[REVIEW] XIAOMI 12: Tegeltjeswijsheid

  • 1 August 2022
  • 2 reacties
  • 79 Bekeken

Reputatie 7
Badge +4

Xiaomi is 1 van die nieuwe merken die in rap tempo voet aan grond kreeg en inmiddels het arsenaal aan devices fors heeft uitgebreid en uitgediept. Dit is mijn eerste Xiaomi smartphone. Wel heb ik eens een smartband en later smartwatch van respectievelijk het merk en een zustermerk gehad. Dat was niet helemaal een succes, waarna ik met een bittere nasmaak me voorgenomen had om niet meer voor dit merk te gaan. Het gevoel van “leuk, maar net niet”. Eens kijken of dit terecht is, of dat deze telefoon zich kan scharen in het rijtje met OnePlus, Oppo en Huawei. 

Het is een zonnige zondag en loop de stoeptegelroute. Op zoek naar door kinderen geschilderde stoeptegels met als kers op de taart een prachtig landschap met gigantisch kasteel. Een mooie gelegenheid om de Xiaomi mee te nemen en uit te proberen. Bij het uitpakken prijken de toestelaanduiding met glimmende bronzen kleur. Het toestel oogt netjes met de matte, lichtblauwe kleurstelling, een curved scherm en een rechthoekige camerategel op de achterzijde. Dat laatste oogt voor mij wat goedkoop. Ook prijkt - en daar valt mijn oog gelijk op - het logo van Harman Kardon. Dat moet zorgen voor een optimale geluidsbelevenis. Ietwat bijzonder is het wel, want Harman Kardon is een dochter van concurrent Samsung. Maar mij zul je hierover niet horen klagen. Maar wat is nu wijsheid? Hopelijk bieden de tegeltjes wijsheid. 

 

 

“Op het uiterlijk kan men niet afgaan” - Juvenalis

De Xiaomi 12 oogt netjes met subtiele nuance in de body van het toestel. Dat geeft een luxere uitstraling. Zeker met de matte afwerking. Het cameradeel oogt er lomp opgeplakt. Het scherm is een curved AMOLED scherm, dat er netjes uit ziet en bovendien de hoge verversingsgraad kent van 120Hz. Het doet wat je tegenwoordig van een telefoon als deze mag verwachten en scrollt lekker weg. Daar waar Samsung nog extra functionaliteit in het curved deel van het scherm weet te stoppen zie ik eigenlijk geen ander merk datzelfde trucje uithalen. Het blijft daarmee een curved scherm zonder extra functionaliteit. Dat is bij de XIAOMI 12 niet anders en dat is jammer.

 

 

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.” - Steve Jobs

MIUI is een redelijk basic Android versie met daarbij een hoop vooraf geïnstalleerde apps van XIAOMI zelf en van gecontracteerde partijen zoals Facebook, TikTok en Spotify. Het doet wat het hoort te doen en alle basisfuncties zitten erop. Mijn eerste reactie bij de apps is gelijk alles wat ik niet nodig heb de-installeren, maar tegenwoordig ontkom je er bij bijna geen merk meer aan. Het zij zo. Wel handig zijn de XIAOMI apps die een integratie vormen voor andere XIAOMI smart producten. Daarmee wordt de telefoon een mooi verlengde van het XIAOMI ecosysteem en kun je veel via jouw XIAOMI 12 instellen en bedienen. Nu wel jammer dat ik dat niet meer kan proberen met mijn voormalig smartwatch. De batterijcapaciteit past met 4.500mAh prima in de standaard en je komt er goed de dag mee door. 

 

 

“Hoe ouder de foto, hoe jonger we eruit zien” - Johan Anthierens

Het camerageweld is losgebarsten met een steeds hoger aantal Megapixels. XIAOMI doet daar niet aan onder en de 12 biedt dan ook 50 Megapixels voor de hoofdcamera. Dat klinkt heel heftig en veel en dat is het ook. Het staat garant voor een potentieel scherpe, kleurrijke foto door de grote hoeveelheid beeldinformatie. Het resultaat oogt kleur- en contrastrijk. Misschien wel iets te hoog in de saturatie, maar dat lijkt ook bij andere merken vaker de preset. De foto oogt scherp, maar bij inzoomen zie ik een wat wisselend resultaat in detail en scherpte, maar overall ziet het er voor gemiddeld gebruik netjes uit. 

De 4K HDR trailer van Jurassic World Dominion oogt prachtig. Het vloeiende beeld is scherp, helder en kleurrijk. Dat kijkt ondanks het kleine scherm toch best lekker weg. Al blijft zo’n film het best in de bioscoop tot zijn recht komen met een goede bak popcorn, groot scherm en een stevig multikanaals hoge bitrate Dolby Atmos. Maar voor onderweg voldoet de XIAOMI 12 prima. 

 

 

Conclusie

De XIAOMI doet waar het goed in is; een prima product wegzetten voor een scherpe prijs. De stevige specificaties zijn prima voor de XIAOMI 12 en biedt de gebruiker meer dan genoeg. Het operating systeem is redelijk simpel en daar is niets mis mee. De camera biedt wat het moet bieden en geeft een prima resultaat. Al kan dat zeker voor 50Megapixels qua detail bij het uitvergroten van foto’s wel wat stabieler en daarmee scherper cq detailrijker. Het mag de pret niet drukken en biedt voor het segment waar de telefoon zich profileert ruim voldoende voor de gebruiker. 

 

Wat is goed?

V Strakke vormgeving
V Mooi curved scherm
V Accuduur
V Camera
V Integratie met andere XIAOMI Smart producten

Wat kan beter?

X 50 Megapixel foto’s en stabiliteit foto’s bij inzoomen
X Opplakpuist op de achterzijde
X Vooraf geïnstalleerde apps


2 reacties

Reputatie 7
Badge +9

Mooi review weer @TAVL 

Reputatie 7
Badge +1

Om de een of andere reden heb ik zelf nooit aan  telefoons met het  Android besturingssysteem kunnen wennen, laatst nog maar weer eens geprobeerd, en er een besteld bij de Media Markt deze kwam netjes binnen was trouwens een Samsung A52 5G of zo iets.

Het toestel heel voorzichtig uitgepakt en geactiveerd even geprobeerd en meeste functies getest, beeld was prima echter ik kon gewoon niet wennen dus binnen het uur was hij al weer teruggestuurd.

Reageer