Beantwoord

Wifi bereik vergroten met powerline of ander modem?

  • 19 January 2021
  • 7 reacties
  • 219 Bekeken

Reputatie 2
  • is een Master Poster
  • 15 reacties

Hallo,

Ik heb

  • T-mobile Thuis (Internet, TV, telefoon)
  • Vigor2132FVn modem
  • Glasvezel

Wat ik wil: Wifi bereik vergroten.

Situatie: Op dezelfde plek waar de kabel voor de TV uitkomt wil ik de Wifi bereik vergroten, helaas kan ik niet dezelfde kabel gebruiken als voor de TV want die is echt alleen beperkt voor de TV.

Een andere kabel trekken lukt niet omdat het niet past.

Mogelijk oplossingen:

  1. Powerline adapter (welke zou werken met mijn modem?)
  2. Andere modem krijgen. Ik had gelezen dat er een nieuwere modem is die geen TV beperking heeft, klopt dit? zo ja, kan ik deze ook krijgen?

 

Wat raden jullie aan?

Alvast bedankt.

icon

Beste antwoord door yalerta 25 January 2021, 22:56

Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Ryan05 

Misschien kan je gebruik maken van een UTP optimizer (tv en internet over 1 kabel max 100 MB) zodat je de tv aan kan sluiten en een modem of WiFi versterker in Acces Point mode.

https://www.bol.com/nl/p/internetverdubbelaar-utop/9200000057886360/

Reputatie 2

Hallo @Ryan05 

Misschien kan je gebruik maken van een UTP optimizer (tv en internet over 1 kabel max 100 MB) zodat je de tv aan kan sluiten en een modem of WiFi versterker in Acces Point mode.

https://www.bol.com/nl/p/internetverdubbelaar-utop/9200000057886360/

 

Oh ik wist niet dat dit bestond, lijkt me zo'n simpele oplossing dat ik twijfel of het werkt? :grin:
Zo te zien omzeilt dit de beperking dat de poorten 3 en 4 van de Router alleen voor TV gebruikt kunnen worden ?

Ik ga het proberen. bedankt

Reputatie 7
Badge +5

@Ryan05 

Niet het beste het advies dat @Waqqas je geeft. Een dergelijke oplossing kan werken maar ik zie dat je een glasvezel aansluiting hebt. Is dat Gigabit?
Vergeet dan dat gepruts met die UTP splitter omdat op die manier maar een 100mb snelheid te halen is. Voor TV voldoende maar in het data netwerk lever je in.

Een powerline opzet is te prefereren en deze dan inzetten op het TV signaal dat een beperktere honger aan mbits heeft (15 o.i.d.) Op de bestaande kabel zou ik dan een goed wifi Access Point van b.v. Unifi plaatsen.

Welke powerline zou werken met jouw modem? Lastig te beantwoorden. In mijn huis maak ik gebruik van een setje Devolo om van mijn meterkast naar achter in de tuin te komen, ca.40 meter. Om dit stabiel te maken heb ik er voor gezorgd dat de Devolo zich op dezelfde fase van het stroomnetwerk bevind omdat ik een 3 fase aansluiting in huis heb. Daarvoor had ik een setje van TP-link dit had na enige maanden (3 tot 6) van gebruik een herinitialisatie nodig. (stekkers eruit en erin)

En dan is er nog De coax mogelijkheid als die kabels eventueel nog aanwezig zijn.

 

De mooiste optie is dat Tmobile je een Zyxel modem levert omdat die een AnyPortAnyService heeft. Op alle poorten alles aansluitbaar. Dan kun je een switch plaatsen bij de TV en daar de rest van je netwerk en TV van signaal voorzien.

Helaas is TmT niet erg genereus in het aanreiken van deze optie. Zelfs niet aan allang bestaande en betalende klanten die met een EOL (End Of Life) modem van Draytek opgescheept zitten. Die Draytek zal er in de toekomst wel uitgaan maar dat lost jouw probleempje op dit moment niet op.
De Draytek heeft alleen 2.4GHz voor wifi en dat geeft bij velen inmiddels veel kans op storing en moderne wifi apparaten, telefoon en tablet kunnen 5GHz aan.

Wacht in ieder geval even op de reactie van een moderator.

Reputatie 2

@yalerta bedankt voor je reactie.

IK heb een 100 Mbit abonnement. 

Ik heb al een Acces Point die ik kan gebruiken dus ik denk dat ik die splitter misschien wel probeer, is een goedkope simpele oplossing.

Als het toch niks is dan zal ik wel kijken voor een power line oplossing. 

 

Die coax mogelijkheid, hoe zou ik die aan moeten sluiten? als het goed is heb ik zo’n kabel in de kast zitten maar was toen voor UPC bedoelt. 

Reputatie 7
Badge +15

@Ryan05 

Bij de UTP splitter sluit je aan 1 kant bijvoorbeeld poort 2 en 3 aan op de > en aan de andere kant haal je ze weer uit elkaar <.

Reputatie 7
Badge +5

 

IK heb een 100 Mbit abonnement. 

Ik heb al een Acces Point die ik kan gebruiken dus ik denk dat ik die splitter misschien wel probeer, is een goedkope simpele oplossing.

Als het toch niks is dan zal ik wel kijken voor een power line oplossing. 
 

Inderdaad is bij dat 100mb abonnement de splitter een snelle en niet te dure te testen oplossing.

Die splitter verdeelt de 4x2 aderparen in 2x2x2 adres, 2 halve utp kabels zogezegd, vandaar de max van 100mb omdat bij een gigabit verbinding alle 8 draadjes gebruikt worden.
 

 

Die coax mogelijkheid, hoe zou ik die aan moeten sluiten? als het goed is heb ik zo’n kabel in de kast zitten maar was toen voor UPC bedoelt. 
 

De voorgestelde coax mogelijkheid is vele malen duurder en werkt net als de powerline, 1 adapter op de coax in de meterkast?  die het UTP signaal omzet naar en over de coax kabel naar 2e adapter aan de andere zijde (bij de TV?) die het signaal weer naar een UTP signaal omzet.
Omdat de coax kabel een afzonderlijke signaal drager is zullen daar minder of geen storingen optreden in vergelijk tot de powerline. Goedkoop is het echter niet

De coax uit de bestaande leiding trekken als dat mogelijk is en daar 1 of 2 nieuwe utp kabels meevoeren is een beter alternatief, maar die UTP stekkertjes aanzetten is niets voor een leek. (speciaal  gereedschap nodig)

Reputatie 2

Ik wilde even melden dat de splitter oplossing werkt! heb nu een accesspoint staan zonder een extra kabel te hoeven trekken.

Reageer