Beantwoord

Eigen router, maar dan werkt ineeens één setop box niet meer

  • 15 September 2020
  • 14 reacties
  • 2239 Bekeken

Reputatie 1

Gisteren heb ik de Zyxel modem van t-Mobile uit het netwerk gehaald en de TP-Link MC2200L (glasvezel) aangesloten op mijn eigen router (Netgear R7800) en heb op de router VLAN 300 (internet) en 640 (IPTV) ingesteld. Dit scheelt in ieder geval weer een apparaat en ik werd een beetje moe van het iedere keer herstarten van internet (de Zyxel had toch wel vaak een storing wat gevolgen had voor zowel internet als de Entone boxen). De Entone box in de woonkamer werkte na een herstart wer prima, maar de Entone box in mijn kantoor ineens niet meer. Het kantoor is bedraad met één IP6 kabel naar een Managed switch (Netgear JGS516PE). De switch is niet aangesloten op de VLAN 640 (IPTV) maar op VLAN 300. Dit was ook al zo toen de Zytel modem tussen de TPlink MC2200L en mijn router stond.

De setup box van t-Mobile blijft nu bij het opstarten hangen in “Netwerk starten”. 

Ik heb een gigabit netwerk nodig dus splitten van de IP6 kabel is niet mogelijk, evenals het erbij trekken van een 2e kabel.

Is er wellicht iets dat ik nog kan proberen? Wellicht de VLAN instellingen?

Peter

 

icon

Beste antwoord door Hidden.nld 20 September 2020, 11:42

Bekijk origineel

14 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Fox4312 

De Netgear gebruikt geen VLAN tagging over elke poort net als de Zyxel, als het goed is kies je zelf in de Netgear welke poorten IPTV moeten zijn en welke internet. Een mogelijke oplossing zou zijn om in de Netgear een 2de IPTV poort te maken en je tweede tv box daarop aansluiten.

De Zyxel had vanaf elke poort een internet en IPTV signaal. De managed switch ontvangt ook maar alleen internet of IPTV.

Reputatie 1

Thx. Ik kan nu geen LAN wijzigingen doorvoeren anders ligt het internet plat, zal dit vanavond even doen. Ik denk dat ik wel eea zou kunnen aanpassen:

  1. Router R7800 > geen VLAN
  2. Switch Netgear GS108PE (gekoppeld aan R7800)
    Één 1 poort VLAN tagged VLAN ID 640 > Entone woonkamer
    Overige poorten tagged VLAN ID 300
  3. Switch Netgear JGS516PE (gekoppeld aan R7800)
    Één 1 poort VLAN tagged VLAN ID 640 > Entone kantoor
    Overige poorten tagged VLAN ID 300

Volgens mij zou het zo wel moeten werken. Of gooit de R7800 zonder VLAN's roet in het eten? 

 

EDIT: bedenk net, dat werkt misschien maar voor een deel, want de WIFI poorten op de router zijn dan niet meer verbonden met het internet. Terug naar Ziggo TV komt zo wel dichterbij….

Reputatie 7
Badge +15

@Fox4312

Als de router geen VLANs heeft dan is er ook geen internet. Kan je de switch werkend krijgen direct aangesloten op de mediaconverter?

https://kb.netgear.com/31026/How-to-configure-a-VLAN-on-a-NETGEAR-managed-switch

Reputatie 1

In theorie zou dit kunnen werken (vanavond maar eens proberen), maar dan wil ik ook wel even naar de veiligheidsrisico's kijken. O.a. de firewall, NAT, port triggering functionaliteit van de router worden dan omzeild of heb ik dat mis?

Reputatie 1

Ik ben toch eens wat gaan uitproberen door de VLAN op de router in te stellen, maar dit lijkt niet te werken. Nu helpt het ook niet dat de info van Netgear op dit punt ook niet echt heel omvangrijk is.

Eerst geprobeerd de summiere VLAN mogelijkheden zo in te stellen dat alles achter de router komt. 

