Sticky

Mijn abonnementskosten zijn verhoogd: inflatiecorrectie 2024

  • 28 November 2023
  • 23 reacties
  • 4385 Bekeken
Mijn abonnementskosten zijn verhoogd: inflatiecorrectie 2024
Reputatie 7
Badge +16

Ieder jaar stijgen de prijzen in Nederland. Dit heet prijsinflatie. Deze prijsinflatie heeft ook effect op onze kosten. Daarom verhogen wij elk jaar de vaste maandkosten van de meeste abonnementen. Hiervoor gebruiken wij het inflatiepercentage dat is vastgesteld door het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

 

Het verhogen van de kosten als gevolg van de prijsinflatie noemen wij inflatiecorrectie. In januari 2024 verhogen wij de vaste kosten van een abonnement met 5,7%. Dit zie je terug vanaf de eerste factuur die je in 2024 krijgt. 

 

FAQ
 

Waarom een inflatiecorrectie?

Ieder jaar stijgen de prijzen in Nederland. Met deze prijsinflatie stijgen ook onze kosten. Daarom passen wij een inflatiecorrectie toe op onze abonnementstarieven.

 

Hoe hoog is de inflatiecorrectie?

De inflatiecorrectie voor dit jaar (2024) is vastgesteld op 5,7%. Wij volgen - zoals voorgaande jaren - de door het Centraal Bureau voor de Statistiek berekende inflatie (consumentenprijsindex) over de maand juni. Je maandelijkse abonnementstarief gaat met dit percentage omhoog.

 

Hoe is het inflatiepercentage bepaald? 

Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) berekent elke maand de hoogte van de inflatie op consumentenproducten en -diensten. Ze meten de procentuele verandering van de Consumenten Prijs Index (CPI) ten opzichte van dezelfde periode het jaar daarvoor. Onze aanpassing baseren wij, net zoals alle voorgaande jaren, op het Consumenten-prijsindexcijfer van het CBS van de maand juni van het voorafgaande jaar. Dit inflatiepercentage was 5,7% in juni 2023.

 

Hoe ben/word ik geïnformeerd over de inflatiecorrectie?

Deze inflatiecorrectie is in lijn met onze beloften en de contractuele afspraken met onze klanten. We informeren Thuis klanten via de nieuwsbrief van december en daarnaast zien alle klanten de inflatiecorrectie toegepast op de rekening in januari, met een verwijzing naar meer informatie op de website. Daarnaast kun je natuurlijk al jouw vragen hier op onze Community stellen.

 

Wanneer gaat de correctie in? 

Wij corrigeren het abonnementstarief elk jaar op 1 januari. Contracten die op of na 1 oktober 2023 zijn afgesloten of verlengd, zullen pas volgend jaar gecorrigeerd worden met het dan geldende inflatiepercentage.

 

Abonnement
 

Mag ik mijn contract hierdoor opzeggen?

Het is niet mogelijk om je abonnement vanwege deze inflatiecorrectie - voor het einde van de contracttermijn - op te zeggen. De inflatiecorrectie is onderdeel van je contract en staat vermeld in de Algemene voorwaarden van Odido. Je bent dus hieraan gebonden. 

 

Hoe kan het dat ik geen verhoging zie op mijn factuur?

Als je een abonnement hebt afgesloten of verlengd op of na 1 oktober 2023, dan geldt deze inflatiecorrectie niet voor jouw abonnement. 

 

Geldt inflatiecorrectie voor alle abonnementen?

Voor mobiele abonnementen geldt: heb je je abonnement na 5 december 2010 nieuw aangesloten of verlengd? Dan wordt deze in prijs verhoogd. Maar is je huidige abonnement op of na 1 oktober 2023 ingegaan? Dan is er zo weinig tijd verstreken dat de prijzen niet verhoogd worden. Voor Odido Internet + TV klanten geldt: is je huidige abonnement of verlenging op of na 1 oktober 2023 aangevraagd? Dan is er zo weinig tijd verstreken dat de prijzen niet verhoogd worden. Voor zakelijke abonnementen geldt dat de inflatiecorrectie niet van toepassing is op het Corporate Rateplan en het Odido Zakelijk Internet prijsplan.

