Beantwoord

Netgear Orbi RB20 i.c.m. TP Link MC220 / Draytek Vigor er tussenuit

  • 11 May 2020
  • 6 reacties
  • 1081 Bekeken

Reputatie 1

Goedemorgen Allemaal,

Na ongeveer een week alle gerelateerde topics te hebben afgestruind maar nog steeds geen werkende setup te hebben hierbij toch wel even een noodkreet richting de community om mij te ondersteunen.

@Hidden.nld en @Pieter_B hopelijk lezen juist jullie twee even mee hihi. Dankzij jullie expertise heeft T-Mobile met haar beperkte ondersteuning hierin minder klanten verloren dan potentieel het geval had kunnen zijn zonder jullie hulp. Misschien is een aardigheidje vanuit hun naar jullie toe wel op zijn plaats. :)

Goed. Eerst even een opsomming van relevante informatie:

  1. Woonachtig in het mooie Twente in Enschede;
  2. Voormalig Vodafone abonnee met Draytek Vigor 2132F (bridge niet mogelijk);
  3. Blauwe connector glasvezel aansluiting van Reggefiber;
  4. Momenteel orbi in AP modus met fenomenale snelheden maar helaas zonder de mogelijkheid de apparaten in mijn netwerk met ouderlijk toezicht via de Netgear Circle app te managen;
  5. Ik gebruik géén telefonie en géén IPTv. Alleen internet.

Hardware:

  1. TP-Link MCL220 versie 4 media converter (verschillende modi niet aan te passen zoals op voorgaande versies)
  2. Netgear Orbi RBR 20 met 2 satellieten

Omdat ik graag de geweldige ouderlijk toezicht app “Cirlce” van Netgear wil gebruiken en hiervoor de routerfunctionaliteit van de Orb essentieel is. De Draytek zal er dus tussenuit moeten om geen onderlinge DHCP conflicten te krijgen. 

De TPLink MCL220 geeft alle groene lampjes. Echer krijg ik geen publiek IPadres als ik de TPlink rechstreeks aanluit op de Orbi. Ik heb inmiddels gelezen dat er V-Lan's ingesteld moeten worden. De netgear Orbi heeft deze functionaliteit. Als ik op de orbi een taged Vlan instel op 300 met de orbi rechtstreeks verbonden met de TPlink media converter heb ik geen internet. 

Wat ik ook veel gelezen heb is dat men een managed switch na de media converter plekt en vervolgens daar de Vlan's instelt. Wat ik op dit moment op basis van de verschillende topics niet zeker over ben is of ik nu wel of geen managed switch moet gaan plaatsen na de MCL220 Media converter. 

Uiteraard geniet het écht de voorkeur om zo min mogelijk apparaten aan te sluiten. Alle andere bedrade apparaten wil ik op de ethernet poort van de Orbi via een unmanaged switch aansluiten. 

 

Ik had nog even een screenshot van de Vlan instel mogelijkheden van de Orbi willen meegeven maar het inloggen op de web-interface van de Orbi is nu niet mogelijk. Laat even weten als dit nodig is dan geef ik de orbi nogmaals, voor 33e keer in 5 werkdagen een harde reset. De enige web-interface die momenteel te bereiken is is die van de alles overtreffende geweldenaar Draytek. Zucht….

Ook vraag ik mij af waarom het dan bij mij geen plug en play is waar dit bij anderen wel lijkt te zijn in de community.

Groeten en alvast hartelijk dank voor jullie hulp,

 

Sven

 

 

icon

Beste antwoord door VauteBoel 11 May 2020, 14:46

Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @VauteBoel 

Het was handig als je een foto van de setup pagina van de VLANs kon maken dus waar je de VLANs nog moet instellen zodat er meegekeken kon worden. Ik denk dat een managed switch er vóór niet nodig is omdat je alleen de Orbi aansluit (enkel internet) op de mediaconverter.

Dit zijn de instellingen voor een eigen router :

IGMP Snooping: uitschakelen

IGMP Proxy: uitschakelen

IGMP Version: V2

 

IPTV/VLAN inschakelen

Mode Custom

Internet Vlan ID: 300 Priority 0

802.1Q tag inschakelen.

IP-Phone vlan: 35

IPTV Vlan ID: 640

Staat verder ook de DHCP server op Dynamic ip?

 

 

Reputatie 1

@Waqqas hoi - bedankt voor je reactie! Ik ga er straks, zodra mijn kinderen geen internettoegang meer nodig hebben voor school, mee aan de slag. Dan reset ik de Orbi even en zal ik op basis van mijn huidige kennis de Vlans aanmaken en hier een screenshot achterlaten. Ik hoop dat in die instellingen de fout zit! Dan zou het een quick win zijn… Ik had dit al eens geprobeerd namelijk. 

Reputatie 7
Badge +15

@VauteBoel

 

Hier nog een video tutorial.

https://youtu.be/kDOR0I9rklg

Reputatie 1

Werkelijk, ik kan wel gillen als een kind zo blij. Het werkt. Wat ik denk fout te hebben gedaan is dat ik 3 nieuwe Vlans had (voor internet ip tv en telefonie) aangemaakt onder de default Vlan met ID 10. Dit n plaats van van de bestaande regel het Vlan ID aan te passen van default 10 naar 300. Alleen in die Vlan positie zoals in onderstaande screenshot kun je bij veld wired ports “all” kiezen. Bij de posities die ik had aangemaakt bovenop de reeds bestaand op default 10 kan me nog maar 1 port kiezen. Dat zal de ethernetpoort zijn op de Orbi. 

Hoe dan ook. Dit was weer een hele leerzame week in tijden van Corona crisis. 

 

Ik hoop in ieder geval ten zeerste dat mijn geklungel een mede gebruiker van dienst gaat zijn in de toekomst.

 

De werkende setting in de Netgear Orbi:

 

 

Reputatie 1

Na een tijdje viel de verbinding weg en vooralsnog is het stabiel met IGMP enabled ipv disabled. Dit had ik in andere topics al gelezen. 

 

 

Reputatie 7
Badge +15

@VauteBoel

Tof dat alles werkt, Quick win voor jou dus 😉

Reageer