Beantwoord

Minimale snelheid premium internet t-Mobile thuis.

  • 12 June 2020
  • 5 reacties
  • 805 Bekeken

Beste T-Mobile,

Ik ben, op zoek en ook benieuwd naar de snelheden die sinds eind 2017 vermeld zouden moeten worden op de website volgens de ACM. En dan vooral de snelheid van het Premium glasvezel 1000MBit abonnement.

Ik heb wel gevonden de maximale internetsnelheid, dit is de technische haalbare snelheid die is 1000MBit. Dit zou de Maximale download- en uploadsnelheid op vaste netwerken moeten zijn?

Daarnaast de gemiddelde internetsnelheid die zou 85% moeten zijn gedurende de gehele dag dus 850Mbit dat is 85% van 1000Mbit. Wordt met de gemiddelde internetsnelheid bedoeld de Normaliter beschikbare download- en uploadsnelheid op vaste netwerken?

Maar de minimale internetsnelheid kan ik nergens vinden, deze zou volgens de uitleg moeten staan bij de pakketkeuze, maar daar staat alleen 1000Mbit? Dit zou de onafhankelijk gemeten snelheid moeten zijn die gedurende de gehele dag gegarandeerd geleverd moet kunnen worden. Dit zou de Minimale download- en uploadsnelheid op vaste netwerken moeten zijn?

 

Wie o Wie heeft de antwoorden :)

icon

Beste antwoord door Hidden.nld 14 June 2020, 12:26

Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @ChrisW76 

Ik vond dit voor je :

 

Dit geldt voor een meting die gedaan is door een laptop bedraad op de modem aan te sluiten (minimaal CAT5e) met de Ookla speedtest app.

Dank je wel @Waqqas deze had ik nog niet gevonden. 

Een link naar die pagina zou ik op prijs stellen.

Dus de Minimale internetsnelheid die T-Mobile thuis altijd verplicht is te leveren moet dus zijn 750Mbit dit is 75% van 1000Mbit. Dit zou dus de “Minimale download- en uploadsnelheid op vaste netwerken” volgens de ACM moeten zijn? en daarbij maakt het niet uit op welk moment van de dag er gemeten wordt.

Het meet principe is mij bekend:

  • PC of Notebook/Laptop op de vaste spanning en ingesteld op High Performance.
  • Aangesloten direct op het modem.
  • Geen overige verbruikers aangesloten op het modem en de WiFi uitgeschakeld.
  • Alle applicaties op de PC/Notebook/laptop afgesloten behalve de webbrowser
  • Een browser zonder extensies of plugins uitgeschakeld gebruiken bijvoorkeur Mozilla FireFox.
  • etc.

 

Reputatie 7
Badge +15

@ChrisW76

Ik kan het zo niet echt vinden op de website maar ik nam de schermafdruk uit dit topic.

https://community.t-mobile.nl/t-mobile-thuis-internet-492/internet-en-wifisnelheid-wordt-niet-gehaald-311214

Ik zie soms van T-mobile dat medewerkers een snelheid van 650 Mbit als een mooie snelheid zien. Of hier verandering in is gekomen weet ik niet, wellicht kan een Moderator of iemand anders hier nog wat aan toevoegen.

Reputatie 7

Hi @ChrisW76, in het geval van Glasvezel zou je inderdaad de 75% minimaal moeten halen. In de praktijk ligt in het veruit de meeste gevallen overigens gewoon dicht bij de 1 Gbit/s. Let wel, dit is de snelheid die wij leveren maar niet elke klant haalt deze snelheid ook daadwerkelijk, dit is namelijk ook afhankelijk van je hardware (met een 7 jaar oude laptop bijvoorbeeld zal je dit niet zo snel halen). Maar met een goede pc zou je rechtstreeks bekabeld met een speedtest vanaf de desktop (dus niet vanuit de browser) de 950+ Mbit/s echt wel moeten kunnen redden.

Bij DSL kan de snelheid lager zijn de snelheid dat aangegeven wordt bij het abonnement omdat de snelheid op het DSL netwerk nu éénmaal variabel is door de gebruikte techniek. Bij Glasvezel is dit niet het geval en komt er in principe binnen wat er aangegeven wordt. :slight_smile:

Reputatie 7
Badge +4

Let wel op dat de gigabit de technisch maximale snelheid is van het medium. je moet hier dan nog circa 5% overhead afhalen. 950Mbit kom je dan op uit.

Maximale snelheid (100%) 950Mbit

Gemiddelde snelheid (85%) 807Mbit

Minimale snelheid (75%) 712Mbit

 

Dit geld voor je binnenkomende snelheid. dus niet de snelheid op de wifi hier mag je geen percentages voor rekenen. het is zo snel als de zwakste schakel.

Bekabeld moet je computer het ook aan kunnen dit kan niet elke netwerk kaart ook niet als die zegt dat die gigabit is.

Testen doe je via de speedtest.net desktop app omdat een browser onbetrouwbaar is in veilige modus met netwerk ondersteuning. zonder firewall of virus scanner omdat dit performance killers zijn.

Wil je echt het onderste uit de kan halen dan zal je de MTU moeten berekenen zodat de router niet hoeft te fragmenteren (voorbeeld: standaard packet size is 1500MTU en de payload kan maar 1456MTU zijn dan moet de router het pakket gaan splitsen wat dus je performance niet ten goede komt)NB de MTU kan per verbinding verschillend zijn door verschillende technieken die worden gebruikt. zoals DSL en Glasvezel)

Reageer