 

Ik heb een mobiel abonnement, hoe wordt de prijsverhoging berekend?

We berekenen inflatiecorrectie over het maandbedrag (de vaste afgesproken kosten) van je mobiele abonnement inclusief de kortingen op het maandbedrag. We berekenen geen inflatiecorrectie over aanvullende mobiele diensten zoals Deezer en Videoland, de maandelijkse betaling voor je toestel, kosten buiten de mobiele bundel zoals bellen naar servicenummers, eenmalige tarieven zoals aansluitkosten of het bestellen van een nieuwe simkaart, kortingen die je krijgt over aanvullende diensten via Odido Klantvoordeel. 

 

Ik heb Odido voor thuis, hoe wordt de prijsverhoging berekend?

We berekenen inflatiecorrectie over: het maandbedrag van je internet abonnement inclusief permanente kortingen* op het maandbedrag en inclusief Klantvoordeel Meer snelheid. Het maandbedrag van je televisie abonnement inclusief eventueel Mobiel + Thuis voordeel. Het maandbedrag van je Vast Bellen abonnement. *(internet 80, Postcodekorting, Glasvezel internet 750). We berekenen geen inflatiecorrectie over: extra TV pakketten zoals Thema pakketten, ESPN en Film1, beltarieven voor vast bellen, tijdelijke kortingen zoals actiekortingen van Odido Internet + TV, eenmalige tarieven zoals activatiekosten. 

 

Welke Zakelijke abonnementen zijn uitgesloten van inflatiecorrectie?

Het Zakelijk Internet prijsplan en het Corporate Rateplan zijn beide uitgesloten van de inflatiecorrectie in 2024.

 

Mocht je hier nog andere vragen over hebben laat het dan gerust weten in de comments onder dit bericht! 


23 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Nou heb ik geen academische of HBO opleiding maar volgens mij duurt een jaar tot 0 uur op 1 januari van het nieuwe jaar, dus kan het CBS pas daarna de inflatiecorrectie van het voorgaande jaar berekenen.

Reputatie 7
Badge +14

Ze nemen altijd de inflatiecorrectie van Juni van het lopende jaar. Dat heeft het CBS al berekend.

Reputatie 5

Kan iemand mij uitleggen dat de prijs op de website al jaren zetzelfde is en nooit is verhoogd, maar als je vaste klant bent, dat je dan elk jaar inflatiecorrectie op inflatiecorrectie moet betalen?

Geldt dit dan alleen voor vaste klanten puur om makkelijk extra geld te verdienen “omdat het volgens de voorwaarden mag”?

 

Voor de volledigheid verwijs ik nog even naar de slogan van Odido:

Waarom deze verandering?

Omdat het tijd is voor een nieuw geluid. Om te laten zien dat het anders kan, menselijker. Zodat iedereen kan meedoen en daar plezier aan beleeft. 

Reputatie 7
Badge +1

De prijs welke providers laten zien op de website en ook op vergelijkingssites staat is de prijs die men betaald als je klant word, dat is inderdaad soms verwarrend maar er zijn vaak ook consumenten welke (bijna) elk jaar overstappen van provider.

Ondanks alle veranderingen die men elk jaar voor de kiezen krijgt denk aan weer een wisseling van modem en tv box enz.  je moet er niet aan denken dat als je van energieleverancier wisselt ook je hele meterkast word omgewisseld, gelukkig is dat totaal ondenkbaar.

Op de site van tweakers staan vandaag veel reacties over dit onderwerp, 

Odido verhoogt prijzen vanaf 1 januari 2024 met 5,7 procent wegens inflatie - IT Pro - Nieuws - Tweakers

Reputatie 5

@BeMu Ik begrijp niet zo goed wat je bedoelt. Als de prijs bijv. 35euro is op de website. Waarom zijn klanten voor 1 oktober dan verplicht om inflatie hierover te betalen en klanten na 1 oktober en nieuwe klanten niet?

Als je naar de bakker gaat dan betalen nieuwe klanten toch ook niet 2 euro voor een brood en trouwe/bestaande klanten 2,10 en een jaar later 2,22 (inflatie op inflatie) en nieuwe klanten nog steeds 2euro? Telecom is de enige markt waar ze op deze manier met klanten omgaan.

