
Direct de meest voorkomende problemen verhelpen? In dit artikel vind je alles wat je nodig hebt om de problemen met je tv ontvangst op te lossen.
-
Heb je een foutmelding of slotje in beeld? Ga dan snel naar dit artikel over foutcodes: TV Box foutmelding codes.
-
Vermoed je een algemene storing, kijk dan naar ons storingstopic: t-mobile.nl/thuisstoring.
-
Liever draadloos tv-kijken? Dat kan natuurlijk ook, check dan dit artikel waar alle opties van draadloos tv-kijken benoemd worden.
Zie jij blokken / vlekken in beeld, staat het beeld stil of is het beeld zwart, volg dan onderstaande stappen.
1. Eerste checks
Bij iedere verstoring is het altijd handig om eerst de TV Box voor tien seconden van de stroom te halen. Koppel hierbij eerst de UTP-kabel (internetkabel) los van de TV Box, haal hem van de stroom en sluit, nadat de TV Box opnieuw opgestart is, de internetkabel weer aan. Werkt dit niet? Haal dan even het modem voor tien seconden van de stroom. Blijft hierna het probleem op Internet èn TV, volg dan deze stappen. Als het beeld zwart blijft na het aanzetten van de tv of het wisselen naar de tv dan kan het ook zijn dat de “handshake” tussen de tv en de TV Box niet goed gaat. Hoe je dit op kan lossen vind in het artikel: ‘Achtergrond info HDMI modus’.
2. Het signaal van buitenaf
Je hebt de TV Box even van de stroom gehaald, maar het probleem speelt nog steeds. Dan krijgen we het grote uitsluitspelletje: wat veroorzaakt de storing? We beginnen bij de bron. Het kan zijn dat er een snelheidsprobleem is. Er is dan niet genoeg bandbreedte om het tv-signaal door te geven met blokjes tot gevolg. Test met een laptop of PC met een bekabelde verbinding direct op het modem in LAN1 of LAN2 welke snelheid je haalt. Is dit meer dan 12 Mb/s? Dan ligt het niet aan de verbinding van buitenaf. Is de snelheid lager? Laat het ons weten!
3. Het modem
Misschien is het modem ergens van in de war geraakt. Je hebt deze al even van de stroom gehaald. We pakken het nu grootser aan! Haal de Internetkabel voor de TV Box bij LAN3 of LAN4 uit het modem. Nu voeren we een fabrieksreset van het modem uit. Als het modem volledig is opgestart (de lampjes branden weer constant) en de TV meldt "Geen internetverbinding gevonden", dan sluiten we de Internetkabel weer aan bij LAN3 of LAN4. Geen verschil? Dan gaan we door.
4. Test een ander LAN-poort
Het kan zo zijn dat een poort op het modem defect is. Door te kijken of het probleem opgelost is met het wisselen van LAN-poort, controleren we of het probleem in de LAN-poort zit.
Zyxel modem: elke poort is hier geschikt voor tv, dus voel je vrij om alle poorten te proberen.
Huawei modem: hier zijn poort 3 en 4 geschikt voor tv, dus wissel tussen deze twee poorten.
Draytek modem: hier zijn poort 3 en 4 geschikt voor tv, dus wissel tussen deze twee poorten.
5. De kabel
Veruit de meeste problemen komen door de spreekwoordelijke kink in de kabel. Zorg voor een directe verbinding tussen het modem en de TV Box met een UTP-kabel (internetkabel). Maak je gebruik van homeplugs, devolo's, verlengstukjes of andere adapters, koppel deze dan los en gebruik de meegeleverde kabel.
-
Het kan zijn dat je kabel is beschadigd. Controleer of de verbinding (beter) werkt met een andere internet- , HDMI- of SCART-kabel.
Nog niet opgelost? Volgende stap.
6. Controleer de bron of het kanaal
Pak de afstandsbediening van je tv (niet de afstandsbediening van de TV Box) en druk op de input-knop. Deze knop heet soms ook 'Source', 'Bron' of 'AV'. Op '0' drukken werkt soms ook. Kies vervolgens op het TV-scherm de HDMI- of SCART-aansluiting die je hebt aangesloten aan de tv, bijvoorbeeld HDMI 1.
