Beantwoord

Tunein werkt sinds begin juni 2020 niet meer op Glasvezelverbinding met Draytek

  • 16 juni 2020
  • 72 reacties
  • 1566 Bekeken

Sinds begin juni 2020 werkt tunein (WIFI en bedraad) niet meer. Voor die tijd werkte dit prima, er zijn geen veranderingen doorgevoerd aan mijn lokale setup….

Het probleem doet zich voor op alle devices in mijn thuis netwerk (op mobiel met de tunein app via WIFI, op google mini via WIFI, bedraad op mijn Android TV, bedraad op Win10 PC).

Pas als ik een VPN tunnel opzet werkt tunein wel (getest met mobiel en android TV via VPN). Dit is echter geen oplossing want de google mini kan ik niet via een VPN tunnel opzetten.

Mijn T-mobile setup is:

  • T-mobile Thuis Glasvezel
  • DrayTek Vigor2132F laatste firmware 2017
  • DNS 192.168.2.1 / 8.8.8.8

Is dit een algemeen probleem en zo niet heeft iemand een mogelijke oplossing...

icon

Beste antwoord door cjjdool 24 juli 2020, 17:35

Update na de provider switch:

TuneIn werkt gewoon weer op alle devices als ik op mijn thuis netwerk (nu KPN) zit.

Conclusie zoals ik al vroeg in het begin van de chat aangaf, het probleem is veroorzaakt door een T-mobile netwerk “probleem”. 

Nogmaals jammer dat T-mobile mijn probleem niet serieus heeft genomen en ik naar een andere provider moest om TuneIn op mijn Nest en andere devices te kunnen gebruiken. Mocht iemand ooit een zelfde probleem ervaren, doe er je voordeel mee.

Bekijk origineel

72 reacties

Als in in Win10 de TuneIn app op start krijg ik:

 

Als ik TuneIn via de chrome browser opstart:

 

Als ik dan op “Nu luisteren klik” gaat het fout:

Zoals al aangegeven, mijn smart phone doet het ook niet en geven nadat ik vraag “Hey Google speel Radio 10” de audio melding “Ik stream Radio 10 op TuneIn” met daar direct achteraan “Sorry, er is iets mis gegaan. Open de TuneIn- app om door te gaan” en er speelt dus helemaal niets. Ook het openen van de app op de telefoon werkt niet, als ik dat doe krijg ik een fout melding in de app “Home is not available while you are offline. Please connect to the internet and try again” 

Al het andere werkt prime op mijn telefoon, ik zit gewoon via WIFI op internet en alle aps, de chrome browser etc. werken prima BEHALVE TuneIn….

Mij Google Nest mini geeft ook een fout als ik “Hey Google speel Radio 10” inspreek. 

 

Reputatie 7
Badge +2

@cjjdool

Denk dat de reden toch moet worden gezocht in het aanleveren van Mix Content, dus HTTP op een HTTPS pagina.

What Is “Mixed Content,” and Why Is Chrome Blocking It?

Zou mij niets verbazen, dat Windows door recente updates, ook meer restriction heeft gekregen hierdoor.

Reputatie 6
Badge +2

Het moeilijke is dat het mede forummers niet lukt een dergelijk gedrag te reproduceren.

Zojuist geprobeerd via de browser (Firefox. Opera en Edge)

Er verschijnt met de browsers wel een popup als onderstaande na het klikken op nu luisteren.

Maar dat verklaart niet waarom de smartfoon en google nest ook blokkeren.

Is er een pihole actief of een firewall die al het eigen netwerk verkeer filter/blocked ?

Een (test)optie zou zijn om een eigen netwerk te maken met een andere router na de t-mobile modem/router. De tmobile modem/router via DMZ (als een bridge niet mogelijk is) alle verkeer naar het aldus gecreëerde netwerk door te geven om te zien wat er dan gebeurt.

Is de stream van 538 gewijzigd en moet die opnieuw geïnitieerd worden? Cookie's en internet geschiedenis wissen. (losse flodders raken op)

Reputatie 6
Badge +2

@cjjdool 

In de topic-start staat als (eerste) DNS server 192.168.2.1.

Na een reset start de Draytek in de 192.168.1.1.

Waarom is de DNS gewijzigd naar die andere range?

@yalerta 

Toen ik ooit T-mobile kreeg was default instelling 192.168.2.1 voor mijn LAN. Ik heb alles standaard gelaten.

Als ik nu een factory reset op mijn Draytek modem doe dan is de router als default GW ingesteld op 192.168.1.1 en deze instelling (zonder iets aan te passen) heb ik ook geprobeerd om “te bewijzen” dat dit ook niet werkt en het probleem niet aan mijn thuisnetwerk ligt.

Later heb ik mijn instellingen weer gezet zoals ze al jaren staan met Draytek op 192.168.2.1 als default GW . Alle “echte DNS vertalingen gaan naat T-mobile DNS of google DNS 8.8.4.4

@Pieter_B 

Ook als ik de internet explorere gebruik werkt het niet en het is HTTPS verkeer...