 

Als het echt anders en menselijker zou zijn (zoals Odido beweert in de reclame campagnes en slogans) dan zou je juist klanten die gewoon netjes elke maand betalen niet verhogen. Maar blijkbaar wordt bij Odido (en andere providers) alles alleen duurder voor trouwe klanten en niet voor nieuwe.

 

(Wat me vooral verbaasd is hier een groep klanten die achter deze werkwijze staat, ja het staat in de algemene voorwaarden, maar dat betekend nog niet dat het logisch of netjes is...)

Reputatie 7
Badge +14

Hoi @Mark-DenHaag , 

Dat dit beleid voor extra kostendekking zorgt bij een provider is natuurlijk duidelijk. Dat de instap prijzen niet omhoog gaat heeft alles te maken met concurrentie. Als de concurrentie een instap aanbod doen wat onder iemand zijn normale prijs ligt, dan zal een andere partij een instap aanbod maken wat weer daaronder ligt. Elk jaar overstappen kan, beetje zoals dat vroeger met gas/licht was, intressant zijn. Het vergt natuurlijk wel wat meer effort dan een nieuw electra abonnement.

Reputatie 1

Allemaal leuk die verhogingen, misschien moeten jullie eens eerst zorgen dat de ellende een keertje voorbij is die er sinds de fusie is ontstaan. Schandalig dat jullie sinds die tijd een vreselijk slechte service, en diensten aanbieden, en dan die apps van jullie op de telefoon wat is dat? echt niet doorheen te komen. Normaal zorg je als bedrijf eerst dat je de rommel voor elkaar hebt voordat je prijzen gaat verhogen.

Reputatie 5

Jammer dat Odido niet reageert. 

De hele slogan van we zijn er voor iedereen en gaan het anders doen zijn blijkbaar lose beloftes. Tenzij hiermee bedoeld wordt dat er gewoon niet gereageerd wordt op klanten.

Reputatie 2

Ik heb hier toch wel een probleem mee. Mijn nieuwe contract met glasvezel ipv ISDN is op 1 september ingegaan en ik heb dat contract voor 1 jaar afgesloten voor een bepaalde prijs. Het zou dan ook niet meer dan logisch zijn dat “nieuwe” abonnementen pas de inflatiecorrectie krijgen op het moment dat het contract automatisch zou aflopen (na 1 of 2 jaar dus). Als er sprake is van deflatie (zal wel nooit gebeuren), verlagen jullie de prijzen dan ook zo makkelijk? 

Vanwege vele fouten bij de aanleg van de verbinding loop ik ook al 3 maanden extra korting mis op die verbinding. Op het moment dat ik voor het eerst de glasvezelverbinding aanvroeg, was er een actie voor 6 maanden. Doordat de partij die de glasvezel aan heeft gelegd, de verbinding had afgemeld als compleet werd ik afgesloten en kon dit alleen maar hersteld worden door een nieuw tv & internet abonnement af te sluiten en de aanvraag opnieuw in te dienen. 

Ik word nu keer op keer “gestraft” voor fouten van T Mobile/Odido en hun partners. Maar ja, ik ben geen nieuwe klant, dus geen recht op kortingen. Ook kom ik niet in aanmerking voor de nieuwe mobiele contracten omdat ik al een bestaande klant ben. Pas als ik mag verlengen kan ik hiervoor kiezen. En hoewel ik al bericht krijg dat ik mag verlengen, geld dit pas vanaf april 2024. 

Het wordt tijd dat Odido zijn reclame aanpast of de service naar de bestaande klanten.

Het woord van 2023; GRAAIFLATIE.
Mijn rekening in 2023 verhoogd van €49,75 naar €54,13 en wordt in 2024 €62,46, dat is een prijsverhoging van ca. 25%

Toch maar even informeren bij Consument & Markt

Reputatie 2

Het is nog erger dan ik dacht. Als nieuwe klant krijg ik voor dezelfde verbinding 8 maanden € 15 korting op de glasvezel verbinding. Dus slechts €30. Dit scheelt over die hele period € 82,75 ofwel bijna 3 maanden abonnement. 

Leuke reclames hoor en zie je nu, maar je bestaande klanten worden genegeerd. 

