Beantwoord

Zichttermijn van 2 weken

  • 12 December 2018
  • 7 reacties
  • 729 Bekeken

Reputatie 1
  • is een Master Poster
  • 14 reacties
Ik vraag me af waarom jullie een zichttermijn van 2 weken hanteren vanaf moment van bestellen.
Wat heb ik eraan als ik pas 30 dagen later wordt aangesloten? Op wat heb ik dan zicht?
Ja met een mobiele abonnement begrijp ik het. Daar gaat het alleen om het bereik. En als het bereik slecht is dan kan je alsnog opzeggen buiten je zicht termijn.
Maar met televisie heb je te maken met meerdere factoren. Bijv of je tevreden bent met de decoder, de functies, de tv anywhere app, de beeldkwaliteit etc.
Waarom geven jullie de klant geen kans om deze zaken te testen om vervolgens een besluit te nemen of men tevreden is. Bij ziggo doen ze dit wel en ik vind dit wel zo eerlijk en servicegericht. Wettelijk gezien leveren jullie een dienst ja en geldt het moment van bestellen.
Maarja ik zit nu met een product waar ik absoluut niet tevreden mee ben en ik zit eraan vast voor een jaar. Dit klopt toch niet helemaal? Ik kan toch pas beslissen als ik het daadwerkelijk heb gezien?
icon

Beste antwoord door TAVL 13 December 2018, 09:17

Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Goedemorgen @MarfD,

Allereerst welkom bij T-Mobile Thuis! Zeer goede suggestie en door meerdere geroepen. Het is een wettelijke regel en gaat bij alle glas/DSL partijen op deze wijze. In die zin is de kabel (Ziggo) gemakkelijker, dan een DSL of glasaansluiting. Het is daarmee niet een gemakkelijke vergelijk. Op de kabel is er maar 1 speler actief. Deze heeft de controle over netwerk en services. Daarmee kunnen ze alles prima bouwen, inrichten en onderhouden zoals zij dat willen.

In het land van DSL en glas werkt dit anders. Je hebt een netwerkprovider - Reggefiber/KPN - en serviceproviders. Deze serviceproviders kunnen services afnemen via andere serviceproviders of een eigen netwerk op de infra van de netwerkprovider bouwen. Kort gezegd; het is ingewikkelder. Zeker als je ook nog mee moet nemen dat de serviceproviders ook moeten samenwerken bij overstappen. Daar zit ook de crux. Er zijn heel wat stappen en partijen nodig om een verbinding tot stand te brengen. Daarmee is de standaard dat ze dit kostbare proces pas in laten gaan als de "zicht"termijn is verlopen. Deze periode is in dit geval meer bedoeld om uit te zoeken wie de partij is en wat ze bieden. Je kunt hierbij al veel te weten komen via een website of community. Het daadwerkelijk thuis proberen van het product is daarbij helaas dus niet mogelijk. Wel kun je afstand nemen van de "zicht"termijn.

Volgens mij hebben ze in veel T-Mobile winkels wel een demodisplay en decoder. Daar zou je het product kunnen bekijken. (webcare, kunnen jullie dit bevestigen? Anders wellicht goed idee?).

Welnu, ik begrijp dat het product tegen lijkt te vallen. Soms zijn er simpele oplossingen of antwoorden die je verder kunnen helpen. Waar loop je precies tegen aan? Wellicht kunnen we - als medegebruikers - je verder helpen?

Nogmaals welkom bij T-Mobile.
Reputatie 7
Goed uitgelegd, TAVL! In de meeste T-Mobile winkels is inderdaad een demo-opstelling aanwezig waar je de producten kunt testen, maar niet iedere winkel beschikt hier tot. We helpen je inderdaad graag, zodat we je een tevreden klant kunnen maken! Daarom hoor ik graag waar je tegenaanloopt.
Reputatie 1
Nou het grootste punt is de beeldkwaliteit waar ik niet tevreden mee ben. Hiervoor is al een monteur extra langs geweest maar het heeft niet geholpen. De kwaliteit is gewoon minder tov ziggo. Niet HD zenders zijn niet te bekijken zo slecht. Ik dacht dat het wel zou meevallen maar op een 65 inch TV lijkt het alsof ik naar filmpjes kijk die opgenomen zijn met een Nokia 3310. Dus in principe valt hiermee de helft vd tv zenders voor mij af.

Een tweede punt is de manier waarop de installatie is verlopen. De eerste keer is de utp kabel niet gelegd langs de plinten. Afstand is minder dan 15 meter, dus het had gelegd moeten worden. We hebben gebeld en een 2e afspraak gemaakt om de kabel alsnog te leggen alsmede de WiFi boven te regelen. Monteur kwam langs en heeft boven een wifi versterker geplaatst. De kabel wilde de monteur echter niet leggen, omdat hij vond dat hij niet andermans werk hoort te doen. Hij zei dat hij uit principe de kabel niet zal leggen, omdat de vorige monteur moet weten dat hij een fout heeft gemaakt. Vervolgens belde hij in de gang naar kantoor en hoorde ik hem schelden.
Kortom na 2 weken ligt de utp kabel hier nog dwars door de woonkamer. Ik heb moeite gedaan om tijd vrij te maken om thuis te zijn voor een afspraak om de utp kabel te leggen en vervolgens wordt de utp kabel niet gelegd. Een blijkbaar persoonlijk akkefiet tussen monteurs wordt op de klant afgeschoven.
De monteur zei dat ik gebeld zou worden voor een nieuwe afspraak, maar dat is ook tot op heden niet gebeurd. Nu moet ik dus zelfs weer moeite gaan doen. Ik ben er al helemaal klaar mee.