 

 

Reputatie 7
Badge +2

@cjjdool 

Niet alleen FF & Chrome, maar ook IE heeft dit ‘security leak’ gedicht.

Kijk eens of je met deze informatie over hoe je het uit kan zette, als het op enabled staat, verder kan komen.

En net zoals @yalerta al aangeeft, wij kunnen het niet reporduceren .. en dat maakt het niet eenvoudiger om de oplossing te vinden.

@Pieter_B 

IE op als test aangepast:

Enabling mixed content in Microsoft Internet Explorer

By default, Internet Explorer blocks pages that mix secure and insecure content. It is recommended that you permanently change this setting to use Target.

  1. In Internet Explorer, click the settings icon > Internet Options .

  2. Open the Security tab.

  3. Select Internet , then click Custom Level .

  4. Select Miscellaneous .

  5. Under Miscellaneous, enable Display Mixed Content .

  6. Click OK Yes Apply .

Helaas zelfde probleem.

Ik begrijp dat je het niet kan reproduceren, omdat ik TuneIn niet kan gebruiken via meerdere browsers, de Windows 10 TuneIn app en de app op mijn mobile telefoon als die op mijn wifi thuisnetwerk zit (via 4G gaat het prima) moet dit probleem bij T-mobile liggen.

T-mobile neemt helaas mijn probleem niet serieus. Over twee weken verander ik van provider en ga ik ervan uit dat het probleem opgelost zal zijn. Mocht een andere T-mobile gebruiker dit fenomeen ook hebben/krijgen dan kunnen ze wellicht naar deze chat verwijzen.

Reputatie 7
Badge +2

@cjjdool 

Jammer dat je het niet voorelkaar hebt gekregen.

Begint er inderdaad op te lijken dat er ergens een routing error meespeelt, maar dan niet zo zeer op de basic page, maar voor de linked pages die moeten worden geladen. Want het is wel raar dat de verschillende devices met afzonderlijke browsers via het TMT modem gewoonweg niet werken, maar op 4G alles wel gewoon werkt.

Jammer dat je opstapt, maar ik hoop dat je probleem zichzelf oplost.

Veel succes bij je nieuwe provider.

Reputatie 6
Badge +2

@cjjdool 

Wij, als medeforummers en om het topic “af” te maken zouden het fijn vinden als je na de overstap nog even komt melden of je probleem opgelost is of na de overstap nog niet werkt.

Alvast bedankt en blijf gezond, ook bij jouw nieuwe internet aanbieder.

@yalerta 

Dat zal ik zeker doen. Bedankt voor alle hulp/effort die jullie er in dit forum aan besteed hebben en ook van deze kant, blijf gezond!

Reputatie 4
Badge +2

@cjjdool Misschien kan je in de tussentijd nog proberen om een ander ip adres te krijgen. Zal vast nog ergens op het forum staan welke stappen je daarvoor moet nemen/ proberen ...

Update na de provider switch:

TuneIn werkt gewoon weer op alle devices als ik op mijn thuis netwerk (nu KPN) zit.

Conclusie zoals ik al vroeg in het begin van de chat aangaf, het probleem is veroorzaakt door een T-mobile netwerk “probleem”. 

Nogmaals jammer dat T-mobile mijn probleem niet serieus heeft genomen en ik naar een andere provider moest om TuneIn op mijn Nest en andere devices te kunnen gebruiken. Mocht iemand ooit een zelfde probleem ervaren, doe er je voordeel mee.

Reputatie 6
Badge +2

@cjjdool 

Dank voor de terugkoppeling.

Dus KPN aangesloten, Internet actief en alles werkte?

Misschien dat een van de moderatoren @Brian of @Sander dit alsnog kan plaatsen bij “hun technische specialisten” waar ze graag naar doorverwijzen.

Wat ging er niet goed in het netwerk segment waarmee jij verbinding maakte omdat de anderen die hier gereageerd hebben het niet konden reproduceren.

Maar ja, niet meer jouw zorg, jammer van je waarschijnlijk hogere abonnementskosten.

@cjjdool , mooi dat het voor jou is opgelost, wel een drastische manier maar het werkt.

Omdat wij het niet konden reproduceren heb ik toch het idee dat jou T-Mobile IP adres ergens geblokkeerd werd hetzij bij TuneIN of elders, je hebt nu een nieuwe van KPN.

@yalerta , die hogere kosten bij KPN vallen ook wel mee, als ik hetzelfde als hier daar neem ben ik hetzelfde per maand kwijt, alleen val ik dan terug van een 100/100 lijn terug naar 50/50, maar gezien de kortingen die je een maand geleden had kun je ook weer 2 jaar vooruit om het dezelfde prijs te komen dan je in twee jaar bij T-Mobile betaald.

Voordeel van KPN, nieuw Modem met wifi 6, of tegen meerprijs een Fritzbox, mogelijkheid om een eigen modem te installeren met telefonie, nieuwe ontvangers met 4k mogelijkheid, iets sneller oplossingen met storingen en zeker sneller vervangende apparatuur als er iets stuk is.