Reputatie 7
Badge +14

Je zult bij alle grote providers hetzelfde beeld zien. Grote kortingen voor nieuwe klanten tot niveau kostprijs.  Daarna wordt een klant winstgevend.  De concurrentie is heel groot in Nederland.  Daar kun je als gebruiker van profiteren bij overstappen. 

Reputatie 5

Blijkbaar willen providers liever dat je overstapt ipv een paar euro korting geven.

Reputatie 7
Badge +14

Natuurlijk willen ze niet dat je weggaat, maar door de concurrentie worden er door alle providers enorme welkomst kortingen gegeven. Dat is natuurlijk niet sustainable voor een business case maar daar kun jij als gebruiker van profiteren.  

Reputatie 5

Ik hoef geen korting. Ik wil geen blijven boete, daar gaat het om. 

Ieder jaar stijgen de prijzen in Nederland. Dit heet prijsinflatie. Deze prijsinflatie heeft ook effect op onze kosten. Daarom verhogen wij elk jaar de vaste maandkosten van de meeste abonnementen. Hiervoor gebruiken wij het inflatiepercentage dat is vastgesteld door het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

 

Het verhogen van de kosten als gevolg van de prijsinflatie noemen wij inflatiecorrectie. In januari 2024 verhogen wij de vaste kosten van een abonnement met 5,7%. Dit zie je terug vanaf de eerste factuur die je in 2024 krijgt. 

 

FAQ
 

Waarom een inflatiecorrectie?

Ieder jaar stijgen de prijzen in Nederland. Met deze prijsinflatie stijgen ook onze kosten. Daarom passen wij een inflatiecorrectie toe op onze abonnementstarieven.

 

Hoe hoog is de inflatiecorrectie?

De inflatiecorrectie voor dit jaar (2024) is vastgesteld op 5,7%. Wij volgen - zoals voorgaande jaren - de door het Centraal Bureau voor de Statistiek berekende inflatie (consumentenprijsindex) over de maand juni. Je maandelijkse abonnementstarief gaat met dit percentage omhoog.

 

Hoe is het inflatiepercentage bepaald? 

Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) berekent elke maand de hoogte van de inflatie op consumentenproducten en -diensten. Ze meten de procentuele verandering van de Consumenten Prijs Index (CPI) ten opzichte van dezelfde periode het jaar daarvoor. Onze aanpassing baseren wij, net zoals alle voorgaande jaren, op het Consumenten-prijsindexcijfer van het CBS van de maand juni van het voorafgaande jaar. Dit inflatiepercentage was 5,7% in juni 2023.

 

Hoe ben/word ik geïnformeerd over de inflatiecorrectie?

Deze inflatiecorrectie is in lijn met onze beloften en de contractuele afspraken met onze klanten. We informeren Thuis klanten via de nieuwsbrief van december en daarnaast zien alle klanten de inflatiecorrectie toegepast op de rekening in januari, met een verwijzing naar meer informatie op de website. Daarnaast kun je natuurlijk al jouw vragen hier op onze Community stellen.

 

Wanneer gaat de correctie in? 

Wij corrigeren het abonnementstarief elk jaar op 1 januari. Contracten die op of na 1 oktober 2023 zijn afgesloten of verlengd, zullen pas volgend jaar gecorrigeerd worden met het dan geldende inflatiepercentage.

 

Abonnement
 

Mag ik mijn contract hierdoor opzeggen?

Het is niet mogelijk om je abonnement vanwege deze inflatiecorrectie - voor het einde van de contracttermijn - op te zeggen. De inflatiecorrectie is onderdeel van je contract en staat vermeld in de Algemene voorwaarden van Odido. Je bent dus hieraan gebonden. 

 

Hoe kan het dat ik geen verhoging zie op mijn factuur?

Als je een abonnement hebt afgesloten of verlengd op of na 1 oktober 2023, dan geldt deze inflatiecorrectie niet voor jouw abonnement. 

 

Geldt inflatiecorrectie voor alle abonnementen?

