Beantwoord

Internet en TV naar zolder

  • 25 February 2019
  • 2 reacties
  • 169 Bekeken

Beste,
Ik heb een cat6e kabel van de meterkast naar zolder liggen. Hoe kan ik via die ene kabel zowel internet en TV o zolder krijgen?
Ik lees dingen over de kabel splitsen, maar hoeveel hou ik dan van de 500mb abonnement over via een cat6e kabel?
Enig idee of er plannen zijn om op hetzelfde systeem als kpn over te gaan, daar kan wel alles over 1 kabel zonder te splitsen.
icon

Beste antwoord door jibbewillem 3 March 2019, 12:13

Bekijk origineel

2 reacties

Beste Wouter,

Er zijn twee opties. De eerste optie is de splitter die je zelf al noemt. Deze maakt van een 1000 mb/s verbinding twee 100 mb/s verbindingen. In jouw geval zou je dus 400 mb/s verspillen met deze methode. Daar komt nog bij dat ik uit eigen ervaring kan zeggen dat het een zeer instabiele verbinding is. Tegelijkertijd internetten en tv kijken geeft blokjes in beeld en trage snelheden.

De tweede optie is zoals Hidden aangeeft het gebruiken van twee managed switches. Deze "slimme" switches regelen dan het tv- en internetverkeer zo dat het over één kabel kan. Op het forum is daar wel een handleiding voor te vinden, maar die kan ik zo snel niet vinden. Ik zou zeggen zoek zelf even op steekwoorden als: Netgear, TP-Link, VLAN, managed switch, etc...

De splitter kost een paar euro en de switches zijn ongeveer 50-60 euro per twee.
Reputatie 7
max 100mbit blijft er over bij splitsen.
het zou mogelijk zijn om dit via 2 managed switches te doen. moet je ze wel even configureren

Reageer