Beantwoord

Twee maanden en 5 afspraken verder, nog steeds langzaam glasvezel in de avonduren!

  • 19 March 2019
  • 26 reacties
  • 2343 Bekeken

  • is een Top Poster
  • 10 reacties
Per 1 december heb ik een appartament in Leidsche Rijn Centrum (Utrecht). Eindelijk kon ik glasvezel afnemen in dit nieuwe gebied en dit heb ik ook per 1 december kunnen regelen bij T-Mobile. Met de geweldige snelheid van 500/500!

Ik ben zelf werkzaam in de IT en ik veronderstel dat ik best wel iets af weet van infrastructuur. Nu kwam ik er vrij snel achter dat ik niet altijd de 500/500 Mbit snelheid haal.

Alle elementen in het netwerk heb ik geisoleerd en heb ik afzonderlijk getest zodat ik op een gegeven moment met twee computers via een CAT7 kabel direct op de router zat. Tussen deze twee computers haalde ik 1000 Mbit (getest met iperf3 minus overhead). Maar naar buiten varieerde dit (download) tussen 475 en 10 Mbit. Destijds heb ik een grafiekje geplot met de snelheid (iperf3) tussen een server van mij in Amsterdam en mijn thuisnetwerk van een periode van 24 uur. Dit heb ik voor twee dagen gedaan en deze plaatjes zijn hier toegevoegd.




In de avonduren, zodra iedereen thuis was en lekker begon Netflix begon te kijken zakt de snelheid in. Klinkt als een capaciteit probleem bij KPN of T-Mobile heeft niet genoeg capaciteit ingekocht bij KPN.

Dit heb ik geprobeerd zo goed mogelijk door te geven aan de T-Mobile thuis klantenservice. Maar toen ik de probleemomschrijving van Guidion zag, was ik er al bang voor.

Ik snap het, dus heb ik netjes de Guidion monteurs en KPN monteurs binnen gelaten die alle apparatuur gecheckt en gedubbel checkt hebben. De precieze werkzaamheden heb ik aan het einde van deze post opgesomd.

Na 6 afspraken, wilt T-Mobile weer een Guidion monteur langssturen, maar ik ben er een beetje klaar mee. Ik weet niet zo goed hoe ik dit het beste kan communiceren dus dan maar zo proberen.

Voor de zekerheid heb ik na de laatste monteur van KPN (hij had het glasvezel kabeltje vervangen vanwege te hoge demping) over 4 dagen speedtests gedraaid voor upload en download (zie onderaan de test methodologie) en daar kwamen de volgende grafieken aan. Hierbij geven de rode verticale lijnen een nieuwe dag aan.



Dus de dringen vraag aan T-Mobile kunnen jullie dit capaciteit probleem oplossen?! Ik wil graag de snelheid waar voor ik betaal (500/500) en ik ben hier al 3 maanden mee bezig!


Test methodologie voor snelheid test:

Server met 2GBit internet verbinding bij Transip die iperf3 draait. Deze snelheid geverifieerd door iperf3 tussen een server bij Scaleway en deze Transip te draaien. Hierbij kwam de minimale snelheid nooit onder 800Mbit (bottleneck bij Scaleway).

Linux server in mijn thuis netwerk met kabel verbonden aan de router. Deze draait elke 10 minuten een download test en upload test met behulp van iperf3. Deze upload en download tests worden met een tussen pauze van 5 minuten uitgevoerd om zo min mogelijk invloed op elkaar te hebben.

De speedtest bestaat ui 32 seconden uploaden of downloaden over TCP. Hierbij worden de eerste 2 seconden weggegooid en het gemiddelde over deze laatste 30 seconden wordt genoteerd.

Dit alles resulteert in de volgende cronjob
code:
*/10 * * * * cd /storage/data && date +\%s >> iperf3_download.log && iperf3 -c SERVER.TLD -l 1M -O 2 -t 30 -R --logfile iperf3_download.log && echo "" >> iperf3_download.log
5-59/10 * * * * cd /storage/data && date +\%s >> iperf3_upload.log && iperf3 -c SERVER.TLD -l 1M -O 2 -t 30 --logfile iperf3_upload.log && echo "" >> iperf3_upload.log

Later heb ik met behulp van een Python scriptje de bovenstaande grafiekjes gemaakt.