Voor mobiele abonnementen geldt: heb je je abonnement na 5 december 2010 nieuw aangesloten of verlengd? Dan wordt deze in prijs verhoogd. Maar is je huidige abonnement op of na 1 oktober 2023 ingegaan? Dan is er zo weinig tijd verstreken dat de prijzen niet verhoogd worden. Voor Odido Internet + TV klanten geldt: is je huidige abonnement op of na 1 oktober 2023 ingegaan? Dan is er zo weinig tijd verstreken dat de prijzen niet verhoogd worden. Voor zakelijke abonnementen geldt dat de inflatiecorrectie niet van toepassing is op het Corporate Rateplan en het Odido Zakelijk Internet prijsplan.

 

Ik heb een mobiel abonnement, hoe wordt de prijsverhoging berekend?

We berekenen inflatiecorrectie over het maandbedrag (de vaste afgesproken kosten) van je mobiele abonnement inclusief de kortingen op het maandbedrag. We berekenen geen inflatiecorrectie over aanvullende mobiele diensten zoals Deezer en Videoland, de maandelijkse betaling voor je toestel, kosten buiten de mobiele bundel zoals bellen naar servicenummers, eenmalige tarieven zoals aansluitkosten of het bestellen van een nieuwe simkaart, kortingen die je krijgt over aanvullende diensten via Odido Klantvoordeel. 

 

Ik heb Odido voor thuis, hoe wordt de prijsverhoging berekend?

We berekenen inflatiecorrectie over: het maandbedrag van je internet abonnement inclusief permanente kortingen* op het maandbedrag en inclusief Klantvoordeel Meer snelheid. Het maandbedrag van je televisie abonnement inclusief eventueel Mobiel + Thuis voordeel. Het maandbedrag van je Vast Bellen abonnement. *(internet 80, Postcodekorting, Glasvezel internet 750). We berekenen geen inflatiecorrectie over: extra TV pakketten zoals Thema pakketten, ESPN en Film1, beltarieven voor vast bellen, tijdelijke kortingen zoals actiekortingen van Odido Internet + TV, eenmalige tarieven zoals activatiekosten. 

 

Welke Zakelijke abonnementen zijn uitgesloten van inflatiecorrectie?

Het Zakelijk Internet prijsplan en het Corporate Rateplan zijn beide uitgesloten van de inflatiecorrectie in 2024.

 

Mocht je hier nog andere vragen over hebben laat het dan gerust weten in de comments onder dit bericht! 

Het cbs heeft het voor 2024 bepaald zeg je en vervolgens zeg je dat het inflatiecorrectiepercentage van jun 2023 wordt genomen als peilmoment. Waarom voor juni wordt gekozen is een raadsel, als je naar november kijkt ligt het percentage stukken lager. Maar je kunt vast een heldere link geven of tabel hoe dit allemaal tot stand is gekomen, toch?

Reputatie 5

Odido reageert liever niet inhoudelijk. Is ook best lastig als je pretendeert het anders te doen en er voor iedereen te zijn. En vervolgens de prijzen voor bestaande klanten te verhogen.

Reputatie 1

Gewoon om even te weten, als ik mijn snelheid nu verlaag naar 400 mbit, betaal ik dan weer 40 euro die er letterlijk naar wordt vermeld of krijg ik dan stiekem achteraf een gecorrigeerde factuur?

 

Ze adverteren met €45 per maand en bestaande klanten betalen €46,82. Dat vind ik schofterig. Het staat bij het wijzigen van de snelheid zelfs letterlijk onder elkaar vermeld.

Zit ik er na een snelheidswijziging ook weer voor een jaar aan vast?

 

Handig om te weten dit, maar ik overweeg toch nog steeds om over te stappen naar een andere provider. Nieuwe klanten krijgen allerlei lokkertjes en kortingen en bestaande klanten worden genaaid.

Vroeger was het zo dat je steeds minder ging betalen voor dezelfde snelheid (de provider verhoogde de snelheid voor dezelfde prijs waardoor je uiteindelijk naar een lager abonnement kon). Nu is de rek er uit en betaal je steeds meer voor dezelfde snelheid...

 

Een extra abonnement om korting te krijgen willen ze overigens ook niet, dan krijg ik steevast:

“Je kunt helaas niet zelf een bijbestelling doen omdat je niet de contracthouder bent.”

