Eigen modem AVM-Fr!tzbox5590 XGS-PON

  • 18 November 2022
  • 27 reacties
  • 1207 Bekeken

Reputatie 5
  • is een King Poster
  • 108 reacties

Hi,

kan iemand me vertellen waarom de klantenservice mij na twee weken wachten op mijn verzoek om een eigen (ONT) modem te gebruiken, verteld dat T-mobile dit of mijn modem niet ondersteund???

SPOILER-ALERT !!! Ik ben zelf Network engineer bij een andere ISP (helaas niet beschikbaar op mijn adres) en dagelijks wel bezig met ftth verbindingen.

Als ik een VMK verzoek krijg ( vrije modem keuze) heb ik daar 8 uur de tijd voor om te realiseren voor de klant, het is ook maar 2 min werk als je je vak begrijpt.

< inloggen in je olt mgmt, “expected serial” of pon-id toevoegen en je de klant mag zijn modem aansluiten en genieten van zelf knutselen op zijn modem.

7-11 een verzoek gedaan en netjes serienummer en pon-id laten noteren( zou binnen 5 dagen bericht ontvangen) , na 7 dagen nog niks , chat gestart die verwees naar de telefoon. Dat gedeelte laten zitten en een kwartier later een mailtje met “ we hebben je verzoek doorgezet naar de onder aannemer” . 
WHY??? wat zou de onder aannemer voor me moeten doen behalve een hele lijn migreren… wat nergens voor nodig moet zijn aangezienbdiet van onze grote groene vriend word geleased en al xgs-pon is.

vandaag gebeld, word in de wacht gezet omdat er even geschakeld moet worden met een onder aannemer (weer een andere) , vervolgens moeten uitleggen dat ik alleen MIJn modem direct op de FTU wil plaatsen ipv de huawei media converter …weer in de wacht, dit keer voor de technische back-end.

om na een half uur terug te komen met “sorry, volgens onze back-end ondersteunen wij dit niet. “


los van de items die je als bedrijf zelf hier plaats met instructies over eigen modem gebruik is er ergens nog een ACM die hier wel wat van wil vinden.

 

Maar kan ik al b een bekwaam persoon spreken die admin toegang heeft tot de OLt management gui en even de tijd heeft om mijn pon-id wil invoeren zodat iedereen verder kan met zijn leven.

 

Bij voorbaat dank,

Een uiterst vrolijke klant op vrijdagmiddag 😁


27 reacties

Reputatie 6
Badge

Hi,

kan iemand me vertellen waarom de klantenservice mij na twee weken wachten op mijn verzoek om een eigen (ONT) modem te gebruiken, verteld dat T-mobile dit of mijn modem niet ondersteund???

 

De reden is vrij simpel: officieel support T-mobile dit wel, maar door hun bureacratie is het heel lastig om door de red tape heen te komen. Ik zie van klanten dat ze met een Fritzbox met ONT succes hebben omdat je daar het serienr van de ONT kunt clonen. Ook met de SFP ONT van fs.com is dat mogelijk.

Als je die mogelijkheid niet hebt bij jou apparatuur hoop is dat een moderator hier je wil helpen. Ik snap eigenlijk niet dat T-mo in hun “mijn t-mobile thuis” omgeving niet de mogelijkheid heeft om een eigen ONT te registreren, zou niet zo moeilijk moeten zijn….

 

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @R3D 

Ik lees dat je een Huawei converter hebt dus dan heb je een GPON verbinding.

Wat veel makkelijker is, sluit de Fritzbox aan op het glasvezel en in de interface:

Scrol naar linksonder en kies ‘content’ (Engels), daarna scroll weer naar beneden en kies Support, op die pagina staat onderaan het veld waarin je sn van Huawei kunt overnemen. 

Je verbinding werkt dan meteen zonder tussenkomst van de klantenservice 🙂

Reputatie 7
Badge +4

@R3D 

Volgens mij gaat het niet werken en heb je een gpon module nodig en word de xgs-pon nog niet ondersteund.

@R3D

Lees ik nu dat je de Huawei ont hebt.?

