Beantwoord

Internet verbinding instabiel

  • 15 December 2020
  • 5 reacties
  • 184 Bekeken

Reputatie 2

Hi Allemaal,

Ik heb echt al een hele tijd last van een klapperende internet verbinding, daar is afgelopen jaar ook een engineer voor bij me langs geweest. hij vertelde me dat mijn ISRA opnieuw aangewerkt moest worden (?) en dat er een lijntest gedaan moest worden omdat hij het vermoeden had dat de kabel naar de straatkast niet goed was. hij mocht dat op dat moment niet zelf doen, maar een paar weken later mocht ie dat wel. 

Hij heeft toen conform het verzoek van de helpdesk het modem vervangen, maar dat bracht (vanzelfsprekend) geen oplossing. Ondertussen heb ik in overleg met de buren een fallback verbinding mogen maken naar hun en heb ik derhalve weinig directe overlast van het onderbreken van de verbinding maar het is natuurlijk niet zoals het hoort. 

Bij deze dus mijn verzoek of er een engineer terug kan komen om bovenstaande in orde te maken :) 

icon

Beste antwoord door Cal van Odido 16 December 2020, 14:26

Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Hi @Treurwilg,

 

Goed dat je hier melding van maakt, en wat aardig dat jouw buren voor je klaar staan! :relaxed: Ik heb meteen uitgebreid de verbinding uitgelezen, maar het lijkt erg goed te gaan met het internet. Ik zie wel dat je vorige week dinsdag en woensdag wellicht wat wegval hebt ervaren. Klopt het dat dit de laatste keer was?

 

Wat betreft het probleem van vorig jaar: zo te zien heeft KPN achter de schermen nog de lokale infrastructuur nagekeken, en bleken daar geen problem te zijn. Daarom vraag ik mij ook af of je enkel via de Wifi frequent wegval ervaart, of ook via de kabel? Weet je welk van de eerste drie lampjes er branden op het modem zodra er wegval plaatsvindt?

 

Ik hoor het in ieder geval graag, want wij willen zeker dat je zorgeloos van jouw internet kan genieten!

Reputatie 2

Hi @Cal , 

 

de laatste paar dagen is het inderdaad wat stabieler geworden dus dat is zeker waar.

 

vanzelfsprekend is dit natuurlijk voorheen al onderzocht, wegval vind altijd plaats voor het gehele internet, de DSL statistieken geven dit ook weer. Het wereld bolletje valt weg op het modem. en dat i.c.m. met het hoge aantal FEC errors (nu near-end FEC error interleaved: 3547826) 

gaf destijds de monteur aan dat hij een kabelmeting wilde doen en het ISRA opnieuw aangesloten moest worden. 

log van de afgelopen paar dagen:

 

 WAN iface [eth3] transition to state [failover]    3:45 am    12/09/2020    
 WAN iface [eth2] transition to state [active]    3:45 am    12/09/2020    
 WAN iface [eth3] transition to state [active]    3:38 am    12/09/2020    
 WAN iface [eth2] transition to state [inactive]    3:38 am    12/09/2020    
 WAN iface [eth3] transition to state [failover]    2:31 pm    12/08/2020    
 WAN iface [eth2] transition to state [active]    2:31 pm    12/08/2020    
 WAN iface [eth3] transition to state [active]    2:27 pm    12/08/2020    
 WAN iface [eth2] transition to state [inactive]    2:27 pm    12/08/2020    
 WAN iface [eth3] transition to state [failover]    2:21 pm    12/08/2020    
 WAN iface [eth2] transition to state [active]    2:21 pm    12/08/2020    
 WAN iface [eth2] transition to state [inactive]    2:14 pm    12/08/2020    
 WAN iface [eth3] transition to state [active]
 WAN iface [eth3] transition to state [failover]    10:47 am    12/04/2020    
 WAN iface [eth2] transition to state [active]    10:47 am    12/04/2020    
 WAN iface [eth3] transition to state [active]    10:47 am    12/04/2020    
 WAN iface [eth3] transition to state [failover]    10:47 am    12/04/2020    
 WAN iface [eth3] transition to state [active]    10:46 am    12/04/2020    
 WAN iface [eth2] transition to state [inactive]    10:46 am    12/04/2020    
 WAN iface [eth2] transition to state [active]    7:46 pm    12/02/2020    
 WAN iface [eth3] transition to state [active]    7:46 pm    12/02/2020    
 WAN iface [eth2] transition to state [inactive]    7:46 pm    12/02/2020    
 WAN iface [eth3] transition to state [failover]    6:50 pm    12/02/2020    
 WAN iface [eth2] transition to state [active]    6:50 pm    12/02/2020    
 WAN iface [eth2] transition to state [inactive]    6:45 pm    12/02/2020    
 WAN iface [eth3] transition to state [active]    6:45 pm    12/02/2020    
 WAN iface [eth2] transition to state [active]    6:44 pm    12/02/2020    
 WAN iface [eth2] transition to state [inactive]    6:44 pm    12/02/2020    
 WAN iface [eth3] transition to state [failover]    9:54 pm    12/01/2020    
 WAN iface [eth2] transition to state [active]    9:54 pm    12/01/2020    
 WAN iface [eth3] transition to state [active]    9:51 pm    12/01/2020    
 WAN iface [eth3] transition to state [failover]    10:45 am    11/30/2020    
 WAN iface [eth2] transition to state [active]    10:45 am    11/30/2020    
 WAN iface [eth3] transition to state [active]    10:43 am    11/30/2020    
 WAN iface [eth2] transition to state [inactive]    10:43 am    11/30/2020    

Reputatie 2

waarom komt mijn vorige reactie hierop niet door? → er stond bij dat deze gemodereerd moest worden? 

deze reactie geeft namelijk een ander beeld weer als wat je schetst @Cal  :-) 

 

Reputatie 7

Excuus @Treurwilg! De spamfilter had jouw bericht te pakken, wat kan komen door de logs die erin zaten. Ik heb aan de hand van jouw bericht direct de DHCP logs erbij gepakt en deze zien er netjes uit. Ook geeft de diagnosis-check aan dat er geen problemen zijn met de bekabeling in het huis. De afgelopen 12 dagen zie ik ook terug dat de verbinding netjes en stabiel is geweest.

Soms wil het zijn dat een wegvallende verbinding zichzelf oplost en herstelt. Mocht het probleem toch wederkeren, wil ik je vragen om het exacte tijdstip en datum te noteren. Ik laat dan de technische dienst een kijkje nemen op desbetreffende tijdstippen voor een zogenoemde ‘deep dive’. Ik hoor het graag van je! 

Reputatie 2

hij is inderdaad sinds de 12e zo te zien stabiel, dus dat is top, bedankt voor de update @boris

 

Reageer