Beantwoord

Eigen router gebruiken naast Zyxel T-56

  • 15 August 2023
  • 10 reacties
  • 4434 Bekeken

Goedemiddag!

Sinds kort heb ik een glasvezel abonnement van T-Mobile, waarbij de Zyxel T-56 modem is geleverd. Graag zou ik gebruik gaan maken van mijn eigen router, een ASUS GT-AX6000, als hoofdrouter in plaats van de Zyxel T-56. 

Momenteel heb ik mijn GT-AX6000 router al bekabeld aangesloten op de T-56 en geinstalleerd in de router modus. Bij mijn vorige provider kon ik de geleverde modem in Bridge mode zetten, maar als ik het goed heb begrepen is dit met de T-56 niet mogelijk. Helaas ben ik een leek op dit gebied en hoop ik daarom dat jullie mij kunnen helpen om de modem en router zo af te stellen dat alles goed werkt en er geen conflicten ontstaan binnen het netwerk.

Ik heb al wat gelezen op het forum over het gebruik van DMZ, maar ik zie door de boven het bos niet meer. Daarom hoop ik dat ik met een eigen post stap voor stap instructies kan doorlopen.

Als jullie meer informatie nodig hebben, dan hoor ik het graag. Alvast enorm bedankt voor jullie tijd en hulp!

 

icon

Beste antwoord door Code Maverick 15 August 2023, 18:41

Bekijk origineel

10 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Code Maverick 

Je kan de internetkabel vanaf de mediaconverter aansluiten op de WAN poort van de Asus, verbindt een laptop of pc met de Asus en log in op de web interface van de Asus.

Klik links onder Advanced op LAN en vervolgens op IPTV.

Vul achter internet VID 300 in en sla dit op.

Na een herstart van de mediaconverter moet het internet werken. Zo heb je de Zyxel niet meer nodig en is het ook een apparaat minder dat stroom verbruikt 🙂

Hallo @Code Maverick 

Je kan de internetkabel vanaf de mediaconverter aansluiten op de WAN poort van de Asus, verbindt een laptop of pc met de Asus en log in op de web interface van de Asus.

Klik links onder Advanced op LAN en vervolgens op IPTV.

Vul achter internet VID 300 in en sla dit op.

Na een herstart van de mediaconverter moet het internet werken. Zo heb je de Zyxel niet meer nodig en is het ook een apparaat minder dat stroom verbruikt 🙂

 

Bedankt voor de reactie! Als ik het goed begrijp, vervang ik de Zyxel met deze stappen in zijn volledigheid. Echter wil ik de Zyxel aanhouden als modem, omdat de router in de meterkast onvoldoende dekking biedt. Het betreft namelijk een nieuwbouwwoning en ik heb gemerkt dat waar ik in mijn oude woning genoeg had aan 1 router voor 3 verdiepingen, dat nu lang niet voldoende is. De ASUS wil ik daarom niet in de meterkast plaatsen tenzij dit echt vereist is.


Wat ik mij nu tevens bedenk is het volgende: vanaf de meterkast heb ik loze leidingen die bekabeld zijn met CAT6 netwerkkabels. Deze leidingen lopen naar verschillende plekken in het huis. Kan ik een koppelstuk gebruiken om de ONT te verbinden met mijn ASUS router als die in de woonkamer staat? De kabel van het ONT wordt aangesloten op een zijde van het koppelstuk en de Cat6 kabel die door de loze leiding gaat wordt aangesloten op het andere uiteinde. Zo is de Zyxel niet meer in gebruik en heb ik de ASUS router die gaat fungeren als modem op een centrale locatie. Is dit mogelijk?

Reputatie 7
Badge +15

@Code Maverick

De Zyxel in de meterkast en de Asus in de woonkamer is mogelijk met de Asus in de DMZ van de Zyxel. Zorg ook dat het LAN IP van de Asus (192.168.1.1) veranderd wordt naar 192.168.0.1 bijvoorbeeld om conflicten te voorkomen.

Je kan eventueel in de meterkast een CAT6 kabel aansluiten op de ONT en aan de andere kant in de woonkamer eerst de Zyxel aansluiten en kijken of het goed werkt, daarna de Asus ipv de Zyxel aansluiten.

@Code Maverick

De Zyxel in de meterkast en de Asus in de woonkamer is mogelijk met de Asus in de DMZ van de Zyxel is kan ook. Zorg ook dat het LAN IP van de Asus (192.168.1.1) veranderd wordt naar 192.168.0.1 bijvoorbeeld om conflicten te voorkomen.

