Beantwoord

Vraag over eigen router installeren.

  • 22 January 2021
  • 11 reacties
  • 450 Bekeken

  • is een Top Poster
  • 5 reacties

Hallo,

 

Ik heb een vraag over het aansluiten van een eigen router achter de converter.

Ik heb momenteel Internet en Tv maar binnenkort ga ik over naar internet only, de tv gebruik ik alleen via de t-mobile anywhere app momenteel en dus is het niet nodig om de mogelijkheid te hebben om via de router een tv-box aan te sluiten.

Ik heb meerdere fora gelezen en zie daar uitleg over het aansluiten, nu zijn vlan id’s etc voor mij allemaal nieuw, dus ik ben er nog voorzichtig mee.

Ik zou graag een Synology rt2600ac of Unifi dream machine(UDM) willen aanschaffen, ik was benieuwd of iemand weet of het kan met 1 van deze routers? En zo ja hoe dat te werk gaat.

Ik heb momenteel een converter en daarachter de Zyxel router.

 

Alvast super bedankt!

icon

Beste antwoord door yalerta 26 January 2021, 15:00

Bekijk origineel

11 reacties

Reputatie 7
Badge +3

@Remz 

Hier is een topic waarbij iemand gebruik maakt van een UDM internet only, zo zijn er nog wel een aantal te vinden op het forum.

De Synology is mij niet bekend, maar je zult moeten kijken of die VLAN op de WAN connectie ondersteunt.

Hey @Pieter_B 

Dank je voor je antwoord!

De genoemde topic gaat over de UDM pro die is wat ik begrijp wat uitgebreider. Wat ik wel uit deze topic haal is dat het ook opgelost kan worden met een switch ervoor? Klopt het dan dat je achter deze switch “vrije” keuze in router hebt zonder limitaties door instellingen? Bij de synology kom ik er niet zo goed uit of die vlan over wan heeft. Ben nog beginner in dit allemaal!

Nog een vraag is hoe het met de veiligheid zit als je bijv converter->switch->router aansluit. De veiligheid tegenover standaard t-mobile opstelling gaat daar niet op achteruit toch?

nogmaals super bedankt!!

Reputatie 7
Badge +14

De veiligheid zit niet in de switch, maar in de router. Je wilt immers alle controle en rules vanuit jouw nieuwe router doen? Waarom zou je anders een UDM router neerzetten?

Hey @eric

Ja dat is de bedoeling. Dan is het dus even veilig en waarschijnlijk veiliger dan de huidige opstelling als ik het goed begrijp?

Ik ben alleen nieuw met deze opstellingen probeer het nog een beetje te leren/begrijpen hoe het werkt met die switch etc en was dus benieuwd hoe of wat. Vandaar misschien de domme vraag.

 Ik ben zelf alleen de bridge modus van ziggo met eigen router gewend.

Maar als ik het dan goed begrijp word de switch de soort van bridge die alleen de lijn omzet naar bruikbaar voor de router erachter.
 

Reputatie 7
Badge +14

Ik weet niet waarom je een switch wilt toepassen. Je kunt de media convertor direct op je router aansluiten. Je kunt dat doosje vergelijken met het modem van Ziggo. Maar als je zo'n beginner bent, waarom wil je dan je eigen router gaan opzetten? De Zyxel van T-Mobile is een prima apparaat als je geen fancy eigen firewalls of VPN/web/mail servers wilt draaien. (En zelfs dat lukt nog wel)

@eric het schijnt dat je bij de udm niet kan instellen zonder een actieve internet verbinding las ik op het forum en dus kan ik de vlan instellingen niet aanpassen voordat ik een actieve internet connectie heb op de udm, maar die kan ik dus niet krijgen tot ik de vlan heb ingesteld. Vandaar de switch ervoor.

Ik ben een beginner in het opzicht van glasvezel setup, altijd een eigen router gedraaid achter bijv de ziggo bridge. De zyxel niet echt super tevreden over tot nu toe. Daarbij wil ik wat bijv wat bij unifi heel goed kan kunnen uitbreiden indien nodig.

Reputatie 7
Badge +5

Ik ben een beginner in het opzicht van glasvezel setup, altijd een eigen router gedraaid achter bijv de ziggo bridge. De zyxel niet echt super tevreden over tot nu toe. Daarbij wil ik wat bijv wat bij unifi heel goed kan kunnen uitbreiden indien nodig.

@RemzGlasvezel maakt het verschil niet in het opzetten van een netwerk.

