Beantwoord

EX5601-T1 port forwarden lukt alsmaar niet

  • 5 January 2024
  • 6 reacties
  • 279 Bekeken

  • heeft eerste post geplaatst
  • 2 reacties

Hallo allemaal,

Probeer dus een  port forward te  genereren maar  lukt niet,  snap  e.e.a. niet  bij  de instellingen vd modem.
Heb ook  de  enkele  voorbeelden alhier gevolgd maar daar  komen  ze met  een startpoort 8085 en  eindpoort  8085 en dan  weer  vertaling  startpoort 1125 en  vertaling eindpoort 1125 .
WAAR halen  ze de  getallen  8085 en  1125 vandaan! ( ik  snap  dat dit  voorbeelden  zijn maar waar komen  ze vandaan) want  mogelijk  dat  ik  daar NAT ga maar weet dus niet zeker

Mijn  doel is  om  de  poort  50001, 50002 en  50003 in  de  zyxcel T1 te openen  zodat  ik  er met een apparaat welk lokaal  wel werkt via interne ip 192.168.0.10

Via  website canyoouseeme  waar  mijn  isp adres van odildo meteen  gezien  wordt geeft die alsmaar aan  dat  alles closed is.
Heb de  modem al gereset om opnieuw te beginnen maar  helpt niet
Het is toch  zo  dat als die  poort 50001 open  staat  de  canyouseeme checker dat ook  ziet  ongeacht of er iets  op  die  poort wordt   doorgegeven of  niet?

Groetjes
 

icon

Beste antwoord door Pieter_B 6 January 2024, 22:30

Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 7
Badge +6

Hoi @Mano2,

Welkom op de Community!

Vertaling start- en eindpoort kunnen meestal gewoon hetzelfde zijn als de gewone start- en eindpoort. Ze zijn alleen anders als je het verkeer dat op een bepaalde poort binnenkomt naar een andere poort van het betreffende apparaat wilt doorsturen. Ik begrijp dat dat hier niet het geval is. Dan kun je bij zowel ‘startpoort’ als ‘vertaling startpoort’ ‘50001’ invullen en bij ‘eindpoort’ en ‘vertaling eindpoort’ ‘50003’.

Als er niets is aangesloten, zal een poort als ‘dicht’ worden gemeld, ook al staat hij in de instellingen wel open. Daarnaast zijn online port checkers niet altijd betrouwbaar. Als het allemaal zou moeten werken, kun je dat het beste testen door via een andere verbinding (bijvoorbeeld 4G/5G) te kijken of je erbij kunt komen.

Reputatie 7
Badge +3

Hallo @Mano2 

Heb in het verleden een soot step-by-step gemaakt voor de T50, die je hier kan vinden.

Belangrijkste is, dat je het eerst werkend krijgt binnen je LAN.

Wel een opvallend afwijkende subnet 192.168.0.10 op een Odido router, want deze router zit default op 192.168.1.xxx.

Heb je het LAN subnet gewijzigd van 1 naar 0, of kom je bij een andere provider vandaan en staat je device nog in het ‘oude’ subnet van je vorige provider?

 

Hoi, excuus  voor de  late reactie  maar  raak ontmoedigd ervan dus had even  aan de  kant geschoven.
Heb  geprobeerd  alles  hierboven genoemd,  nog eens over te doen, had eigenlijk  alles wel  gedaan  zover  ik  kon zien.
Het werkt nog steeds niet via extern ( ik log  dan in  via  dezelfde  laptop op mijn  mobiel op  4g ipv op  het  thuisnetwerk) ,  lokaal  werkt  alles perfect..
Dat 192.168.0.10 bleek het vaste  ip adres te zijn van het apparaat  waar het  om  gaat  maar  aangezien het  staat op  dhcp  bleek die niet nodig
Via Wikihow en de aanwijzingen om  een  routerpoort te  controleren( telnet  openen  enz en de stappen  gevolgd maar  de router  lijkt  nog  steeds dicht.( https://nl.wikihow.com/Controleren-of-een-netwerkpoort-open-is  ) 

Heb  2  fotos van  de router  instellingen bijgeplaatst en  naar  mijn idee  zou het  goed moeten  staan allemaal, ook  heb ik  de  poorttriggering  maar  ingevuld in  de  hoop  dat  de  poorten  open  gaan…
De gele  lampjes  vind  ik  vreemd,  zouden  in normale mensentaal  toch  groen moeten  zijn  ten  teken  dat  open  is?. maar ken  dat ding  verder niet.