Punt drie is dat ik zeer ontevreden ben met de decoder en zijn (ontbrekende) de functies.
Je kan niet vanuit de gids programma's terug kijken in het verleden. Als ze niet meer in de gids staan kan je niet terugkijken.
Daarnaast, als je een programma terugkijkt dan kan je weer niet voorruit spoelen. Alleen bij een paar zenders. Zelfs niet als je al een tijdje kijkt en even wilt terug spoelen en vervolgens wilt voorruit spoelen werkt het niet. Het lijkt me niet lastig om in te bouwen dat je wel kan vooruitspoelen behalve de commercials.
Favorieten lijsten kan je maken, maar als je deze maakt dan blijft de nummering van het kanaal behouden. Dus als ik een lijst maak met; ziggo sport, ned1, ned2, ned3, ID, rtl4, rtl5, tlc
Dan ziet mijn lijst er zo uit; 160, 1, 2, 3, 65, 4, 5, 17....
Ik wil dat het gewoon 1,2,3,4,5,6,7 etc wordt. Je kan je voorstellen dat het onmogelijk snel zappen wordt als de lijst lang is en je dus elk kanaal nummer moet onthouden. Dan eindig je dus gewoon te zappen met de kanaal up/down knop langs elk kanaal totdat je bij de zender bent.

Als vierde valt de tv anywhere app tegen omdat het aanbod van zenders zo laag is.

Als deze punten bij elkaar maken mij ontevreden over de algehele dienst. En ik vind het vreemd dat men de kans niet krijgt om deze dingen te kunnen ervaren alvorens een beslissing te nemen. In principe kan T-Mobile dus leveren wat ze willen, want achteraf kan je als klant toch niet zeggen dat je ontevreden bent.

Ja je kan naar een 'Tshop, maar die is niet overal in de buurt en twee, je kan pas alles goed ervaren als je een paar dagen gebruik maakt van de producten en niet een paar minuten in een shop.
Reputatie 7
Badge +4
hmm.... slechte beeldkwalitijd, in de meeste gevallen is het beeld juist beter dan ziggo. wellicht gaat er iets mis bijvoorbeeld met het upscalen door de tv. wat voor tv heb je ? voor zover ik me kan herrinderen had een 3310 ook geen camera...

Het klop dat de kabel gewoon netjes langs de plint weggewerkt hoort te worden bij een installatie als dat mogelijk is. heb je dit ook direct bij de installatie aangegeven ?

voor een aantal zenders is het idd niet toegestaan om door te spoelen ivm reclame inkomsten. voor bijvoorbeeld 1,2,3 is dit wel toegestaan.

tv anywhere word gezien als een extratje en is nog volop in ontwikkeling. soms kan het ook liggen aan bepaalde licentie deals waarom dat niet mogelijk is. deze worden per land bepaald maar van de wetgeving moet je weer in heel europa het zelfde kunnen zien. dus moeten er nieuwe licentie deals worden gesloten. het actuele aanbod is altijd te zien via het zenderoverzicht op de website. of deze in hd beschikbaar is kan terug kijken en of deze in de app beschikbaar is. dit stukje valt natuurlijk ook onder de onderzoeks plicht van de consument.


voor producten gekocht op afstand geld een zicht termijn. voor producten gekocht in een winkel geld koop = koop (ruilen is een gunst geen verplichting)
voor diensten gekocht op afstand geld een bedenktermijn zo heb je namenlijk ook nog de kans om te controleren of het geen wat je heb besteld ook aansluit bij je verwachting (onderzoeks plicht)
Reputatie 7
Hi MarfD,

Excuses voor hoe de installatie is verlopen, de kabel hoort in dit geval inderdaad langs de plint gelegd te worden. Ik zie dat je hierover gemaild hebt met ons. Mijn collega heeft de klacht doorgegeven aan het monteursbedrijf, daar ligt nu het verzoek om het netjes af te handelen. Je krijgt hier via hen zelf bericht van. Ook zie ik dat mijn collega's inhoudelijk op je andere punten zijn ingegaan. Mocht je nog vragen hebben, horen we die natuurljik graag!
Reputatie 3
Badge
Goedemorgen @MarfD,

Het is een wettelijke regel en gaat bij alle glas/DSL partijen op deze wijze.


Het is ook een wettelijke regel dat diensten pas beoordeeld kunnen worden als hiervoor alle apparatuur voor geleverd is.

https://community.t-mobile.nl/t-mobile-thuis-algemeen-490/herroepingsrecht-bij-afsluiten-contract-t-mobile-thuis-305883#post1465996

https://community.t-mobile.nl/t-mobile-thuis-algemeen-490/herroepingsrecht-bij-afsluiten-contract-t-mobile-thuis-305883#post1466012

Alles in natuurlijk interpretatie.
Reputatie 7
Badge +4
Thanks @martva . Ga dat topic zeker verder doorlezen. Interessant.

Haalt niet weg dat dit geen unicum is voor T-Mobile en dat meerdere partijen dit doen. Met name op DSL/glasnetwerken. Het haalt niet de vraag weg of dit 100% juridisch juist is. Dat zal een jurist of rechter moeten beoordelen. Wellicht is er meer jurisprudentie. Al zou dat mijns inziens al tot een wijziging in dit proces moeten hebben geleid.

Reageer