Ben wel nieuwsgierig en @eric waarschijnlijk met mij, waarom je over de Zyxel modem niet tevreden bent. Je hebt altijd een eigen router gedraaid achter een in bridge geschakelde Ziggo modem?

Laat me je ff informeren over mijn opstelling, Al vanaf augustus 2019 draait er bij mij een pfSense router/firewall achter een in DMZ geschakelde Zyxel modem.
De Zyxel modem heb ik toentertijd voor het interne netwerk de IP range van Ziggo toebedeeld, 192.168.178.xxx zodat mijn overgang vanaf ziggo naar TmT (internet only) met een minimum aan inspanningen verliep. Mijn eigen netwerk achter pfSense draaide daarvoor al jaren op een andere IP range en hoefde niets aan gewijzigd te worden. Geen problemen ondervonden met deze (dmz) netwerkopstelling. Down en Upload snelheden ver boven de 900, zelfs in deze thuiswerkperiode.

Enigste nadeel is dat de de Zyxel een klein beetje stroom consumeert.
Sommige functies van de Zyxel worden soms weer ingeschakeld indien er op dit forum wat vragen voorbij komen die ik tracht te beantwoorden.

Dus waarom moeilijk gaan doen met aparte switches als je met wat simpele instellingen de DMZ kan activeren naar de eigen Router en het eigen netwerk intact blijft.

@eric het schijnt dat je bij de udm niet kan instellen zonder een actieve internet verbinding las ik op het forum en dus kan ik de vlan instellingen niet aanpassen voordat ik een actieve internet connectie heb op de udm, maar die kan ik dus niet krijgen tot ik de vlan heb ingesteld. Vandaar de switch ervoor.

Ik weet niet waar je dit gelezen hebt maar dit was niet mijn ervaring toen ik mijn UDM aansloot. Alles werkte direct en ik kon gewoon de VLAN instellen. 

@yalerta ik heb sinds die aan staat dat die al meerdere keren dat die helemaal niks doorgeeft of hele lage snelheden. Vandaar dat ik hem eigenlijk wou vervangen. 
Ik bedoelde meer vlan id gedeelte, bij ziggo daar nooit mee te maken gehad, dus was even nieuw voor me.
Super bedankt voor de goeie uitleg!

 

@frahaz Dan ga ik toch proberen met de udm en deze dan direct op converter aansluiten ipv met een switch er tussen. Thnx! Ik had het over dat het niet kon in 1 van de topics gelezen, zou niet meer weten welke topic!  Thnx voor de hulp!

Reputatie 7
Badge +5

@yalerta ik heb sinds die aan staat dat die al meerdere keren dat die helemaal niks doorgeeft of hele lage snelheden. Vandaar dat ik hem eigenlijk wou vervangen. 
 

Lage snelheden altijd mogelijk, zelfs bij glasvezel. Al die lichtdraadjes komen ergens bij elkaar en worden de pakketjes daarvan samengevoegd en verder getransporteerd. Net als bij een autoweg kan er filevorming optreden, in ICT termen praat men van overboeking.

Helemaal niks doorgeeft? Is dat gevoelsmatig, getest? of de logboeken van de modem al een keer gedownload en bekeken? Er kan een hardware probleem in jouw aansluiting aanwezig zijn, Modem, media converter, aansluiting in de centrale en zelfs de kabel zelf.

Controleer de schakelaartjes die onder dat afdekplaatje van de media converter zitten en wijzig anders de instelling daarvan. voorbeeldje

Advies; download de Ookla speedtest.net APP, installeer deze en doe wat dagen na elkaar op meerdere tijdstippen per dag een test en wissel daarbij ook het toegangspunt via welk de test uitgevoerd wordt. Mijn verbinding UP of DOWN is op sommige momenten ook wel eens veel lager dan de 1000mb.

@yalerta 

Dankjewel voor het meedenken!

Ik doe alle speedtests via de app van ookla en ook vanaf verschillende toegangspunten/servers, ik begrijp dat ik natuurlijk niet altijd de volle snelheid kan verwachten maar soms zit die extreem laag (onder de 100mbits bij 1000mbits lijn) Dat het helemaal wegvalt is gevoelsmatig, dan is alles aangesloten en ziet die de lijn wel maar niks in het huishouden werkt. De schakelaartjes zijn bij installatie door de monteur nagecheckt of deze goed stonden! 
Misschien dan toch even contact opnemen met de klantenservice om het even te bespreken. 
Nogmaals super bedankt!

Reageer