Beantwoord

Eerste ervaringen met DNS, wifi snelheid en TV/internet op één UTP


Reputatie 2
Goedemorgen allemaal,

Sinds een paar dagen de 500/500 verbinding van T-mobile Thuis en ik ben redelijk tevreden.
Het enige wat me enorm stoort (ik heb maar 1 UTP kabel lopen richting de woonkamer, er is ook geen ruimte voor een tweede) is dat poort 1 & 2 voor internet gereserveerd zijn en de andere twee voor IPTV.
Dit is totaal niet praktisch, aangezien mijn receiver, media player, PS4 & tv allemaal bij elkaar staan in een kast in de woonkamer. Deze waren dus voorheen bekabeld, maar moeten nu gedwongen wireless verbinding maken. Vooral voor de media player is dit niet handig.

Is hier nog wat aan te doen?

Verder valt het me op dat ik wireless niet boven de ~350 Mbps kom als ik in de buurt van het wireless AP ben, maar ik moet nog e.e.a. tweaken. Ook is het volgens mij niet mogelijk om voor je WAN verbinding andere DNS servers in te stellen dan wat het modem standaard ingesteld heeft staan.

Tevens is het instellen van een lokale DNS server op de Vigor2132 wel mogelijk, maar dit werkt niet heel erg goed. Blijkbaar gaat het modem de DNS query voor de lokale adressen forwarden naar de internet DNS servers ook, vaag.

Groet,

Eric
icon

Beste antwoord door LordChaos73 26 June 2017, 13:10

Bekijk origineel

183 reacties

Reputatie 7
Hey Eric, allereerst welkom op het forum en bij Thuis!

Snel abonnement heb je gekozen! De hoogste snelheid die we hebben: 500Mb/s. :)

Wat betreft je vraag over verschillende kabels voor TV en Internet. Dat klopt. In dit topic hebben we hier al het een en ander over besproken. Misschien dat je daar nog een tip uit kan halen. TV en internet hebben ieder hun eigen signaal. Maar er zijn nog opties. ;)

DNS zou ook moeten lukken. In dit topic wordt wel een ander modem gebruikt, maar ik vermoed dat het ongeveer hetzelfde werkt.

Je haalt met wifi 350 Mb/s? Dat is bizar hoog! Op wifi zul je namelijk nooit je volle 100% van je snelheid halen. Lees er alles over in ons wifi topic.
Reputatie 3
Dit was een test gisteravond, wireless (802.11ac) in de keuken, een meter of vijf vanaf de router (Netgear R7000 - Xwrt firmware) na wat getweak op de router.
Dus qua snelheid zit het wel snor, nu hoop ik alleen dat jullie een ander modem zullen leveren die vlan tagging ondersteunt. Dan kan ik alles weer bekabelen in de woonkamer.
Reputatie 7
Badge +3
VLAN Tagging is wel degelijk aanwezig, maar gebeurt in de router (Vigor Draytek).
Een optie is om een eigen VLAN's op te zetten.
Je hebt dan wel 2x een managed switches nodig.
1 voor het combineren van internet signaal (Bijv LAN 2) met een VLAN Tag en de TV uitgang (LAN 3) met VLAN Tag. In de huiskamer splits je de beide VLAN's weer. De verbinding tussen de switches via 1 UTP kabel noemen we ook wel een Trunk.

Plaatje hieronder is een klein voorbeeld, rood bijv LAN 1(Inet) in/out en blauw LAN 3 (TV) in/out



Hopelijk helpt deze informatie je om alles toch op 1 kabel te krijgen ... in bedrijven doen ze niets anders :D

BTW: Zit wel een klein kosten plaatje aan voor de aanschaf van 2 managed switches, een goedkope kost zo rond de €30,- (GS105E)
Reputatie 3
Hoi Pieter,

Ik weet wat een trunk is, maar wat ik niet wist is dat jij zegt dat als ik twee utp kabels (beide komende uit de Draytek met VID 300 & VID 640) aansluit op een managed switch dat ik vervolgens beide vlan's weer kan doorsturen naar de switch in de woonkamer. Want dat is wat je zegt toch?
Dus het is een kwestie van beide vlan's 'absorberen' en deze middels een trunk poort door te sturen naar de woonkamer?

Zijn er managed switches te krijgen die vlan tagging ondersteunen vanaf 30 euro? Heb je nog suggesties?
Reputatie 3
Ik ga denk ik dan twee van deze jongens aanschaffen.
Reputatie 7
Badge +3
Zou denk ik moeten werken.

Er is natuurlijk nog een goedkopere oplossing in de vorm van een splitter, maar die geeft wel snelheidsbeperkingen.

