Bijzonder traag en instabiel internet via Deco M9 Plus

  • 26 September 2023
  • 21 reacties
  • 620 Bekeken

Hi, deze week zijn wij overgestapt van KPN naar Odido. Sinds de overstap is het wifi, dat (voorheen al en nu nog steeds) via een Deco M9 Plus setje loopt, dramatisch. De verbinding is bijzonder traag en instabiel.

Nu lees ik op het forum verschillende berichten over het feit dat de Zyxel modem niet lekker werkt met de Deco set en dat je de Deco ook rechtstreeks kan aansluiten op de glasvezel unit,onder andere deze post: 

Ik krijg hiermee alleen internet niet werkend. Ik kan niet de juiste aanpassingen doen in de instellingen van mijn Deco. Heeft iemand hier ook ervaring mee die weet hoe dit wel in te stellen is?

eric 7 maanden geleden

Ik heb de M5 set met 4 deco's in huis. Belangrijk is om

  1. De wifi op de Zyxel UIT te zetten
  2. De Deco in de mobiele app op ACCESS POINT (AP) te zetten.
Bekijk origineel

21 reacties

Reputatie 7
Badge +14

Ik heb de M5 set met 4 deco's in huis. Belangrijk is om

  1. De wifi op de Zyxel UIT te zetten
  2. De Deco in de mobiele app op ACCESS POINT (AP) te zetten.

Ja, zo had ik het al staan in de KPN-tijd en staat het nu nog steeds. Maar echt een significant slechter signaal sinds de overstap. 
 

Ben jij nou ook degene die in het topic dat ik hierboven had gedeeld uitlegt dat je de Deco rechtstreeks kan koppelen?

Nog een kleine toevoeging: het versturen en ophalen van e-mail in Outlook duurt letterlijk een paar minuten. Zowel op m’n laptop als m’n iPhone. 

En nog een correctie: ik zie net dat m’n Deco op WiFi-Router modus staat. Bij Access Point modus verlies ik functionaliteit die ik actief gebruik.  (Parental Controls, Device Isolation, Connection Alerts)

Wat kan ik doen om de Deco succesvol in WiFi-Router modus te gebruiken?

Reputatie 7
Badge +14

Ja, zo had ik het al staan in de KPN-tijd en staat het nu nog steeds. Maar echt een significant slechter signaal sinds de overstap. 
 

Ben jij nou ook degene die in het topic dat ik hierboven had gedeeld uitlegt dat je de Deco rechtstreeks kan koppelen?

Dat kan ook, dan sluit je de deco aan op de NTU met de ethernet kabel. Zet dan de DECO in router modus en selecteerd VLAN300.

Ja, zo had ik het al staan in de KPN-tijd en staat het nu nog steeds. Maar echt een significant slechter signaal sinds de overstap. 
 

Ben jij nou ook degene die in het topic dat ik hierboven had gedeeld uitlegt dat je de Deco rechtstreeks kan koppelen?

Dat kan ook, dan sluit je de deco aan op de NTU met de ethernet kabel. Zet dan de DECO in router modus en selecteerd VLAN300.

Dat laatste lukt me niet. Als ik naar VLAN ga, kan ik dit niet wijzigen in 300 en vervolgens opslaan. (Save is greyed-out)

 

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Schweizer 

Als je op Save drukt gebeurt er dan niks? Misschien ziet het er zo uit vanwege donkere modus.

Volgens de handleiding ga je in de app bij more naar advanced, IPTV/VLAN, schakel IPTV/VLAN in, VLAN 300, prio 0, opslaan en even de mediaconverter herstarten.

Connection type is DHCP/Dynamic IP.

Hallo @Schweizer 

Als je op Save drukt gebeurt er dan niks? Misschien ziet het er zo uit vanwege donkere modus.

Volgens de handleiding ga je in de app bij more naar advanced, IPTV/VLAN, schakel IPTV/VLAN in, VLAN 300, prio 0, opslaan en even de mediaconverter herstarten.

