan de concullega’s. Al horen – zeker bij de Pro varianten - inmiddels ook stevigere prijzen. De Oppo Find X5 is de nieuwste telg en de vraag blijft; Bloeit deze weer?

Eerste zonnestraal

Het zonnetje schijnt en de postbode staat aan de deur met een T-Mobile doosje, waarin 2 telefoons zitten. De Oppo Find X5 pak ik er als eerste uit. Altijd kriebelt het nog ergens bij de OnePlus en Oppo merken. Het blijven mooie merken, die de markt weer net wat scherper hebben gemaakt. Bij de Oppo valt het ontwerp gelijk op. In plaats van een strakke metalen of glazen achterkant is nu gekozen voor een wat robuuster ogend uiterlijk. Hoewel ik wat terughoudend was bij het zien van de renders, moet ik toegeven dat het in het echt stoerder oogt. De achterkant is mat, waarbij de zijkanten glanzend zijn, wat het geheel een luxe uitstraling geeft. Uiteraard ontbreekt de schuine zijkant niet. Iets wat inmiddels standaard lijkt te zijn in het middensegment van de merken. Op de voorzijde is er 1 camera te vinden en op de achterzijde een puist met 3 camera’s en 2 sensoren, die ze deels in de behuizing hebben geprobeerd te integreren en daardoor minder lomp oogt.

Mooi weer

De Oppo Find X5 is leeg als ik hem aan wil zetten. Tijd om de meegeleverde giga snellader van 80Watt eraan te koppelen. Mooi dat er ook een verloopje bij zit naar USB-c. Zeker gezien de korte laadkabel die erbij zit. Daarmee zou ik hem eerder via de computer laden. Iets dat meer praktisch is. 80Watt is veel en het is dan ook een wedloop onder de fabrikanten om smartphones zo snel moeilijk weer van voldoende accu te voorzien en dat we in deze snelle wereld door kunnen. En dat doet de Oppo prima. De percentages liepen razendsnel op, waarbij een goede 11 procent in nog geen 5 minuten.

Colorful OS

Bij het aanzetten ziet het er vertrouwd uit. Niet gek, want de besturingssystemen van Oppo en OnePlus groeien steeds meer naar elkaar toe. In die zin zijn alle configuratie opties makkelijk te vinden en zijn er weinig hele grote bijzonderheden in het besturingssysteem. Het Amoled scherm oogt mooi met spetterende kleuren en met een verversingsnelheid van 60Hz verloopt het navigeren soepeler, maar helaas niet zoals ik het zou verwachten. De Pro varianten en sommige concurrenten zijn met een 120Hz scherm toch net wat interessanter. Wel wat jammer.

Edit: ik bleek een instelling verkeerd te hebben staan. 120Hz is wel degelijk aanwezig en doet wat het moet doen. Een stukje strakker beeld.

Het operating system (OS) is uiteraard ColorOS gebaseerd op Android. Daar is in de basis niet veel mis mee, maar een doorn in het oog is toch wel de vele voorgeïnstalleerde apps. Ik ben er geen fan van, want het vervuilt. Dit is netter gedaan bij de keuze voor bijvoorbeeld een search engine, waarbij je tijdens installatie kan kiezen voor jouw favoriete engine. Of het nu gaat om Google of het - tot nu toe - privacyvriendelijkere DuckDuckGo.

Bloemenplaatjes

Met 3 stevige Hasselblad camera's - 50MP, 50MP en 13MP - is de basis op meer dan op orde. De foto's ogen netjes, al zijn ze naar mijn smaak soms net te hoog in saturatie. Bij de keuze voor 50Megapixel is de keuze voor zoom beperkt. Jammer, want dit beperkt in het maken van een optimale compositie. Of in ieder geval vraagt het meer van de fotograaf qua yogahoudingen. De verdere opties zijn niet anders dan anders; foto, video, portret, dark, etc. En het doet wat het moet doen, waarbij het plaatje voor menigeen meer dan goed is. Te meer te danken aan de samenwerking met Hasselblad.

Conclusie

De OPPO Find X5 is weer een mooi ogend toestel met nette specificaties voor het middensegment. Laat je door het middensegment niet afschrikken, want voor menigeen is dit toestel meer dan passend. Tenzij je nog meer uit foto’s wil halen en een nog vloeiender scherm wil hebben. Ze hebben het weer geflikt. Als ze nu voor een iets schoner OS gekozen hadden, dan was het een extra pluspunt. Zeggen waar ze met OnePlus vandaan komen. Maar dat is gezien de commercie een illusie.

Wat is goed?

V Nette vormgeving
V Kleurrijk AMOLED scherm
V Snelladen met 80Watt lader
V Accuduur
V Camera
Verversingssnelheid van 60Hz

Wat kan beter?

X Beperkte opties bij 50Megapixel optie
X Vooraf geïnstalleerde apps
 


0 reacties

Geen reactie

Reageer