Dan zit je op GPON i.p.v. XGS-PON.

Dan kun je het sn. Van de ONT klonen op deze pagina onderaan.

http://fritz.box/support.lua 

Ik gebruik zelf ook een 5590 op GPON.

En gebruik je de bijgeleverde (wat ik had) GPON sfp module niet de AON module.

 

Reputatie 5

Bedankt voor de tips, ik zal dit maandag even testen.

Voor nu heb ik wel de juiste vezels, maar de verkeerde sfp’s ………….….

. Of is t andersom😜

Anywho, ik heb een lc/sc kabel nodig voor de gpon sfp naar de ftu. 
Zoals het er nu ligt past de vezel vanuit de ftu prima op een xgs-pon, maar daar doet deze lijn dus weinig mee.

To be continued…

@R3D

Vreemd ik had de AON en de GPON modules erbij in de doos zitten.

De XGS-PON heb ik er dan niet bij.

Je hebt voor de Fritz GPON SFP module een LC/APC nodig. (Groene mini stekker) 

Ik weet niet welke FTU u gebruikt.

Bij mij is dat blauw SC/UPC.

Zie plaatje.

 

Binnenkant van mijn patchcover.

 

Reputatie 5

@peter-keetfm het patchoverkastje heb ik dus niet in mijn samenstelling.

licht komt binnen op de ftu van ODF en dan een sc/sc (blauwe kopje beide zijde  met gele vezel) naar de huawei ont. Dit pas prima in de xgs-pon sfp, maar niet op de gpon.

dus ik moet of een patchover kastje of een lc/sc vezel.

Maandag ben ik op kantoor dan heb ik wel zo’n vezel liggen. 
Bij mij Fr!tzbox had ik 3 sfp’s (aon/gpon/xgs-pon) en een lc/lc vezel + een cat6 kabel.

Reputatie 7
Badge +15

@R3D

De FTU van Open Dutch Fiber heeft volgens mij een SC/APC uitgang (groene connector), kan je eens een foto toevoegen van het FTU?

@R3D

Het kan SC/APC groen of SC/UPC blauw zijn.

Zoals @Waqqas voor stelt even een foto hier plaatsen van de ftu.

Let wel op dat je de verschillende kleuren niet op elkaar aansluit. (Ook al past het)

Dit kan een defect van het contact veroorzaken.

 

Reputatie 5

Corectie, het is wel de groene sc/apc <> sc/apc.

neem niet weg dat het alsnog niet in m’n gpon sfp past. 
 

 

Reputatie 5

Zal bovenstaande nodig hebben om dit werkend te krijgen. 

@R3D 

Nee dat is niet de juiste patchkabel.

Je hebt een SC/APC naar LC/APC patchkabel nodig.

Dit is verkrijgbaar bij bijvoorbeeld deze link.

https://fritzshop.nl/glasvezel/1178-glasvezelkabel-set-groen-kabel-met-koppelblok.html?search_query=sc%2Fapc&results=189

Als U even Google is deze vast goedkoper te vinden.

Zie ook mijn Fritzbox 5590.

 

Reputatie 5

Dit werkt geweldig.

Bedankt voor de hulp allen!!!👍🏽

@R3D 

Mooi dat het werkt. 👍

Reputatie 2

@R3D

Vreemd ik had de AON en de GPON modules erbij in de doos zitten.

De XGS-PON heb ik er dan niet bij.

Je hebt voor de Fritz GPON SFP module een LC/APC nodig. (Groene mini stekker) 

Ik weet niet welke FTU u gebruikt.

Bij mij is dat blauw SC/UPC.

Zie plaatje.

 

Binnenkant van mijn patchcover.

 

> Vreemd ik had de AON en de GPON modules erbij in de doos zitten.

Dàt klopt als je de FRITZ!Box 5530 fiber of FRITZ!Box 5590 fiber in Duitsland gekocht hebt. De FRITZ!Box 5530 fiber heb ik in Duitsland gekocht en de FRITZ!Box 5590 fiber in Nederland. Bij de FRITZ!Box 5530 fiber In Duitsland gekocht zitten daar standaard twee modules bij: AON en GPON.

