Beantwoord

Slechte wifi Vigor Draytec, geen connectie met Zyxel versterker

  • 31 January 2020
  • 6 reacties
  • 764 Bekeken

  • heeft eerste post geplaatst
  • 1 reactie

Hoi, 

 

ik heb glasvezel internet wat in de meterkast binnenkomt, en daar aan een Draytec Vigor 2132FVn modem verbonden is. Omdat de wifi op de eerste verdieping heel slecht was is er destijds al snel een tweede modem boven aangesloten door een Tmobile monteur (bedraad, een Fritzlan 1750E, dus niet als repeater maar eigen SSID) en nu dus 2 wifi netwerken, 1 beneden en 1 boven. Niet ideaal maar te doen. 

Laatste tijd beneden vaak wegvallende wifi en apparaten hebben de voorkeur voor het netwerk van boven  en ook is er in de tuin geen wifi (nooit geweest eigenlijk maar nu toch wel irritant genoeg om aan de bel te trekken). Hierop heb ik contact gehad met de technische helpdesk, die hebben een Zyxel WAP6807 opgestuurd als wifi-versterker. 

het lukt me op geen enkele manier de Zyxel aan de Draytec te verbinden (moet middels WPS volgen de beschrijving). bedraad werkt de Zyxel wel (in de meterkast dus), maar de verbinding is niet beter (althans: in de tuin ook geen wifi) dus is ook geen oplossing. 

Kunnen jullie helpen wat de toen? idealiter zou ik gewoon in de meterkast een modem hebben die door het hele huis werkt ( dus beneden/boven en tuin), kan dat? of geen ‘betere’ modems tegenwoordig?

 

hoor het graag

icon

Beste antwoord door Hidden.nld 31 January 2020, 18:06

Bekijk origineel

6 reacties

Wifi is altijd wel een beetje een lastig dingetje. Heeft vooral te maken met de obstakels (lees muren en vloeren) waar dit dan doorheen moet en de bewapening die daarin aanwezig is. Ik heb zelf een woning met 3 etages, en mijn Draytec staat dus ook in de meterkast op de onderste etage helemaal bij de voordeur. Als ik op de eerste etage ben dan is het al geen lekker Wifi signaal, ookal sta ik direct boven de meterkast. Op de bovenste verdieping is dan al helemaal geen Wifi bereik meer. Ik heb uiteindelijk UTP kabels door de muur getrokken langs de coax kabels. Op de eerste verdieping heb ik een extra dual band ASUS router neergezet en op de bovenste etage hangt een dual band Ubiquiti UniFi AP-AC-LITE. Kost wat, maar dan heb je ook echt wat! Boven heb ik nu super signaal, en als ik in de tuin zit dan kan ik daar ook m'n Wifi signaal vandaan halen. De andere 2 die ik destijds gekocht heb moet ik nog ophangen zodat ik niet overal zo'n lelijke router neer hoef te zetten. Beneden in de meterkast heb ik namelijke een PoE switch neergezet, dus ik heb geen aparte stekker nodig om ze van stroom te kunnen voorzien. 

Reputatie 7
Badge +4

repeater bekabeld aansluiten is de enige juiste optie

dank voor de reacties. 

Er ligt overigens al een kabel ivm de TV (ook van t-mobile) maar heb het niet aangedurfd die als trekdraad te gebruiken voor een dubbele UTP kabel (bang dat ik uiteindelijk GEEN draad meer overhoud naar de woonkamer en mijn TV het al die tijd niet doet). Heb geprobeerd die kabel te splitten in een switch maar dat ging niet (of zijn daar nog opties in?). 

Er is zelfs nog een loze leiding, maar ik denk dat daar een verbinding losgeschoten is want al vaak geprobeerd een trekveer doorheen te duwen maar die hokt op een gegeven moment. daarom toch weer heil gezocht in draadloos de verbinding verbeteren, maar ik begrijp uit de reacties dat dat toch lastiger is..

Weet iemand of die kabel naar de TV gesplitst kan worden of anderszins nog opties voor het krijgen van een draad in mijn woonkamer?

 

groet!

@Kabarwa  Zonder de situatie te zien/kennen is dat lastig beoordelen. Heb je daarover al eens contact gehad met T-Mobile zelf? 

Ik heb ook al eens opstoppingen gehad in de leidingen waar ik een UTP kabel doorheen wilde trekken. Vaak bleek het dan een bocht oid te zijn waar de trekveer dan tegenaan stootte als ik hem er doorheen wilde drukken. Na meerdere pogingen lukte het dan uiteindelijk toch. Desondanks heb ik ook wel eens iets teveel kracht moeten zetten en een UTP kabel kapot getrokken. Ik moest namelijk ook wel eens van de meterkast op de begane grond naar de 2de etage. Als je een Unify systeem heb dan zou je wellicht nog langs de electra kunnen gaan, en dat je de router aan het plafond hangt naast de lamp op de overloop bijvoorbeeld. Zorg dan wel dat je een (dubbel) afgeschermde UTP kabel neemt zodat de electra geen storingen gaat veroorzaken voor je Wifi. Je hebt dan echter wel een Unifi PoE switch nodig zodat de Unifi router de stroom via de switch en de UTP kabel naar de router geeft. Zo heb je dan geen apart stopcontact nodig om de Unifi router van stroom te kunnen voorzien.

Is er wellicht nog ruimte naast de telefoonkabel die misschien ook op meerdere plaatsen in je huis een aansluiting heeft? Hier zou je dan eventueel een afdekplaatje op kunnen zetten waar dan én een RJ11 en RJ45 aansluiting in zit. Óf als je nog een coax aansluiting hebt die je niet meer gebruikt die vervangen door UTP, of kijken of je daar nog een UTP kabel langs kunt trekken. Vaak is daar nog net ruimte voor, maar dan moet je een kunststof trekveer gebruiken en niet zo'n dikke metalen trekveer. Het afdekplaatje voor de coax (radio en TV) zou je dan door dit afdekplaatje kunnen. vervangen https://www.hornbach.nl/shop/Inbouw-contactdoos-R-TV-wit/8338624/artikel.html

De coax blijft zo nog bestaan, en je hebt dan een netwerkaansluiting erbij. De UTP kabel sluit je dan aan op de binnenkant van het afdekplaatje. De kleurenvolgorde staat op de achterkant van de verpakking, dus als je een beetje handig bent dan kom je daar wel uit. Op die netwerkaansluiting kun je dan weer een router of een switch aansluiten en zo je netwerk uitbreiden.

 

Ik hoop dat je hier iets mee kunt en wellicht verder komt.

Veel succes.

 

@Kabarwa 

Ik zit je topic met aandacht te lezen omdat ik dezelfde situatie heb gehad. 

Nu heb ik ook een Zyxel versterker gekregen en via de draad aangesloten. Dit werkt allemaal, echter bij het standby gaan van mijn telefoon disconnect die de hele tijd van mijn wifi. Heb jij hier ook last van? 

Reputatie 7
Badge +16

@BMillerW We pakken het verder op in jouw topic! 😉

Reageer