Connection type is DHCP/Dynamic IP.

Nee, de Save knop doet dus niks als ik erop druk.

Hmmm…mijn Deco bleek nog op een verouderde firmware te zitten. Update gedaan en nu lijk ik de instellingen wel te kunnen wijzigen. Nu naar het werk maar vanavond maar eens testen. 

Nou, we zijn een stap verder. Met de bijgewerkte firmware heb ik de Deco rechtstreeks op de mediaconverter aangesloten, VLAN op de juiste manier ingesteld en het werkt!

De snelheid is alleen nog steeds waardeloos en initieel verbinding maken met websites duurt bizar lang. Netflix kijken of online gamen is dus niet te doen.

Reputatie 7
Badge +14

Ga eens back to basic met de Zyxel router. Wat voor verbinding heb je als je iets bedraad aansluit?

Ga ik morgen even proberen.

Even voor mij eigen begrip: wat is het doel daar trouwens van/waar ben ik naar op zoek? Want alles in huis was en is draadloos en de problemen zijn pas opgetreden sinds de overstap van KPN naar Odido. Daarmee lijkt het probleem niet ‘in huis’ te zitten zou ik denken. 

Nou @eric en @Tommie van Odido alles getest. Wireless op 50cm van de meterkast waar alles in staat. (met de deur open 😉) Sowieso duurt het uitvoeren van elke test ongeveer 2-3 minuten, even los van de resultaten. Die zijn als volgt:

Deco Wireless:

Deco Wired:

Zyxel Wireless:

Zyxel Wired:

 

Reputatie 7
Badge +14

Een upload van 0 kan echt niet goed getest zijn.  Als je 0 upload hebt kun je ook geen download snelheid hebben.. 

Sorry @eric maar dit soort reacties heb ik echt niks aan. Moet ik dan een filmpje als bewijs gaan toevoegen dat en hoe ik de test uitvoer. Kom op man. Ik ben oprecht blij dat je me probeert te helpen, maar je zou op zijn minst een vraag kunnen stellen voordat je zo'n opmerking het forum op slingert.

Een upload van 0 kan echt niet goed getest zijn.  Als je 0 upload hebt kun je ook geen download snelheid hebben.. 

Zoals ik al zei, duurt het uitvoeren van de test alleen al 2-3 minuten. Browsen, gamen, netflixen gaan allemaal met horten en stoten. Alsof de verbinding om de haverklap wegvalt.

Reputatie 7
Badge +15

@Schweizer 

Je kan misschien nog kijken of een andere internetkabel tussen de mediaconverter en router aansluiten helpt. Kan je ook eens een foto van het glasvezelaansluitpunt en mediaconverter delen?

Sorry @Waqqas, dit ligt voor mij in lijn met de reactie van Eric, wat heb ik hieraan? Dat maakt toch geen verschil? Maandagochtend werkt alles prima met KPN en zodra maandagmiddag mijn abonnement over is naar Odido is alles traag en instabiel. Ook hier: ik ben blij dat je me wil helpen, maar de suggestie dat het het dan misschien wel aan mijn kabels of mediaconverter ligt is gezien de situatie echt absurd.

Reputatie 7
Badge +15

@Schweizer 

Heeft de monteur de huidige mediaconverter laten zitten of is deze vervangen door een andere?

@Schweizer

Heeft de monteur de huidige mediaconverter laten zitten of is deze vervangen door een andere?

Die heeft hij laten zitten. Is vorig jaar door KPN geïnstalleerd. Hij heeft simpelweg de UTP kabel uit het KPN modem gehaald en in de Odido Zyxel geprikt.

Internet is nog altijd dramatisch, in de avonduren vaak helemaal geen internet, dus besloten om weer terug te gaan naar KPN. Gezien de reacties en vergelijkbare topics op het forum heb ik er geen vertrouwen in dat Odido dit gaat oplossen.

Reageer