De  onderste foto is  het  programma waarmee  alles  moet gebeuren  en daar  kan men  zien  dat  er via  lokaal  data verkeer  plaatsvind en welke lokale ip adres is en  dat poort 50001  ingesteld staat om  communicatie  te  genereren wat dus niet  lukt.
Maar goed,  als via de wiki stappen dat  50001 enz  dicht  is dan  zal  dat   nooit  goedgaan.

ps,  wat  ik  weer  “vreemd “ vind  is   dat een ipcam welk  zowel  lokaal als extern wel  werkt  via  poort 88 waar  ikzelf niets mee heb  gedaan in  de zyxel, maw het  ging  vanzelf  en als ik  dan  weer  die poort check  via portcheck of via telnet zeg tie ook  dat de  poort dicht  is haha ( eigenlijk zucht  want  ben het draadje  inmddels wel kwijt in ip en poort land.

 

 

Reputatie 7
Badge +3

Zie ik het nu goed dat je zowel poort forwarding en poort trigger heb ingesteld?

En een Telnet naar je router op poort 50001, gaat je i.d.d. geen response geven. Er draait op de router geen server die een LISTEN heeft op poort 50001.

Om te beginnen zou ik geen DHCP gebruiken voor een device wat lokaal en vanaf buiten bereikbaar moet zijn. Om de eenvoudige reden, dat als je bijv. een reboot doet van je router, zou het zomaar kunnen zijn dat de Icom een ander afwijkende IP krijgt toegewezen via DHCP…. en dan is hij niet meer bereikbaar.

Begrijp ook niet de reden waarom je een ‘range’ aanmaakt van 50001 t/m 50003, terwijl de Icom alleen zal reageren op 50001.

Mijn voorstel is dan ook het volgende;

  1. Doe een factory reset van je router
  2. Stel de DHCP range in op bijv. 192.168.1.20 t/m 192.168.1.254
  3. Reboot je router
  4. Geef de Icom een fixed IP van die buiten de DHCP range ligt, bijv. 192.168.1.10
  5. Maak nu alleen poort forwarding regel aan
  6. Reboot je router

Hopelijk heb je nu wel resultaat.

Ook hier, wat ik al meer lees, krijg ik na de installatie van een de Zyxel EX5601-T1 met portforwarding zaken niet aan de praat. Ofzoiets…

Stand van zaken: OpenVPN-server op een RPi op 192.168.1.217, standaard poort 1194.

Portforwarding aangezet (momenteel met UDP, maar ook met TCP en TCP/UDP geprobeerd):

 

Connecties van zowel binnen het LAN als van buiten (telefoon met 4G) naar de OpenVPN-server op de RPi mogelijk; zichtbaar in de RPi. Overigens is er volgens CanYouseeme geen poort 1194 open.

Echter: op geen enkel device meer Internet als ik OpenVPN aanzet. Iemand een idee?

Jaren zo gedraaid. Zonder problemen op de Draytek…

 

Ook hier, wat ik al meer lees, krijg ik na de installatie van een de Zyxel EX5601-T1 met portforwarding zaken niet aan de praat. Ofzoiets…

Stand van zaken: OpenVPN-server op een RPi op 192.168.1.217, standaard poort 1194.

Portforwarding aangezet (momenteel met UDP, maar ook met TCP en TCP/UDP geprobeerd):

 

Connecties van zowel binnen het LAN als van buiten (telefoon met 4G) naar de OpenVPN-server op de RPi mogelijk; zichtbaar in de RPi. Overigens is er volgens CanYouseeme geen poort 1194 open.

Echter: op geen enkel device meer Internet als ik OpenVPN aanzet. Iemand een idee?

Jaren zo gedraaid. Zonder problemen op de Draytek…

 

Ik  heb iig hier voorlopig de  moed  opgegeven want heb alle tips hierboven en  her en  der al  geprobeerd.
Denk  dat de  modem  bagger is want what else….
Hopelijk lukt het jou  wel,  s6
ps
Ik had  voorheen  ziggo met  download onstabiliteit en toen  zegde men  dat  ik  de  modem   open  moet zetten (dmz heet dat geloof ik dan  schakel  je  de  routerfunctie in de  zeiksel uit) ) en daarna zelf een router eraan moest  knopen,  dat hielp meteen,  kzal  dat  ook  hier eerdaags/eerweeks eens  proberen,  nu  ff  geen  zin in 

Reageer