Voor mij nog geen reden tot overstap, loopt goed hier, maar als Apas niet naar de Huawei komt met de overstap naar het nieuwe TV platform word het toch een feit, gezien ik ook mijn eigen router op korte termijn moet vervangen ivm e.o.l. kan ik dan de boel gelijk op de Fritz zetten, heb ik ook easy mesh gelijk draaien, had liever Asus gehad, maar die hebben geen telefonie in het programma.

Reputatie 7
Badge +6

Hi @cjjdool,

 

Hartelijk bedankt voor de update! Los van de overstap, ben ik blij dat alle hardware nu weer goed werkt. Zoals ik het begrijp was de kink in de kabel dus het IP adres dat je bij ons kreeg? Door de overstap heb je nu natuurlijk een ander IP adres en het verklaart ook waarom andere gebruikers de problemen niet konden reproduceren. Heel af en toe krijgen we het verzoek om een IP adres aan te passen bij een klant. We werken met dynamische IP adressen, maar deze blijken niet vaak te veranderen. We kunnen dat ook niet van hogerhand aanpassen. De beste optie is om het modem een geruime tijd offline te houden (bijvoorbeeld bij vakantie) in de hoop dat je bij herstart een ander (niet geblokkeerd) IP adres ontvangt. 

 

Hoe dan ook, fijn dat je een terugkoppeling hier hebt gegeven. Ik hoop dat een volgende klant met dit issue niet hoeft over te stappen, maar de kennis en ervaring op deze Community groeit er wel door! 

@Doornekamp33 @Sander : Als je bovenstaande trail doorleest zal je zien dat TuneIn mijn T-mobile IP niet blokkeerde, ik heb dit expliciet via email van TuneIn terug gekregen.  

Ik vindt het dan ook onjuist te blijven wijzen dat het T-mobile IP adres bij anderen (in dit geval TuneIn) geblokkeerd wordt. Er is iets bij T-mobile mis gegaan nadat ik van een 85.x.x.x naar een 31.x.x.x ben gezet zonder dat mij hier overigens iets van is medegedeeld. Verder valt nu ook nog op:

T-mobile 100/100 Glas verbinding had 6 ms delay bij speedtest en mijn huidige KPN 100/100 glas verbinding 2 ms.

Verder heb ik nu inderdaad weer een modern modem (niet een met 2017 firmware) met 2,4G plus 5G en WIFI 6.

Reputatie 6
Badge +2

@cjjdool 

Mijn glasverbinding zit ook in de ip range 85.144.x.x en inderdaad geen TuneIn problemen, staat dagelijks aan. Dus mogelijkerwijs dat die switch naar die 31.x.x.x range de reden dat het optrad.

Om toekomstige vragen te voorkomen kunnen de “techs” misschien hier wat aandacht aan besteden, motto; “voorkomen is beter dan ... “

Dat jouw ip adres wijzigde zonder notificatie vanuit T-mobile is begrijpelijk, in de leverings voorwaarden staat duidelijk dat er geen “vaste” ip adressen uitgegeven worden. Maar dat wist je al :wink:

 

@cjjdool Als TuneIN hem niet blokkeerd word die ergens anders geblokkeerd, dat blijft de grote vraag, je hebt geen trace gemaakt naar de site.

 

Maar als niemand het kan reproduceren zit het in jou verbinding en word jou IP ergens tegengehouden, als het in de TM verbinding zou zitten zouden wij er ook last van moeten hebben.

Misschien is dat IP adres ooit eens voor iets gebruikt en blokt bijvoorbeeld AMS hem, of een andere server in de route.

We zullen het nooit gaan weten.

Reputatie 4
Badge +2

Ik zit in de 31.x.x. reeks dus daar zal het ook niet per se aan liggen (al is er wel een periode geweest dat je regelmatig bij google search een melding zag van een verdacht ip adres).

Omdat ik een ip-adres heb in dezelfde range als OP, heb ik een account aangemaakt bij TuneIn. Zoals verwacht werkt dat gewoon. Geen idee waar het probleem door zou moeten zijn ontstaan.

 

@cjjdool weet je het IP adres nog? Ik ben wel benieuwd of het IP van OP ergens geblacklist is.Op  https://whatismyipaddress.com/blacklist-check is dit te controleren.

@readefries : Het IP adres wat T-mobile mij recentelijk had gegeven (onduidelijk waarom ik van 85.x.x.x naar 31.x.x.x was gezet) was 31.21.132.235

Met jou check zie ik een “hit” op dnsbl.spfbl.net . Voor zover ik kan zien “SPFBL is a Brazilian blacklist that primarily focuses on reducing the volume of Brazilian spam.”

Lijkt me niets te maken te hebben met het TuneIn probleem maar wel interesant waarom ik een IP change gehad heb en dan een adres krijg met een “probleem”….

 

Hoe dan ook, T-mobile had hier iets mee moeten doen maar zoals ik al in deze trail heb aangegeven, ze hebben mij telefonisch medegedeeld dat hun “service” zover niet gaat. 

Voor de duidelijkheid, adres 85.X.X.X werkte altijd prima en mijn thuis PC's sturen geen Brasiliaanse Email spam!!

Reageer