Je kan eventueel in de meterkast een CAT6 kabel aansluiten op de ONT en aan de andere kant in de woonkamer eerst de Zyxel aansluiten en kijken of het goed werkt, daarna de Asus ipv de Zyxel aansluiten.

 

Zou je mij misschien door het proces heen kunnen gidsen om de ASUS in de DMZ van de Zyxel te zetten? Als dat een goede oplossing is, dan lijkt mij dat makkelijker in het geval ik een keer hulp nodig heb van T-Mobile, aangezien T-Mobile aangeeft enkel te kunnen troubleshooten met de Zyxel.

Reputatie 7
Badge +15

@Code Maverick

Zijn de Zyxel en Asus nu beide aangesloten?

Verbindt eerst iets met de Asus, log in op de web interface, klik links op LAN en dan LAN IP. Vul bij LAN IP 192.168.0.1 in, sla dit op en herstart de Asus.

Verbindt nu iets met de Zyxel, ga naar 192.168.1.1 en log in met admin en het Login Password dat achter de Zyxel staat.

In het menu ga naar netwerkinstellingen, thuisnetwerk, statische DHCP, maak een regel aan, kies de Asus in de lijst apparaat informatie en de rest wordt automatisch ingevuld, vul verder als naam Asus in bijvoorbeeld en sla dit op.

Ga nu naar het menu, netwerkinstellingen, NAT, DMZ, vul hier het IP adres in dat de Asus van de Zyxel krijgt (192.168.1.xx) en sla dit op.

Alle poorten staan nu open naar de Asus.

@Code Maverick

Zijn de Zyxel en Asus nu beide aangesloten?


Ze zijn beide aangesloten.

Verbindt eerst iets met de Asus, log in op de web interface, klik links op LAN en dan LAN IP. Vul bij LAN IP 192.168.0.1 in, sla dit op en herstart de Asus.

Dit heb ik gedaan. Wanneer ik nu wil inloggen op de web interface van de ASUS, ga ik naar 192.168.0.1 en dat werkt.

Verbindt nu iets met de Zyxel, ga naar 192.168.1.1 en log in met admin en het Login Password dat achter de Zyxel staat.

In het menu ga naar netwerkinstellingen, thuisnetwerk, statische DHCP, maak een regel aan, kies de Asus in de lijst apparaat informatie en de rest wordt automatisch ingevuld, vul verder als naam Asus in bijvoorbeeld en sla dit op.

Dit is ook gelukt. Ik had verwacht hier 192.168.0.1 te zien zoals hierboven ingesteld is, maar de ASUS wordt hier weergegeven met 192.168.1.109. Dit laatste wordt  ook aangegeven als WAN IP in de web interface van ASUS. Klopt dat? 

Ik kon overigens geen naam invullen voor de regel, maar ik vermoed dat dat niet uitmaakt.

Ga nu naar het menu, netwerkinstellingen, NAT, voeg een regel toe en vul hier het IP adres in dat de Asus van de Zyxel krijgt (192.168.1.xx) en sla dit op.

Hier heb ik nog een vraag over. Als ik navigeer naar het menu > netwerkinstellingen > NAT, dan kom ik op deze pagina in het menu “Poortdoorschakeling”. Hier kies ik “nieuwe regel toevoegen”. Wat moet ik in de overige velden toevoegen? Zonder die in te vullen kan ik namelijk geen regel toevoegen.

 

 

Reputatie 7
Badge +15

@Code Maverick

Ah, wat ik was vergeten is bij de laatste stap in de Zyxel bij netwerkinstellingen > NAT > DMZ, 192.168.1.109 invullen en opslaan.

WiFi kan je op de Zyxel uitschakelen dmv de knop aan de zijkant.

@Code Maverick

Ah, wat ik was vergeten is bij de laatste stap in de Zyxel bij netwerkinstellingen > NAT > DMZ openen en daar een regel aanmaken, 192.168.1.109 invullen en opslaan.

WiFi kan je op de Zyxel uitschakelen dmv de knop aan de zijkant.

Het lijkt allemaal gelukt, enorm bedankt voor jouw hulp!

Is het nog nodig om te verifiëren dat alles goed is afgesteld (en zo ja, hoe?), of is dat niet nodig?

Reputatie 7
Badge +15

@Code Maverick 

Als alles is gelukt dan moet het goed zijn 🙂

Mocht je toch problemen ervaren, laat het dan weten.

@Code Maverick

Als alles is gelukt dan moet het goed zijn 🙂

Mocht je toch problemen ervaren, laat het dan weten.

 

Zal ik zeker doen. Nogmaals enorm bedankt, vooralsnog lijkt alles stabiel en super snel over wifi! 😁

Reageer