Beantwoord

IP adres veranderd?


Gister heb ik mijn modem herstart en vandaag zag ik toevallig via watismijnip dat ik een nieuw ip adres heb.

 

Is dit altijd zo of?

icon

Beste antwoord door eric 29 March 2021, 18:11

Bekijk origineel

13 reacties

Reputatie 7
Badge +14

Ja, bij consumenten internet lijnen is er een dynamische IP toekenning. Wel geeft DHCP soms hetzelfde adres uit, maar bij bijvoorbeeld werkzaamheden of uitbreiden van het aantal IP adressen in hun pool kan jouw adres wijzigen.

Gebruik een Dyndns dienst indien noodzakelijk.

Ja, bij consumenten internet lijnen is er een dynamische IP toekenning. Wel geeft DHCP soms hetzelfde adres uit, maar bij bijvoorbeeld werkzaamheden of uitbreiden van het aantal IP adressen in hun pool kan jouw adres wijzigen.

Gebruik een Dyndns dienst indien noodzakelijk.

Dat houd dus in dat als ik mijn modem herstart of reset ik een nieuw IP adres krijg? Of is dat alleen als er werkzaamheden zijn?

Reputatie 7
Badge +4

In principe bestaan consumenten internet lijnen uit variabele IP-adressen. Het staat dus los van werkzaamheden o.i.d.

In principe bestaan consumenten internet lijnen uit variabele IP-adressen. Het staat dus los van werkzaamheden o.i.d.


Nee hoor je hebt providers die een vast public ip aanbieden

Ik heb bij kpn nog nooit een ander public ip gehad alleen bij overgang dsl naar glasvezel

En ik heb al zoveel verschillende routers gehad in de jaren (experiaboxen/fritzboxen)

Ik zit er ook aan te denken om naar t-mobile glas te gaan

Dan moet ik inderdaad ddns gaan gebruiken 

 

 

 

Reputatie 7
Badge +4

In principe bestaan consumenten internet lijnen uit variabele IP-adressen. Het staat dus los van werkzaamheden o.i.d.


Nee hoor je hebt providers die een vast public ip aanbieden

Ik heb bij kpn nog nooit een ander public ip gehad alleen bij overgang dsl naar glasvezel

En ik heb al zoveel verschillende routers gehad in de jaren (experiaboxen/fritzboxen)

Ik zit er ook aan te denken om naar t-mobile glas te gaan

Dan moet ik inderdaad ddns gaan gebruiken 

 

 

 

Met mijn opmerking doelde ik op de consument lijnen vanuit T-Mobile. 

In principe bestaan consumenten internet lijnen uit variabele IP-adressen. Het staat dus los van werkzaamheden o.i.d.


Nee hoor je hebt providers die een vast public ip aanbieden

Ik heb bij kpn nog nooit een ander public ip gehad alleen bij overgang dsl naar glasvezel

En ik heb al zoveel verschillende routers gehad in de jaren (experiaboxen/fritzboxen)

Ik zit er ook aan te denken om naar t-mobile glas te gaan

Dan moet ik inderdaad ddns gaan gebruiken 

 

 

 

Met mijn opmerking doelde ik op de consument lijnen vanuit T-Mobile. 


als jij zegt consument lijnen ga ik er van uit dat je alle consumenten providers bedoeld

als je het over t-mobile alleen hebt is inderdaad een dynamisch public ip adres

Ja, bij consumenten internet lijnen is er een dynamische IP toekenning. Wel geeft DHCP soms hetzelfde adres uit, maar bij bijvoorbeeld werkzaamheden of uitbreiden van het aantal IP adressen in hun pool kan jouw adres wijzigen.

Gebruik een Dyndns dienst indien noodzakelijk.

In principe bestaan consumenten internet lijnen uit variabele IP-adressen. Het staat dus los van werkzaamheden o.i.d.

Ik heb wel gemerkt dat nadat ik mijn router heb gereset (in het kleine gaatje drukken voor 10 seconden) mijn ip adres gewoon hetzelfde is gebleven?

Reputatie 7
Badge +5

Indien er in een regio een (flinke) uitbreiding van Tmobile klanten is zou het zomaar kunnen dat er apparatuur bijgeplaatst wordt waarmee een indeling te optimaliseren is.

Na bijna 2 jaar op Tmobile glasvezel is mijn aansluiting pas aan het 2e IP adres bezig, dus het valt wel mee.

Indien er in een regio een (flinke) uitbreiding van Tmobile klanten is zou het zomaar kunnen dat er apparatuur bijgeplaatst wordt waarmee een indeling te optimaliseren is.

Na bijna 2 jaar op Tmobile glasvezel is mijn aansluiting pas aan het 2e IP adres bezig, dus het valt wel mee.

Ik dacht juist dat als je de modem een hard reset geeft je een nieuw IP adres kreeg. Zo begreep ik het uit de reacties hierboven.

Reputatie 7
Badge +14

Nee, dat is wel bij een mobiele telefoon het geval als je die opnieuw opstart. Bij vast internet is de leasetijd veel langer. (Uren/dagen).

Nee, dat is wel bij een mobiele telefoon het geval als je die opnieuw opstart. Bij vast internet is de leasetijd veel langer. (Uren/dagen).

Dat betekent dus dat het IP pas om de zoveel dagen kan veranderen als je je modem herstart of reset?

Reputatie 7
Badge +14

Nee, dat is wel bij een mobiele telefoon het geval als je die opnieuw opstart. Bij vast internet is de leasetijd veel langer. (Uren/dagen).

Dat betekent dus dat het IP pas om de zoveel dagen kan veranderen als je je modem herstart of reset?

Nee, ook een restart via de moderator veranderd dit niet. Een consumentenlijn heeft een dynamisch adres, daar heb je verder geen controle over.

Nee, dat is wel bij een mobiele telefoon het geval als je die opnieuw opstart. Bij vast internet is de leasetijd veel langer. (Uren/dagen).

Dat betekent dus dat het IP pas om de zoveel dagen kan veranderen als je je modem herstart of reset?

Nee, ook een restart via de moderator veranderd dit niet. Een consumentenlijn heeft een dynamisch adres, daar heb je verder geen controle over.

Wat zorgt er dan wel voor dat het IP adres wijzigt? Bij mij is ie tot nu toe 1x gewijzigd.

Reageer