Eigen modem: wat zijn de vereisten?

Eigen modem: wat zijn de vereisten?

Toon eerste reactie

193 reacties

@mvdswaluw

Heb je een glasvezel of DSL verbinding? Bij DSL dienen er nog wat routing rules toegevoegd te worden.

DSL. Routing regels had ik al geprobeerd. Maar het lijkt er op dat ik niet de juiste instellingen heb weten te achterhalen, of dat de DHCP-server de routering niet lekker over krijgt naar de TV-Box. Maar ja de TV-Box zit dermate dicht dat ik de instellingen ook niet kan controleren.

Het gaat altijd mis met een herstart (uit-aan), als tussentijd de DHCP-instellingen worden gewijzigd, dan trekt de TV-Box zich daar niks van aan. Alsof enkel de eerste DHCP-info na power-up wordt gebruikt, en updates worden genegeerd.

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @mvdswaluw, dat is geen enkel probleem! Kun je mij een privébericht (de link is klikbaar) sturen met jouw postcode, huisnummer, geboortedatum en de laatste vier cijfers van je IBAN, alsjeblieft? Dan check ik meteen of eerst bepaalde apparatuur vervangen dient te worden! 😊

@all Dit is wellicht een vreemd verzoek: graag verzoek ik om ietwat minder te “quoten” wanneer er naar bepaalde reacties wordt verwezen. Dit klinkt natuurlijk gek aangezien het gewoon toegestaan is en kan, echter wil ik voorkomen dat de reacties en het topic daardoor onleesbaar worden. Alvast super bedankt voor alle medewerking en bij kleine “quote-bomen” is er natuurlijk geen sprake van! 😁

Reputatie 7
Badge +15

@mvdswaluw 

Heb je een glasvezel of DSL verbinding? Bij DSL dienen er nog wat routing rules toegevoegd te worden.

@mvdswaluw

Dan kan al een tijdje, een moderator kan de migratie voor je in gang zetten, met het nieuwe tv platform T-Mobile TV werkt tv ook via een internet poort (VLAN 300).

Dat zou fijn zijn, want als ik nu het televisie-verkeer in huis probeer te routeren via mijn router/firewall in huis, dan stopt de TV ermee. Als de default-gw niet het T-mobile modem is, dan gaat het mis. En daar is mijn vrouw niet zo blij mee.  

Reputatie 7
Badge +15

@mvdswaluw

Dan kan al een tijdje, een moderator kan de migratie voor je in gang zetten, met het nieuwe tv platform T-Mobile TV werkt tv ook via een internet poort (VLAN 300).

Deze instellingen zijn enkel nodig wanneer je op het oude TV platform zit (Interactieve TV).

Is het ook mogelijk om van het “oude” TV-platform om te gaan naar het “nieuwe”?

Reputatie 1

 

 

Ik denk dat ik je begrijp, zie onderstaande config voorbeelden.

 

!
interface Ethernet0/2/0.300
 description Internet
 encapsulation dot1Q 300
 ip address dhcp
 ip nat outside
 ip dhcp client hostname Vigor
!

!
interface Ethernet0/2/0.300
 description Internet
 encapsulation dot1Q 300
 ip address dhcp client-id ethernet0/2/0.300
 ip nat outside
!

!
interface Ethernet0/2/0.300
 description Internet
 encapsulation dot1Q 300
 ip address dhcp client-id ethernet0/2/0.300
 ip dhcp client hostname Vigor
 ip nat outside
!

 

 

Zojuist getest, maar maakt geen verschil.

@Jason , kan jij voor de zekerheid een mac release uitvoeren?

Reputatie 4

Enig idee welke SFP+ module ik kan gebruiken om het witte kastje te vervangen (gpon ont) in een UDM-PRO?

Unifi maakt een sfp GPON module.

https://eu.store.ui.com/collections/operator-ufiber/products/uf-instant

 

Of deze ook daadwerkelijk werkt durf ik niet te zeggen.

Enig idee welke SFP+ module ik kan gebruiken om het witte kastje te vervangen (gpon ont) in een UDM-PRO?

Reputatie 1

 

 

 

 

 

Ik denk dat ik je begrijp, zie onderstaande config voorbeelden.

 

!
interface Ethernet0/2/0.300
 description Internet
 encapsulation dot1Q 300
 ip address dhcp
 ip nat outside
 ip dhcp client hostname Vigor
!

!
interface Ethernet0/2/0.300
 description Internet
 encapsulation dot1Q 300
 ip address dhcp client-id ethernet0/2/0.300
 ip nat outside
!

!
interface Ethernet0/2/0.300
 description Internet
 encapsulation dot1Q 300
 ip address dhcp client-id ethernet0/2/0.300
 ip dhcp client hostname Vigor
 ip nat outside
!