REF DIY: http://www.instructables.com/id/How-to-make-your-own-Ethernet-%22splitter%22/

Hier een topic wat loopt bij tweakers over een soortgelijk probleem:
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1725451
Reputatie 3
Nah, daar heb ik geen goede ervaringen mee. Ik ga die twee switches aanschaffen, thanks!
Reputatie 7
@Pieter_B: :applaus: Meer signalen op één kabel, ik weet ongeveer hoe het werkt, maar zoals jij het weet uit te leggen: chapeau! :$

@LordChaos73: succes!
Reputatie 3
Switches zijn vandaag binnengekomen, ik hou jullie op de hoogte
Reputatie 7
Badge +3
@LordChaos73 ik ben zelf ook zeer benieuwd
Ik heb dit voorstel al eerder bij mensen gedaan om deze opzet te gebruiken, maar vaak hoorde je daar niets meer van.

Weet niet of het veel werk is voor je om een soort van HOWTO te maken die je zou kunnen delen hier, want er zijn velen die soms tegen hetzelfde probleem aanlopen ... of gewoon niet nog meer kabels willen trekken.

Mocht je een HOWTO kunnen maken en je plaatst het hier, kan @Sander het hopelijk evenetueel 'sticky' maken in deze sectie.

Veel plezier met de opzet.
Reputatie 3
@Pieter_B ik denk niet dat ik vanavond tijd heb om alles te configureren en te plaatsen, maar ik zal er een how-to van maken en hier posten.
Reputatie 3
Status update: ik heb nu middels de twee managed switches nu ook internet in de woonkamer (vlid 300) maar IPTV (vlid 640) werkt niet meer. Ik zie bijvoorbeeld wel de programma gids, maar ik heb geen beeld en geluid.
Reputatie 3
Ik moest even IGMP snooping uitzetten; het werkt nu prima! Ik ga een uitgebreide handleiding maken en deze binnen enkele dagen posten! Woohoo!
Reputatie 7
@Eric en @Pieter, te gek! Een how-to zou fantastisch zijn. Ik ben in ieder geval al blij met bovenstaande. Hier kan ik naar verwijzen als iemand vraagt naar twee signalen over één kabel. Het is wel wat technisch, maar dat is niet erg. Het is ook iets dat vanuit T-Mobile Thuis niet ondersteund wordt. Daarom ben ik des te trotser dat jullie het hier op het forum gewoon even uitvogelen! Dit is precies waar het forum (jullie/wij met z'n allen dus!) goed in is!

Dank!
Reputatie 3
Allen,

Ik heb een overzicht gemaakt van de situatie bij mij thuis op dit moment; alles draait als een zonnetje. Ik kan desgevraagd ook nog screenshots opleveren van de configuratie van de switches, maar dat stelt eerlijk gezegd niet zoveel voor. Ik hoop dat dit e.e.a. verduidelijkt.


Reputatie 7
Badge +3
LordChaos, je doet je naam geen eer aan ... LOL ... goed gedaan en bedankt voor je moeite.
Reputatie 7
@LordChaos: Sjiek! Much appreciated!
@LordChaos, heb je misschien toch een overzicht van de Vlan instellingen? Ik ben er nu mee aan het stoeien, met TP links, en iedere keer als ik de VLANS configureer ben ik de verbinding met de switch kwijt, dus ik doe ongetwijfeld iets verkeerd hahaha... bedankt alvast,

Groet,
Reputatie 3
Hierbij het overzicht van de instellingen van de switch in de meterkast. Poort 8 is dus de trunk poort in dit geval.
Top, dank je wel !! Ik ga er mee stoeien 🙂
Reputatie 3
Let op dat de trunk poort de _enige_ poort is die getagged dient te worden!
Reputatie 7
Hey verhp11, ik zit vol spanning te wachten! :S

Is het gelukt?

@LordChaos73: Held!
Hallo @LordChaos73

Ik heb zeg maar 3 van die woonkamers zoals op jouw tekening kan ik dan 3 switches instellen als trunk ?
Reputatie 7
@Biertje69, Je kan zoveel switches er achter zetten als je wil. als je de switches onderling maar via een trunkpoort laat verlopen. de Trunk vlan ID maakt niet zoveel uit. je krijgt ze van het modem toch untagged. dus 2 draadjes naar switch, verschillende vlan Ids er aan koppelen. 1 of meer poorten als truck configureren en door naar de volgende switch.

Voor de mensen die 1 kabel naar de tv hebben lopen is er ook een optie van een UTP optimizer. voor slechts 15 euro http://www.cablers.nl/Internet-producten/UPT-Optimizers
LETOP dit is maximaal 2x 100Mbit
Reputatie 2
Ik heb hetzelfde probleem als verhp11. Als ik de internet stekker in de modem/Vigot steek, slaat alles op hol en slaan de activity led's van de poorten op de modem op hol. Niets werkt dan meer. Het enige dat ik werkend heb is de trunk tussen de twee switches met IPTV. IGMP disabled op beide switch.
Volgens doe ik alles goed. Ik zie alleen in de configuratie van LordChaos dat het poort 8(?) in beide VLAN's gebruikt. Kun je misschien benoemen welke poorten je waarvoor gebruikt?

Reageer