Ik wilde even zien welke berekening ze daar op loslieten, maar ze willen blijkbaar van me af :P

Reputatie 2

Zit dit net te lezen maar gelukkig heb ik daar nu geen last van, ben net een nieuwe klant bij Odido. Daar zal ik dan volgend jaar wel mee te maken krijgen. Prijsverhogingen zijn er altijd, bij elke provider je ook zit. 

In ieder geval, bedankt voor deze informatie (ik schrok wel eerst even). :) 

Reputatie 1

Contract juli vorig jaar verlengd en ik zou dan €26 per maand betalen. Hier heb ik 5 maanden van kunnen profiteren want na 5 maanden hup €1,50 erop aan inflatie correctie. 
En wat ik niet snap is dat wanneer je een dag na de inflatie correctie je abonnement verlengd je wel 12 maanden een vaste prijs betaald. Het is gewoon een flauw truckje om je centjes uit je zak te kloppen. Je zou ook zo kunnen redeneren, omdat steeds meer mensen mobiele diensten gebruiken en dus meebetalen zou het goedkoper aangeboden moeten kunnen worden.

ik zit nog steeds met het Tmobile logo /naam in mijn scherm omdat ze dit niet opgelost krijgen, moet je maar even langs de shop. serieus??? ik voel me hier in ieder geval niet meer thuis.

Na ruim 10 jaar ga ik zodra het kan afscheid nemen, net zoals de rest van mijn gezin en familie.

 

Reputatie 2

Ja, inflatiecorrectie heeft elk bedrijf, daar doe je niets aan. 
Maar dat T-Mobile over is gegaan naar Odido en ik nu via T-Mobile een bericht krijg dat er op de community van Odido een reactie is. Dat is natuurlijk wel vreemd, na zo’n lange tijd.

Ik heb nog geen T-Mobile logo gezien in mijn mobiel. Maar weet je @SebasM, je kan wel willen overstappen maar dan krijg je ook met die inflatiecorrectie te maken. Het heeft geen zin om dat te proberen te ontlopen. Het gras is altijd groener bij de buren, ik kan je zeggen dat dat ook wel eens tegenvalt (ben niet voor niets terug bij Odido (voorheen T-Mobile)). 

Reputatie 1

Ach, het gaat mij meer om het principe. Ik sluit iets af voor een jaar en dan na 5 maanden de kosten verhogen is gewoon een beetje zielig. En ja ik weet het, de kleine lettertjes in je voorwaarden. Maar als ik een abonnement neem bij het zwembad, of een museumjaarkaart ….snap je. Dan krijg ik ook niet na 5 maanden te maken met een verhoging. En je hebt een punt wat betreft het groene gras. Maar het is voor mij een simpele optelsom. De communicatie die steeds magerder wordt vanuit Odido. De lamlendigheid om zoiets simpels als een operator logo aan te passen wat niet lukt. (Laat de klant het maar zelf oplossen).

Toen de grote verrassing kwam, van Tmobile naar Odido. Toen kon alles wel per direct in 1 x worden omgezet. Deze hele verandering is echt heel pover gecommuniceerd met vaste klanten.

Net als bij alle tv en mobiel aanbieders kun je beter ieder jaar overstappen om echt van korting te profiteren. In mijn geval zou dit helaas wel betekenen dat ik mijn CI modules en modem jaarlijks moet gaan wisselen waar ik eigenlijk niet op zit te wachten. Maar dit is echt de enige manier om nog een beetje voordeel te verkrijgen.

Nou heb ik geen academische of HBO opleiding maar volgens mij duurt een jaar tot 0 uur op 1 januari van het nieuwe jaar, dus kan het CBS pas daarna de inflatiecorrectie van het voorgaande jaar berekenen.

Dat is een interessante observatie! Het klopt dat het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) de inflatiecorrectie voor het voorgaande jaar pas na afloop van dat jaar kan berekenen. Dit komt doordat het CBS gegevens verzamelt en analyseert over de prijsontwikkelingen gedurende het hele jaar voordat het een nauwkeurige inflatiecijfer kan rapporteren. Dus inderdaad, de correctie wordt meestal pas na het verstrijken van het kalenderjaar vastgesteld, zoals jij hebt opgemerkt.Plug Power-Aktie

 

 

 

 

 

 

Reageer