Beantwoord

Performance T-Mobile Premium abonnement (1Gbit glasvezel)

  • 8 March 2021
  • 3 reacties
  • 183 Bekeken

Goedenavond,

Vergeef me als er al een topic bestaat over de performance van het T-Mobile Premium abonnement (1Gbit glas) met daarop een algemeen antwoord. Ik heb even rondgekeken, maar het gaat veelal over persoonlijke situaties. Zo wellicht ook hier, maar als ik het mis heb, laat ik me graag juist informeren.

Samenvatting: Ik heb mijn eerste maand op glasvezel gebruikt om setups te vergelijken. Eerst gewoon met het Zyxel modem (bekabelde speedtests haalden gemiddeld 500 down en up. Dat was al zo toen de monteur het had opgeleverd. Daarna de setup met de mediaconverter direct in een Linksys EA9500 (wederom bekabelde speedtests gemiddeld 500 down / 600 up). Tot slot waar ik eigenlijk heen wilde: De mediaconverter er ook tussenuit, en glas direct in een Edgerouter SFP (bekabelde speedtest gemiddeld 700 down / 700 up) .

Op zich geen snelheden om over te klagen, maar ik vind het apart dat het me met geen enkele configuratie (en tweaks daarop) lukt om in de buurt te komen van de 900 of 1000 Mbit. Er is getest zónder andere apparaten actief op het netwerk, verschillende type speedtests, naar verschillende servers, zowel via een macbook pro met gigabit adapter als een Dell laptop, allebei via cat5e kabel direct op het het gebruikte device van de setup. Maar eigenlijk lijken alle resultaten wel op bijgevoegde afbeeldingen.

Kortom, geen drama, geen echt 'probleem' voor een probleemtopic. Maar omdat ik er nu eenmaal voor betaal :-) toch 2 vragen:

A) Is het in mijn regio ( Almere Noorderplassen ) überhaupt mogelijk om dichter in de buurt van 1 Gbit te komen?

B) Zo ja, is er een T-Mobile moderator die (ondanks dat de Zyxel niet in gebruik is) kan verklaren of achterhalen waarom de snelheden redelijk achterblijven bij klanten in andere topics die makkelijk 900+ Mbit halen?

Alvast dank voor het lezen,
met vriendelijke groet,

A. Kaasschieter

 

 

icon

Beste antwoord door Pieter_B 9 March 2021, 11:08

Bekijk origineel

3 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Hallo @akaasschieter en welkom binnen de community.

Belangrijk om zeker te stellen of dit een structureel probleem is, zal je toch weer even de Zyxel i.c.m. mediaconverter moeten aansluiten. Dan een speedtest doen, omdat TMT vaak alleen ondersteuning geeft op hun eigen devices. Daar zullen waarschijnlijk ook de moderators hier om vragen.

Van de een aantal Unifi routers weet ik dat je aan ‘Hardware offloading’ moet doen, Weet dus niet welk type je gebruikt, maar zelf ooit een Edge Lite waar dat zeker nodig was om de grootste bandbreedte te halen.

 

@Pieter_B Dank voor je reactie.

Ja idd, hardware offload moet je handmatig aanzetten op dat ding, ook met de meest recente firmware. Alle Edgerouter-fora al afgespeurd naar nuttige tweaks. Maar omdat alle eerder gebruikte hardware het niet beter deed, ga je je automatisch afvragen of het niet ergens anders zit.

Ik kan desgevraagd altijd even terug naar de Zyxel, ik zal daar even een moment voor pakken. Ik vroeg me gewoon af of er überhaupt iets te zien of door te meten valt (zonder Zyxel), of dat dat enkel ter plekke door monteurs mogelijk is. Zo niet; ook prima. Wat ik al zei, het werkt, zo’n drama is het niet :)

Reputatie 7
Badge +3

@akaasschieter 

Meestal om een goede meting te doen vanuit TMT, vragen ze vaak om je TMT modem aan te sluiten. Ze ondersteunen namelijk niet als je eigen devices hebt aangesloten, omdat dit onvoorspelbaar kan zijn en de vele devices die er zijn.

Als je aansluiting 1G is, zou je met redelijkheid altijd zo rond de 850/920 moeten halen. Zelf ook al een tijd 1G, waarop ik meestal ond de 930/950M haal.

Kan soms ook zijn dat de CPU het niet goed aankan, dat had ik toen ik een oudere ASUS router er op aangsloten had. Door FW upgrades, was er blijkbaar zoveel veranderd, dat de CPU het niet meer trok. Elke keer als ik een speedtest deed, shoot de CPU naar 100% (dual core).

Nu draai ik pfSense op een mini ITX bordje met een 4 poort Intel NIC, dat kan het meer dan aan. Maar nog steeds bij een speedtest, gaat de CPU naar rond de 35-45% met alle toeters en bellen aan.

Reageer