Beantwoord

Welk signaaloverdrachtsprofiel is optimaal voor mijn internetaansluiting (i.v.m. installatie powerline Devolo Magic1)?


Reputatie 1

In de handleiding van Devolo Magic1 staat de opmerking dat als de provider gebruik maakt van VDSL er storingen op kunnen treden, en dat het nodig is om aan te geven welk overdrachtsprofiel optimaal is voor de werking van de Powerline:

  • full,
  • VDSL 17 a, of
  • VDSL 35

Via de homegateway van de router (Huawei HG659) heb ik gezien dat er interdaad sprake is van VDSL. daarom de vraag, want is blijkbaar relevant.

Mijn internetverbinding is prima zonder Powerlink. Alleen wifi is op sommige plaatsen te zwak. Met thuiswerken in deze tijd is dat heel vervelend. Met de Powerlink is het signaal prima. Maar als ik grotere bestanden wil downloaden blokkeert de internetverbinding enkele minuten. Kleinere bestanden (enkele MB) is geen probleem.

Gesuggereerd werd dat er een bridge trap zou kunnen zijn, maar ik kan geen andere ingang voor de kabel vinden dan nu (en eerder geen problemen gehad). Daarom wil ik deze optie checken, want die had ik nog niet eerder gezien.

 

icon

Beste antwoord door Anonymous 27 June 2020, 22:38

Bekijk origineel

11 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @robertd65 

In de handleiding staat dat de overdrachtsprofiel standaard op VDSL 17a staat, je zou dit zo kunnen laten en als het storingen geeft achteraf wijzigen?

Is de modem direct aangesloten op het ISRA punt meestal in je meterkast of via een aansluitpunt in de woonkamer bijvoorbeeld?

Zorg dat de afstand vanaf het hoofdaansluiting tot aan de modem niet langer dan 2 meter is.

 

Reputatie 1

Dat is inderdaad praktisch @Waqqas. Bedankt. Hopelijk gaat dit lukken, en anders is er weer een mogelijkheid uitgesloten.

Het aansluitpunt komt rechtstreeks de huiskamer binnen. Daarom nog gecheckt waar die vandaan kwam, maar in de meterkast, en de put die daar zit, niets gevonden wat daar op leek.

Met vriendelijke groet van Robert

 

 

Reputatie 7
Badge +15

Ook niks van onderstaande te vinden in de meterkast?

 

Zo niet zorg dan dat de telefoonkabel zo kort mogelijk is.

Reputatie 1

Nee hoor Waqqas, helaas. Hieronder zie je de meterkast en de opstelling van de router, telefoon en powerlink. Misschien zie jij daar een mogelijke bridge tap?

Ik heb de 3 overdrachtsprofielen getest bij het downloaden van een video van ruim 500MB en wat gegoogled.

  • full gaat tot 200MB per sec.
  • VDSL 17 a gaat tot 100 MB  p.s.
  • VDSL 35 gaat tot 300 MB per sec.

De instelling van VDSL 35 ging het beste hoewel ik de router/abonnement maar tot 100 MB per sec. gaat.

Hieronder zie je de kelderkast en daarna mijn opstelling:

 

Reputatie 7
Badge +4

Het type kabel wat uit de muur komt is niet een kabel die door KPN geleverd word, dit is dus niet het is/ra  aansluitpunt er moet dus een ander punt zijn waar die kabel uit komt.

Reputatie 1

@Hidden.nld. Er is geen ander punt waar er een kabel binnenkomt. Helaas. Als er een bridge tap zou zijn, zou dat dan ook niet het geval moeten zijn zonder de aansluiting van de Powerlink? Mocht het nodig zijn om iets met het ISRA punt te doen, zonder dat er een andere ingang in de woning is, wat is er dan mogelijk?

 

Inmiddels heel wat dingen geprobeerd om e.e.a. uit te kunnen sluiten. Ik heb met verschillende opstellingen getest of het iets met de locatie van de adapters te maken kon hebben of de frequentie. Conclusie tot nu toe: als ik het oorspronkelijke netwerk op 2,5 GHz instel en het Powerlinenetwerk apart op 5 GHz laat werken lijkt alles te blijven draaien (op 1 situatie na die ik morgen uit kan zoeken). Maar omgekeerd gebruik van 2,5 of 5 GHz, of alles in 1 netwerk, gaf steeds problemen.

 

Reputatie 1

Vandaag is iemand van Guidion langsgekomen om te meten waar het probleem zit: modem of ingangssignaal. Conclusies:

  • Er is geen andere ingang van het signaal, geen ander ISRA-punt
  • Er is een groot verlies in snelheid van 100 tot 55 Mbps. Dat blijkt heel veel te zijn (5% is acceptabel)
  • Bovendien zijn er heel veel fec-errors, zo’n 50.000 in 2 minuten (enkele 100-en is normaler). Die kunnen wel door de modem worden gecorrigeerd, maar het betekent dat er wel heel veel fouten zijn.

Guidion zal hier een rapport van maken. TM zal dan contact opnemen met KPN. KPN zal dan een meting moeten doen van de koperen leidingen. Etc. Dus dit is nog niet zomaar opgelost, maar ik zal nog wel veel thuis moeten werken….

Heeft iemand hier ervaring mee/tips? 

 

Met vriendelijke groet van Robert

Reputatie 7
Badge +15

@robertd65 

Ik kan er niet veel bij zeggen maar die FEC errors daar hoef je niet zoveel op te letten, bij iedereen zijn die heel hoog, ik heb er op dit moment 5,57 miljoen in 37 dagen. De CRC errors mag niet super hoog zijn.

Mijn verbinding is gewoon heel stabiel.

Reputatie 1

Dank je wel Waqqas. Bij mij kom ik uit op ongeveer 36 miljoen op 1 dag…. dat is ongeveer 225 x zoveel. De medewerker van Guidion zei dat enkele honderd in 2 minuten normaal is, en inderdaad ook dat ze hersteld worden, dus niet zo schadelijk zijn. 

Wat vindt je van de andere 2 punten (geen ander ISRA-punt en 45% snelheidsverlies)?

Reputatie 7
Badge +15

FEC errors zijn wel normaal volgens mij maar als de CRC errors kunnen voor problemen zorgen als het er heel veel zijn.

Over die punt van snelheidsverlies kan ik helaas weinig over zeggen tenzij het iets in de modem is.

Trouwens, ik denk dat er ergens wel een hoofdaansluitpunt zit. Dit is niet de binnenkomende kabel van KPN, er zit ergens toch echt een lasdop bijvoorbeeld of een punt waar de kabel als aftakking is aangesloten.

Misschien is de werkelijke ISRA wel weggewerkt met een verbouwing/renovatie/klusdrift vorige bewoner(s).

Maar dat het punt wat je nu als aansluitpunt gebruikt is niet het beste punt.

Kun je een paar dingen doen,

Laten zoals het is en hopen dat het niet erger word of dat KPNnetwerk het oplost.

Muur openbreken, kijken waar die kabel heen loopt veel werk en rotzooi.

Onder de vloer de kabel opsporen waar die binnen komt, desnoods graven buiten en daar vandaan het spoor (proberen te) volgen.

Laatste, wachten op een glasvezel aansluiting, kan die ellende er uit.

Reageer