Afspraken met monteur

Guidion verzoek 10-01-2019, afspraak 17-01-2019

Monteur heeft router vervangen, geen verschil in internet snelheid. Ik heb grafieken laten zien en deze heeft hij bij het ticket toegevoegd. Probleem terug gegeven aan backoffice.

KPN was zomaar langsgekomen zonder afspraak te maken


KPN afspraak 01-02-2019

Twee heren die glasvezel leggen kwamen langs om lijnmeeting uit te voeren. Alles goed behalve dat de demping op de (volgens mij) RX lijn rond de 17 was. Hierdoor concludeerde zij dat de media converter kapot was (LET OP: Later bleek dat het probleem in de glasvezel kabel zat tussen overname punt en media converter). Mijn probleem over capicteit verteld (grafieken laten zien) en zij hebben gebeld met backoffice van KPN op luidspreken zodat ik mee kon luisteren. Hierbij vertelde de man aan de andere kant dat het goed een capiciteit probleem van KPN kan zijn. Maar toen gaf hij aan dat KPN dit nooit zal onderkennen. Port move had ook geen nut volgens deze meneer aangezien het dezelfde capaciteit had???.

Guidion verzoek 06-02-2019, afspraak 15-02-2019

Monteur kwam de media converter vervangen, monteur had geen media converters en dus afspraak verzet naar 16-02-2019.

Guidion afspraak 16-02-2019

Ik stond met pech langs de snelweg en kon niet thuis zijn voor monteur, gebeld met Guidion om dit aan te geven. Mevrouw zij aan, verveld ik cancel hem en toen hing ze op. Hoe nu verder???

T-Mobile gebeld rond 20-02-2019

Gebeld met T-Mobile en uitgelegd over de gemiste afspraken. Na wat heen en weer en nog een keer terug worden gebeld zou er een nieuwe afspraak gemaakt worden.

Guidion verzoek 26-02-2019, afspraak 05-03-2019

Media converter vervangen alle problemen nogmaals uitgelegd. Toen moest ik nogmaals laten zien meet speedtest.net dat ik echt de snelheid niet haalde. Dus van alles omgeplugt todat ik rechtstreeks met laptop in router zat over CAT7 kabel. Terug gegeven aan backoffice.

KPN afspraak 14-03-2019

Ervaren monteur van KPN langsgekomen. Getest of glasvezel van mijn appartement naar de centrale goed was. Juniper switch/router?? vervangen in centrale voor de zekerheid, geen problemen geconstateerd. Wel gaf hij gelijk al aan toen ik met capiciteit dingetje kwam dat waarschijnlijk T-Mobile niet genoeg capiciteit had ingekocht voor dit gebied.
Ook hij heeft lijn meeting uitgevoerd, TX (was prima) maar RX was nog steeds rond 17 en concludeerde dat media converter kapot was. Ik aangeven dat al vervangen was, toen wat meer troubleshooting en hij had heel netjes het probleem in het glasvezel kabeltje van T-Mobile gevonden. Dit zelfs netjes opgelost voor mij! Hierdoor was TX rond 4 en RX rond 7 (uit mijn hoofd) en zou het wellicht moeten zijn opgelost. Maar de snelheidstest die ik direct draaide haalde rond 475 download en rond 420 upload.
Na deze afspraak ben ik begonnen met de grotere snelheid test elke 10 minuten upload en download.


Guidion verzoek 18-03-2019

Nu kreeg ik weer een verzoek voor een monteur, maar alles binnen mijn huis tot de centrale is al drie keer nagekeken!!!! Vandaar deze post :(

Mogelijk gerelateerde problemen:

  • https://community.t-mobile.nl/t-mobile-thuis-internet-492/snelheid-in-de-avond-omlaag-vooral-door-de-weeks-309046
  • https://forum.kpn.com/internet-9/extreem-lage-internetsnelheid-met-500-500mb-abbo-431540
icon

Beste antwoord door Piotr 21 March 2019, 10:46

Bekijk origineel

26 reacties

@Kveck 

Niet alleen jij hebt hier last van, binnen de spitstijden 20.00-23.00 ervaar ik op dit moment ook erg instabiel internet zelfs als alleen mijn pc aanstaat (Ik speel veel shooters dus een stabiele connectie is erg belangrijk voor mij) dit probleem had ik niet met mijn vorige glasvezel provider… Overigens buiten deze tijden heb ik nergens last van.

 

Reageer