Beantwoord

wifi lager dan waar ik voor betaal

  • 3 January 2020
  • 14 reacties
  • 222 Bekeken

Hallo, ik heb het internet 100 abo, voor ons thuis. Doe regelmatig de speedtest en ik kom uit op 56mps. En niet alleen vandaag, en ook op andere tijdstippen. Hoe kan dit nu? 

icon

Beste antwoord door Folkert 3 January 2020, 19:08

Bekijk origineel

14 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Beste @Wouter1984 

Heb je glasvezel of DSL? Als je DSL hebt wat is dan de maximaal haalbare snelheid volgens https://kpn-compleet-fpi-info.fourstack.nl/?

Snelheid kun je enkel goed testen via een pc die bekabeld is aangesloten rechtstreeks op het modem en met de Windows 10 speedtest app. Zorg dat niemand anders in huis actief is op internet en zet de TV kastjes uit (indien van toepassing)

Kun je laten weten wat het resultaat is?

Groet, Folkert

N.B. Via 2,4 GHz Wifi zul je vaak niet hoger komen dan ca. 50 Mbps, via 5 GHz Wifi zou je wel 100 moeten kunnen halen maar met bekabeld meten sluit je storingsbronnen uit.

Bedankt voor je reactie, buitenom je tips hoor; ik betaal wel voor 100. Maar als ik dat geenszins krijg op welk apparaat dan ook, op welk moment dan ook vind ik dat wel vreemd. 

Ps; volgens de link is 111 mbps beschikbaar bij ons. DSL

Reputatie 7
Badge +15

@Wouter1984  zou je eens kijken wat je bedraad haalt zoals Folkert ziei en meet je de wifi met 2,4 GHz of 5 GHz?

Reputatie 7
Badge +3

Beste Wouter,

Omdat je niet de snelheid haalt waar je voor betaalt wil ik je helpen uit te zoeken waar het probleem zit. Voer daarom als eerste de test uit die ik zojuist beschreef om zeker te weten dat je DSL verbinding naar het modem optimaal werkt.

Als je op die manier wel de 100 haalt gaan we verder kijken. Op welke maniet, met welk apparaat en met welke app test je nu de snelheid waarmee je ca. 56 haalt? Via Wifi? Zo ja, via 2,4 of 5 GHz?

Als ik dat wist....je hebt te maken met iemand die het niets interesseert, zolang het maar werkt he :) ik heb een zyxel t50

Reputatie 7
Badge +3

Als ik dat wist....je hebt te maken met iemand die het niets interesseert, zolang het maar werkt he :) ik heb een zyxel t50

Ok, en met welke telefoon of pc meet je?

Ik heb geen pc, en geen vaste kabel. Ik test het met een smartphone

Samsung S7

Reputatie 7
Badge +3

Samsung S7

Zit je met de telefoon vlak naast het modem tijdens de speedtest?

Overigens kun je op deze manier niet 100% zeker weten waar het probleem zit.

Dichterbij kon niet. Welnu snap ik dat 100mb het maximum is in een ideale omstandigheid, maar als je zover van de 100 zit, ook al is het onbekabeld dan geeft dat toch te denken? Nogmaals, ik heb er niet genoeg verstand van.

Reputatie 7
Badge +15

@Wouter1984

Als je op je S7 inlogt in de modem interface via 192.168.1.1 met de gebruikersnaam en wachtwoord op het kaartje achter je modem. dan zou je in het overzicht bij systeemoverzicht achter de laatste optie VDSL WAN 110 mb moeten zien.

In het streepjes menu bij systeemmonitor en dan XDSL statistieken kan je ook de binnenkomende lijn zien onder status achter near-end interleaved channel bit-rate.

Als dat allemaal goed is zou je op 5 GHz minimaal 90 mbps moeten halen. Bij 2,4 GHz is dit rond de 50 mbps.

Het zou kunnen dat je met 2,4 GHz bent verbonden. Je zou in de modem interface in het menu naar verbindingsinstellingen kunnen gasn en dan draadloos. In het tabblad Easy mesh schakel deze uit en tikt op toepassen. Ga terug naar het tabblad algemeen en haal het vinkje bovenaan bij instellingen voor 2,4 GHz en 4 GHz hetzelfde weg. Onderaan kies bijvoorbeeld kanaal 6 voor 2,4 GHz en tik op toepassen. Selecteer nu 5 GHz bij band en geef hem kanaal 36 en zet achter de SSID bijvoorbeeld 5 G en tik op toepassen.

Nu heb je 2 netwerken en verbind met 5 GHz

Ah, ik kan daar 2,4 veranderen naar 5ghz. Kan dat zomaar dan??

Reputatie 7
Badge +15

@Wouter1984

Je kan 2,4 GHz uitzetten

Je zou ook in de modem interface in het menu naar verbindingsinstellingen kunnen gaan en dan draadloos. In het tabblad Easy mesh schakel deze uit en tikt op toepassen. Ga terug naar het tabblad algemeen en haal het vinkje bovenaan bij instellingen voor 2,4 GHz en 5 GHz hetzelfde weg. Onderaan kies bijvoorbeeld kanaal 6 voor 2,4 GHz en tik op toepassen. Selecteer nu 5 GHz bij band en geef hem kanaal 36 en zet achter de SSID bijvoorbeeld 5 G en tik op toepassen.

 

Nu heb je 2 netwerken en verbind met 5 GHz

 

 

Reageer