 

 

Dankje!, dat ga ik vanavond direct proberen.

Ik zal het laten weten.

 

Ik denk dat je ook nog kunt kijken naar het volgende commando wat evt. het mac adres in de dhcp request verstuurt. Je moet dan je juiste ethernet wan interface opgeven.

bv.

ip address dhcp client-id ethernet 1 ← je eigen wan interface dus..

The DISCOVER message contains the MAC address of the Ethernet 1 interface in the client ID field and contains the default hostname of the router in the option 12 field.

 

Bovenstaand misschien ook een keer proberen zonder het “ip dhcp client hostname Vigor” commando. Ofwel even proberen met beide opties ...

Reputatie 1

@peter.krijgsman in sommige gevallen is het nodig een Mac release uit te voeren, of je Mac adres te clonen. Voor een Mac release moet je contact opnemen met T Mobile

Ik heb hier 3 modems/routers liggen.

2 werken direct, en de Cisco niet. Heeft niets met mac-release te maken.

Als ik de zyxel van tmobile aansluit werkt het direct zonder mac release. Als ik 2 verschillende drayteks aansluit werkt het direct zonder mac release. Als ik een Cisco aansluit krijg ik gewoonweg geen DHCP.

Alleen op VLAN300 niet, vlan 640 werkt wel gewoon.

Ik vermoed dat dit in de interactie tussen het Cisco CPE en de T-Mobile DHCP server zit binnen vlan 300. Je zou eens kunnen experimenteren met het Cisco IP DHCP client commando welke in het DHCP request een router naam meegeeft. Draytek geeft standaard de naam Vigor mee volgens mij.

ip dhcp client hostname Vigor

 

https://www.cisco.com/c/en/us/td/docs/ios/12_2sb/12_2sba/feature/guide/sbhcpcf.html

 

Dankje!, dat ga ik vanavond direct proberen.

Ik zal het laten weten.

@peter.krijgsman in sommige gevallen is het nodig een Mac release uit te voeren, of je Mac adres te clonen. Voor een Mac release moet je contact opnemen met T Mobile

Ik heb hier 3 modems/routers liggen.

2 werken direct, en de Cisco niet. Heeft niets met mac-release te maken.

Als ik de zyxel van tmobile aansluit werkt het direct zonder mac release. Als ik 2 verschillende drayteks aansluit werkt het direct zonder mac release. Als ik een Cisco aansluit krijg ik gewoonweg geen DHCP.

Alleen op VLAN300 niet, vlan 640 werkt wel gewoon.

Ik vermoed dat dit in de interactie tussen het Cisco CPE en de T-Mobile DHCP server zit binnen vlan 300. Je zou eens kunnen experimenteren met het Cisco IP DHCP client commando welke in het DHCP request een router naam meegeeft. Draytek geeft standaard de naam Vigor mee volgens mij.

ip dhcp client hostname Vigor

 

https://www.cisco.com/c/en/us/td/docs/ios/12_2sb/12_2sba/feature/guide/sbhcpcf.html

 

Reputatie 7
Badge +16

@peter.krijgsman Soms krijgt een ander modem niet altijd de juiste instellingen door vanuit de DHCP-server. Daar is een MAC-release de oplossing voor. Daarmee wordt het juiste IP gepusht naar het modem zodat deze online kan komen.

Reputatie 1

@peter.krijgsman in sommige gevallen is het nodig een Mac release uit te voeren, of je Mac adres te clonen. Voor een Mac release moet je contact opnemen met T Mobile

Ik heb hier 3 modems/routers liggen.

2 werken direct, en de Cisco niet. Heeft niets met mac-release te maken.

Als ik de zyxel van tmobile aansluit werkt het direct zonder mac release. Als ik 2 verschillende drayteks aansluit werkt het direct zonder mac release. Als ik een Cisco aansluit krijg ik gewoonweg geen DHCP.

Alleen op VLAN300 niet, vlan 640 werkt wel gewoon.

Goed dat het gebruik van een eigen modem nu officieel ondersteund wordt!

Nu hopen dat AVM mee leest en de eindgebruiker in de toekomst VLANs laat instellen 🤞🏼

Reputatie 7
Badge +4

@peter.krijgsman in sommige gevallen is het nodig een Mac release uit te voeren, of je Mac adres te clonen. Voor een Mac release moet je contact opnemen met T Mobile

Reputatie 1

Cisco router aangesloten, maar krijg geen DHCP vanuit T-Mobile.

Zijn in het verleden meerdere topics over geweest op forum. Hoopte dat dit nu ging werken.

 

Heb vlan 300 gebruiken en IGMP proxy uit.

Zie dat VDSL profile 17a wordt gebruikt. Krijg ook netjes signaal, maar geen dhcp adres vanuit T-mobile.

Iemand hier al ervaring mee?

Reageer