Bij de FRITZ!Box 5590 fiber in Nederland gekocht zit momenteel standaard maar één AON of XGS-PON-module, omdat je GPON bijna in Nederland niet tegenkomt. Wanneer je dus een FRITZ!Box 5530 fiber of FRITZ!Box 5590 fiber in Nederland koopt, heb je de keuze uit twee modules: AON en XGS-PON voor de meest gangbare glasvezel netwerken in Nederland.

Maar ik weet het niet of je die GPON-module bij t-mobile kunt gebruiken maar zeker niet bij de kpn. Dus als je een AON glasvezel verbinding hebt, kun je alleen maar de AON-module gebruiken en is de GPON-module in Nederland bij t-mobile? en kpn niet te gebruiken.

Wanneer je dan een GPON glasvezel hebt, moet die eerst omgezet worden naar XGS-PON en dan heb je daar dan een XGS-PON-module voor nodig om het apparaat rechtstreeks op glasvezel aan te kunnen sluiten.

Ik heb als tweede in heel Nederland bij de kpn de FRITZ!Box 5530 fiber rechtstreeks op XGS-PON-glasvezel aan gesloten en een paar maanden later een FRITZ!Box 5590 fiber.

@gensnet 

Je kunt voor vragen beter even een nieuw topic starten.

Dan is het wat overzichtelijker.

Reputatie 2

@gensnet

Je kunt voor vragen beter even een nieuw topic starten.

Dan is het wat overzichtelijker.

Hier heb je gelijk in, maar ik “ken” dit forum nog niet zo erg goed om een geheel nieuw onderwerp te maken. 'k Zal het even proberen. Naar 't zin bij t-mobile?

@gensnet

Het werkt precies hetzelfde als het Kpn forum.

Je komt er vast wel uit.👍

Reputatie 2

@gensnet

Het werkt precies hetzelfde als het Kpn forum.

Je komt er vast wel uit.👍

Nou dat is gelukt met een nieuw onderwerp. Ik heb het idee dat het hier wat gemoederlijk/gewoner toegaat dan bij de kpn ;-)

Een vriend “ontdekte” dat je nu op een kpn glasvezel een t-mobile abonnement kunt nemen. Dat kon voorheen dus niet. Ik ben me dus wat aan het oriënteren op t-mobile wanneer de kpn te duur geworden is en t-mobile een goed “alternatief” blijkt voor de kpn.

@gensnet 

Even nog een antwoord op je 2e vraag of ik het naar mijn zin heb bij T-Mobile.

Het bevalt prima een paar probleemjes gehad maar dat is opgelost.

Ik zit hier in een Kpn-netwerk gebied.

Dat was bij provider Kpn AON.

Ik heb bij T-Mobile GPON.

En gebruik met volle tevredenheid een Fritzbox 5590 AON (toen bij Kpn) nu bij T-Mobile op GPON. (Met GPON SFP module)

Kwestie van het serienummer van de Huawei ONT klonen in de Fritzbox.

Vlan 300 of T-mobile profile laden en klaar.

Reputatie 2

@gensnet

Even nog een antwoord op je 2e vraag of ik het naar mijn zin heb bij T-Mobile.

Het bevalt prima een paar probleemjes gehad maar dat is opgelost.

Ik zit hier in een Kpn-netwerk gebied.

Dat was bij provider Kpn AON.

Ik heb bij T-Mobile GPON.

En gebruik met volle tevredenheid een Fritzbox 5590 AON (toen bij Kpn) nu bij T-Mobile op GPON. (Met GPON SFP module)

Kwestie van het serienummer van de Huawei ONT klonen in de Fritzbox.

Vlan 300 of T-mobile profile laden en klaar.

> Het bevalt prima

Dàt is mooi te horen. GPON is dat mogelijk bij t-mobile? Dat zou voor mij nieuw zijn en mijn vermoeden bevestigen dat er ook in Nederland nog GPON wordt gebruikt.

Zo te merken gaat dit met GPON heel wat makkelijker dan met XGS-PON van de kpn.