Dus

WAN > Mediaconverter

Port 1: geen VLAN > SWITCH 2

Port 2-3: VLAN 300 (tagged) > div

Port 4 > VLAN 640 tagged > Mediabox

Gevolg: geen internet verbinding meer op geen enkele poort, router kreeg geen IP adres meer toegewezen op de WAN (ook niet na een herstart) en DHCP begon te haperen. Het is mij niet duidelijk wat nu de meerwaarde van die poort zonder VLAN ID is (er moet altijd 1 poort aan de “Internet” VLAN toegewezen blijven. Deze naam is ook niet te wijzigen)

Ik ben toch benieuwd hoe e.e.a. te organiseren is als ik de managed switch voor de router zet. Gooi ik dan mijn netwerk niet wagenwijd open?

Zou bijvoorbeeld zoiets kunnen werken?

SWITCH 1

Poort 1 > VLAN 300 tagged, 640 tagged > Mediaconverter (trunk)

Poort 2 > VLAN 300 untagged > Router WAN Poort

Poort 3 > VLAN 640 untagged > Mediabox

Poort 4 > VLAN 300 untagged, 640 untagged > Router Poort 1

Poort 5 > VLAN 300 untagged, 640 untagged > SWITCH2

ROUTER R7800

WAN > SWITCH1 Poort 2

Poort 1 > VLAN 300 untagged > SWITCH1 Poort 3

Poort 2-4+WIFI > VLAN 300 untagged > div

SWITCH 2

Poort 1 > VLAN 300 untagged, 640 untagged > Switch 1 poort 5

Poort 2 > VLAN 640 untagged  > Mediabox

Poort 3-16 > VLAN 300 untagged > div

 

Ik heb ook deze post gelezen, maar als ik dit zo instel dan lijkt het erop dat er slechts één poort beschikkbaar is voor internet, dus zal ik nog en aparte switch na de router moeten plaatsen. In mijn ogen dus ook geen verbetering (het reduceren van het # apparaten was ook een doel in dit projectje).   

 

In mijn verschillende pogingen merkte ik wel dat er veel herstart van o.a. mediaconverter en router nodig was omdat de router geen WAN IP kreeg toegewezen, of dat de ingebouwde DHCP weigerde een LAN IP adres toe te kennen aan de andere apparaten. Dus voordat ik weer de hele familie een dag/avond van internet afsluit wil ik eerst eens bovenstaande configuratie in de groep gooien om te kijken wat verstandig en mogelijk is. Daarbij is de hulp van de echte experts op dit forum wel nodig denk ik. En dat waardeer ik ook zeer!

 

Peter

Reputatie 7
Badge +4

@Fox4312 

Nee dit werkt niet.

 

Als je een switch voor je router zet dan kan je vlan640 gebruiken voor alle tv’s maar alleen je router mag vlan300 gebruiken. dan ga je vanaf je lan poort terug naar je switch. zonder een vlan te configureren.

 

hier word vaak een denk fout gemaakt. de wan en lan zijn niet 1 vlan maar 2.

vlan300 internet wan alleen voor je router

vlan640 tv

vlan1 (untagged) Lan

Reputatie 1

Thx! Dus als ik het goed begrijp:

  1. VLAN300 stel ik wel in op één poort op switch1 maar niet op de router? En die poort op switch1 verbind ik met de WAN poort van de router?
  2. Op de poort met VLAN640 sluit ik direct met de media box aan? Hoe krijgt deze dan een IP adres toegewezen van de router DHCP? Volgens mij werkt de DHCP niet via de WAN poort.
  3. Op een andere poort VLAN1 untagged sluit ik de media converter aan?

Maar dan…

  1. Zijn de andere poorten op switch 1 dan niet bruikbaar?
  2. Hoe sluit ik switch 2 dan aan? Want op één van de poorten van switch 2 is een tweede media box aangesloten. En zoals in het begin gemeld, 2 kabels trekken naar switch 2 (of de kabel splitten) is geen optie.

Peter

Reputatie 7
Badge +3

@Fox4312

Kreeg een kleine paniek aanval hier met alle VLAN X-Connection Tagging en Untagging.

Ga even een klein beetje basic doen dan maar (VLAN Explained) ;

Wat is TRUNK?

TRUNK wil niet anders zeggen dat er een encapsulation stream is met meerdere VLAN’s, vrij vertaald kun je het zien als meerdere treinen in verschillende kleuren welke over hetzelfde spoor naar je huis gaan

Wat is TAGGED?

