Beantwoord

instellingen eigen DNS op gastnetwerk


  • is een Master Poster
  • 11 reacties
Ik heb een HG659 van T-Mobile. Op het gewone netwerk heb ik een eigen DNS server ingesteld. Daarnaast heb ik op de modem een gastnetwerk ingesteld. Nou wil ik ook op dit netwerk de DNS server instellen. Alleen kan ik geen beheerpaneel voor dit netwerk vinden. Is er nog een andere manier om een dergelijke instelling te zetten?
icon

Beste antwoord door Piotr 6 March 2019, 13:11

Bekijk origineel

25 reacties

@tmoesel, bedankt voor de tip. Daar zal ik zeker naar gaan kijken. Er zijn vast nog meer mogelijkheden die ik (nog) niet ken.
Reputatie 6
@veenjw Als het zo is dat gastnetwerk uitsluitend WiFi hoeft te zijn, dus geen LAN, kun je van de RPi ook direct een alles-in-1 NAT AP maken. Een RPi3+ heeft 5GHz 802.11ac aan boord en kijk eens naar hostapd, ufw en de ingebouwde/gemodificeerde dnsmasq van pihole o.a. zou ik zeggen. Dan kun je met b.v. smartphones makkelijk wisselen tussen ongefilterd- en gefilterd DNS.
Reputatie 7
Badge +3
@veenjw

Ik begin een steeds grotere fan te worden van Ubiquiti.
Wat jij wilt hebben hun al in de ubnt software ingebakken.
Ik weet het is een kleine investering, maar het geheel is dan ook gelijk goed in te stellen naar heel veel eigen wensen.

Ref: Different DNS Settings based on Wifi SSID
@Brian, dank je en graag gedaan.
Reputatie 7
Hi @veenjw, dat klinkt als een interessant project! Voor de gemiddele gebruiker zal het wat te voor gaan maar voor het managen van je eigen internet verkeerd is het een mooie optie. Ons modem is ben ik bang vrij beperkt in de settings die beschikbaar zijn. Een eigen modem is hiervoor inderdaad een goede oplossing. Bedankt voor je uitleg en toelichting! 🙂
Reputatie 3
Nee, vind ik niet interessant. En nogal buitenissig. Ik hoeft niet zoiets ...
ik ben tevreden met het blokkeren van websites in de firewall van mijn router (die meteen ook voor het gastnetwerk geldt).
en voor mijn DNS instellingen gebruik ik https://1.1.1.1/nl-NL/ maar daar zijn vele andere mogelijkheden voor.

Ik kan je verzekeren dat je iets dergelijks wat jij wilt met een Raspberry pi op geen enkele router voor je gastnetwerk kunt instellen ...
Ehm, nee, het is niet heel wat anders.

Een plug-in in een browser gaat alleen over de browser en blokkeert pas iets als het bij de browser is. Dat is wellicht voldoende voor huis-tuin-en-keuken-gebruik, maar meer ook niet. Je zou anders voor elke browser namelijk een dergelijke plug-in moeten installeren en je hebt er niets aan voor andere software waarin ook ads worden getoond.

En deze pi kan niet alleen ads blokkeren, maar ook websites. Niet slechts voor een browser, maar voor je hele (thuis)netwerk in een keer. En je stelt de pi in als DNS server op de modem. Als je er mee bezig gaat (en de inhoud leest), zie je vanzelf wat ik bedoel.
Reputatie 3
Oh, maar dat is heel wat anders toch ... een adblocker met een Raspberry pi!
Regel ik gewoon in mijn browser met een plug-in ...

Dat heeft toch niets met DNS zelf te maken of het blokkeren van websites?
Dit is een leuk begin: https://computertotaal.nl/artikelen/overige-elektronica/zo-maak-je-een-professionele-ad-blocker-met-raspberry-pi/
Is wel een al wat ouder bericht, dus her en der wel wat aanpassen. En ik zou niet de bureaubladversie nemen. Gewoon ouderwets commandline werk.