Reputatie 2

@R3D

Volgens mij gaat het niet werken en heb je een gpon module nodig en word de xgs-pon nog niet ondersteund.

Ja, dat gaat op die manier niet werken bij de kpn maar vermoedelijk wèl bij t-mobile……….. omdat t-mobile nog GPON glasvezel netwerken heeft. De kpn vertikt het gewoon om GPON te ondersteunen omdat die hun zinnen op XGS-PON gezet hebben.

@gensnet

 

> Het bevalt prima

Dàt is mooi te horen. GPON is dat mogelijk bij t-mobile? Dat zou voor mij nieuw zijn en mijn vermoeden bevestigen dat er ook in Nederland nog GPON wordt gebruikt.

Zo te merken gaat dit met GPON heel wat makkelijker dan met XGS-PON van de kpn.

GPON techniek wordt veel door T-mobile toegepast.

En daar is niks mis mee. !! (Zolang het maar juist gebruikt wordt)

 

 

Reputatie 2

@R3D

Nee dat is niet de juiste patchkabel.

Je hebt een SC/APC naar LC/APC patchkabel nodig.

Dit is verkrijgbaar bij bijvoorbeeld deze link.

https://fritzshop.nl/glasvezel/1178-glasvezelkabel-set-groen-kabel-met-koppelblok.html?search_query=sc%2Fapc&results=189

Als U even Google is deze vast goedkoper te vinden.

Zie ook mijn Fritzbox 5590.

 

@R3D

Nee dat is niet de juiste patchkabel.

Je hebt een SC/APC naar LC/APC patchkabel nodig.

Dit is verkrijgbaar bij bijvoorbeeld deze link.

https://fritzshop.nl/glasvezel/1178-glasvezelkabel-set-groen-kabel-met-koppelblok.html?search_query=sc%2Fapc&results=189

Als U even Google is deze vast goedkoper te vinden.

Zie ook mijn Fritzbox 5590.

 

> Je hebt een SC/APC naar LC/APC patchkabel nodig.

> Dit is verkrijgbaar bij bijvoorbeeld deze link.

> https://fritzshop.nl/glasvezel/1178-glasvezelkabel-set-groen-kabel-met-
> koppelblok.html?search_query=sc%2Fapc&results=189

Maar die is met héél véél dingen erg duur en ik heb ze vaak op foutjes op hun website geattendeerd. Ze zijn alleen met de FRITZ!Box 5590 fiber mèt XGS-PON-module niet erg duur……...

Ik koop vaak zulke dingen op Amazon.nl of Amazon.de. Je moet dan wel goed weten welke bijv. patchkabel met connectoren je nodig hebt, maar je kunt dan bijv. een pachkabel op een andere lengte kopen dan de standaard 2 meter. Zo heb ik een zo kort mogelijke patchkabel van 0,5 meter tussen de FTU en module aangesloten. Dat zo kort mogelijk zal de data doorvoer niet beter of slechter zijn. Zeker met glasvezel.

> Als U even Google is deze vast goedkoper te vinden.

Reputatie 2
@gensnet

 

> Het bevalt prima

Dàt is mooi te horen. GPON is dat mogelijk bij t-mobile? Dat zou voor mij nieuw zijn en mijn vermoeden bevestigen dat er ook in Nederland nog GPON wordt gebruikt.

Zo te merken gaat dit met GPON heel wat makkelijker dan met XGS-PON van de kpn.

GPON techniek wordt veel door T-mobile toegepast.

En daar is niks mis mee. !! (Zolang het maar juist gebruikt wordt)

 

 

> Zolang het maar juist gebruikt wordt.

Je hoeft met een FRITZ!Box 5530 fiber òf FRITZ!Box 5590 fiber geen zorgen te maken dat je- zo je bang wordt gemaakt met andere mensen te storen- want er zit in de FRITZ!Box 5530 fiber en FRITZ!Box 5590 fiber een beveiliging wanneer die geen veilige verbinding kan maken hij dat dan ook niet doet. Maar dit weten schijnbaar maar een handjevol mensen.

Reageer