TAGGED poort wil zeggen dat je de stream die er uitgaat een VLAN tag meegeeft, dus dat je een trein met geen kleur, een eigen kleur krijgt op die betreffende poort.

Wat is UNTAGGED?

UNTAGGED poort wil zeggen dat de VLAN id eraf is gehaald en het dus een algemene stream gaat worden, of te wel de trein met een kleur worden ‘gestript van hun kleur.

 

Je ziet mijn vraagtekens staan, vooral die X-connection van switch 1 poort 2 > WAN en daarbovenop ga je de DHCP van de router ook nog een voedens met een UNTAGGED stream naar poort 1 van diezelfde switch 1.

Op switch 2, waar al geen VLAN’s meer op bekend zijn … ben je VLAN’s aan het UNTAGGEN .. maar die heb je al er afgehaald in switch 1. Dus switch 2 denkt  HUH?? = niets op welke poort dan ook waar je UNTAGGED.

Mijn grote vraag is ook, waarom zit er een switch 1 terwijl de Netgear toch gewoon VLAN bridging heeft?

What are VLANs? -- the simplest explanation

Google YT search

Reputatie 1

Hi Pieter, dank voor je reactie. Die Switch 1 is een advies van een andere gebruiker (Waggas) omdat alles in principe prima werkt, behalve de media box die op switch 2 aangesloten is. Logisch ook, omdat aan switch 2 geen VLAN 640 signaal wordt doorgegeven. Zowel Switch 1 als 2 zijn managed, dus daarop kan ik wat meer VLAN opties installen dan alleen de zeer eenvoudige VLAN mogelijkheden op de router. Instellingen van de VLAN, tsja, I'm still learning...

 

Peter

Reputatie 7

Hi @Fox4312/Peter, nieuwe dingen leren is altijd goed. :slight_smile:  Is het gelukt met de uitleg van @Pieter_B?   

Reputatie 1

Hi Brian. Nee, het het leuk dat iets als antwoord wordt getagged, maar het probleem is nog steeds niet opgelost. De 2e media box werkt niet in deze setup, ook niet door een switch voor de router te plaatsen. Als de 2e switch op een VLAN 640 poort wordt aangesloten dan werkt de media box wel, maar dan heb ik 14 andere poorten zonder internet. 

Peter

Reputatie 7

Hi @Fox4312, we markeren altijd een beste antwoord van dat moment, als er een beter antwoord komt dan markeren we die maar geen zorgen, dat betekent niet dat we de berichten niet meer zien. Als je met 2 switches aan de gang gaat dan is het even puzzelen maar vaak kom je er met hulp van de community uiteindelijk wel uit. Ik kwam nog twee wat oudere topics tegen, mogelijk helpen die je nog wat verder op weg, hier en hier

Reputatie 1

Ik heb nu bijna alle variaties geprobeerd en accepteer maar dat de 2e TV Box niet zal gaan werken. Misschien nog wel via een andere managed switch tussen de  TP-Link MC2200L en de router, maar dan is het voordeel van 1 apparaat minder ook gelijk verdwenen (naast stabiliteit- en beheerproblemen). Bovendien zijn alle managed switches nu in gebruik en ik ga echt om te testen geen nieuwe switch aanschaffen. 

Voor de volgende keer zal ik bij het kopen van een nieuwe router rekening houden met VLAN over elke poort (en wellicht ingebouwde fibre aansluiting) . Voor nu zal ik op de 2e TV maar de TV Anywhere app via screen sharing gebruiken. De TV Box stuur ik terug naar T-Mobile. Scheelt tenslotte ook weer 5 euro per maand.

Reputatie 7
Badge +16

Goed dat je naar een alternatief hebt gezocht en het op die manier oplost. Het is natuurlijk jammer dat de tweede TV Box niet in jouw setup werkt, maar gelukkig zijn er altijd meerdere opties die de horizon verbreden!

Vergeet voordat je de box terugstuurt niet om deze uit je abonnement te halen: My T-Mobile Thuis. Lukt dit niet, geen zorgen! Laat het me weten, dan maak ik het graag voor je in orde.

Reageer