Heb je dit doorlopen, dan zet je het IP-adres van de pi als DNS adres in de admin-panel.
De pi heeft dan o.a. een blacklist waarmee verzoeken naar bijvoorbeeld bekende malwaredomeinen worden geblokkeerd. De rest wordt doorgeleid naar een publieke DNS voor normale afhandeling.
Reputatie 3
Hoe dan? Ik word nieuwsgierig hoe je dat doet met het kiezen van alternatieve DNS instellingen op je gewone netwerk. De meeste mensen doen dat toch via hun firewall instellingen of “ouderlijk toezicht” of iets dergelijks? Want nogmaals: dat -voor zover ik weet- gaat niet via DNS instellingen.
Oké .. dan snap je dus dat je DNS instellingen (het opzoeken in het "internet telefoonboek") niets met het blokkeren van bepaalde sites te maken heeft. Mooi!
Integendeel, dat doe ik juist al enige tijd op die manier. Ik wilde het nu alleen ook op het gastnetwerk doen... 😁
Reputatie 3
Oké .. dan snap je dus dat je DNS instellingen (het opzoeken in het "internet telefoonboek") niets met het blokkeren van bepaalde sites te maken heeft. Mooi!
https://nl.wikipedia.org/wiki/Domain_Name_System
Ik weet wat DNS is, dat is ook niet het probleem.
@OndersteSteen, ik noemde bijvoorbeeld al het blokkeren van bepaalde sites op het gastnetwerk. Voor zover ik kan zien, kan ik met het admin-panel alleen dergelijke restricties voor het gewone netwerk instellen en niet voor het gastnetwerk. En dat laatste zou ik o.a. wel graag willen.
Reputatie 3
https://nl.wikipedia.org/wiki/Domain_Name_System
Reputatie 3
Succes! Maar zoals gezegd: de meeste routers hebben weinig mogelijkheden voor aparte instellingen op het gastnetwerk.

Maar het is mij nog steeds niet duidelijk voor welk probleem op je gastnetwerk je nu een oplossing zoekt ...
Kern van mijn vraag is hoe ik instellingen van het gastnetwerk kan aanpassen, waaronder bijvoorbeeld het instellen DNS server. Dit kan dus niet op het gastnetwerk begrijp ik.

@Piotr gaf nog een andere optie:
Een andere optie is om een eigen modem aan te sluiten. Dan kun je helemaal los gaan met de instellingen. ☺️

Ik zal hier eens naar kijken.

Bedankt voor alle hulp.
Reputatie 3
En wat heeft dat dan met DNS te maken (al dan niet op een gastnetwerk) volgens jou? Ik begrijp echt niet wat je nu precies wilt ...
Ja, qua DNS weet ik waar ik het over heb.

Qua gastnetwerk weet ik het blijkbaar niet.

Volgens mij kan je niet bij het adminpanel van het gewone netwerk vanaf het gastnetwerk. Dat bevalt me goed. Maar stel je wil bijvoorbeeld bepaalde sites op het gastnetwerk blokkeren? Dat kan dus niet?
Reputatie 3
"de aangepaste DNS route" ... ik hoop voor je dat je weet waar je het over hebt.
DNS alternatieven kan je inderdaad instellen op je "gewone netwerk" maar met de HG659 niet op je gastnetwerk. Zoals met heel veel routers dat niet apart kan trouwens. Want meestal zijn de instellingsmogelijkheden voor het gastnetwerk beperkt. Dat snap ik wel. Dat is toch ook niet echt nodig?
@OndersteSteen, je (herhaalde) reactie impliceert dat het gastnetwerk van dezelfde instellingen gebruik maakt als het gewone netwerk. Dat is dus niet het geval, aangezien mijn gewone netwerk de aangepaste DNS route wel gebruikt en het gastnetwerk niet.

Maar goed, duidelijk is wel dat het gastnetwerk van de HG659 niet de functionaliteit biedt die ik verwacht.

Bedankt voor je hulpvaardigheid.
Reputatie 3
Herhaling:

Voor je gastnetwerk kan je deze in ieder geval beide niet los van je gewone netwerk zelf instellen, zoals @Piotr al schreef. Helaas!
@Piotr, bedankt voor het uitzoeken. Bijzonder dat je wel een gastnetwerk kan instellen, maar daar verder niets aan kan aanpassen. Of begrijp ik je nu verkeerd?

@OndersteSteen, nee, ik bedoel een DNS server. Maar het gaat niet om wat ik daarmee moet, maar hoe ik instellingen van het gastnetwerk kan aanpassen. Enig idee?
Reputatie 3
Wat moet je nou met een eigen DNS server? Of bedoel je soms een eigen DHCP server?
Voor je gastnetwerk kan je deze in ieder geval beide niet los van je gewone netwerk zelf instellen, zoals @Piotr al schreef. Helaas!
Reputatie 7
Hey @veenjw,

Ik ben dit voor je gaan navragen. Nu kreeg ik te horen dat dit onder de "Admin" instellingen viel en daar dus geen beheerpaneel voor is. Misschien dat iemand hier op de community een work around op weet? Een andere optie is om een eigen modem aan te sluiten. Dan kun je helemaal los gaan met de instellingen. ☺️

Reageer