Tip! Heeft je afstandsbediening geen input-knop? Kijk dan in de handleiding van de tv.
7. De TV Box
Er kan natuurlijk ook iets mis zijn met de TV Box zelf. Heb je een TV Box zonder opnamefunctie? Voer dan een reset uit. Heb je een TV Box met opnamefunctie, controleer dan of de schijfruimte niet (bijna) vol zit en verwijder enkele opnames. Dit vind je in het Menu // On Demand // Opnames // Geplande opnames.
Heb je een wazig beeld, pas dan de resolutie aan in het menu bij Instellingen // TV Box // Resolutie.
Heb je toevallig nog een tweede TV Box, wissel deze dan om. Blijft de storing dan bij de TV Box of bij de tv? Als het aan de TV Box ligt, neem dan contact met ons op. Zo niet, volg dan dit stappenplan.
Reageert de afstandsbediening niet meer (goed)? Klik dan hier: stappenplan afstandsbediening.
8. De televisie
Als je bij bovenstaande kruistest (het omwisselen) zeker bent dat het niet aan de internetkabel ligt (die je hebt vervangen), dan kan het aan de tv zelf of aan de HDMI-kabel liggen. Vervang de HDMI-kabel daarom, dat is makkelijker dan de tv. Heb je een Philips TV? Zorg dan voor de laatste update van je toestel. Geeft ook het menu een verstoord beeld weer, dan is er iets mis met het toestel. Vraag het dan na bij de leverancier.
9. Mist er een specifieke zender?
Laat het ons dan weten weten door een topic aan te maken. Laat hierin dan weten welke zenders je mist en of dit voor zowel de TV Box als TV Anywhere geldt, dan kunnen we direct met je vraag aan de slag!
10. Ik heb nog steeds problemen met tv
Heb je alle bovenstaande stappen geprobeerd en ervaar je nog steeds problemen? Maak dan een topic aan via onderstaand format, dan helpt de Community je graag!
- Welk probleem ervaar je precies: Geen beeld,vastlopend beeld, blokkerig beeld, wazig beeld, lage resolutie, rare kleur/gloed
- Hoe vaak komt het voor: Dagelijks, wekelijks, maandelijks, minder
- Wanneer gebeurt het: Op specifieke momenten van de dag (bijv in de avond), willekeurig
- Ervaar je op dat moment ook problemen met je internetverbinding: Ja, Nee
- Ervaar je ook problemen met opnemen en/of het bekijken van opnames: Ja, Nee
- Gebeurt het tijdens live TV kijken of tijdens het terug kijken van programma's: Tijdens Live tv, tijdens het terug kijken
- Speelt het op alle zenders of specifieke zenders: Alle zenders, specifieke zenders (en welke zijn dit dan)?
- Ervaar je ook problemen met het gebruik van TV Anywhere? Ja, Nee
- Als je meerdere TV Boxen gebruikt, gebeurt het dan op alle TV Boxen? Ja, Nee (is dit niet het geval, volg dan de stappen in dit artikel om de oorzaak op te sporen)
11. TV Anywhere App
Als tijdelijke oplossing kun je altijd gebruik maken van onze TV Anywhere App. Dan heb je de beschikking over vele zenders op je mobiel, tablet of laptop/PC overal in de EU. Dan heb je in ieder geval nog wat te zappen!
12. T-Mobile TV App
Als tijdelijke oplossing kun je naast de TV Anywhere App ook gebruik maken van onze T-Mobile TV App voor smart tv's als jouw smart tv hiervoor geschikt is. Zo kan je toch via jouw eigen tv, tv blijven kijken zonder te hoeven streamen! Handig he?
Heb je vragen over de hulppagina of bovenstaande uitleg? Kom je er helemaal niet meer uit? Laat het ons weten in een reactie hieronder of neem contact op met onze klantenservice, dan helpen wij jou en jij misschien weer iemand anders!