Beantwoord

Fritzbox

  • 6 November 2023
  • 18 reacties
  • 334 Bekeken

Ik wil het huidige Zyxel modem vervangen voor een Fritzbox

Welke aansluiting heb ik dan nodig op de Fritzbox ?

 

XGS-PON of AON ?

 

icon

Beste antwoord door Waqqas 6 November 2023, 10:24

Bekijk origineel

18 reacties

Reputatie 7
Badge +14

hoi @reveleens ,

Ja, als je de Zyxel weghaald kun je de ethernetkabel dit van de ONT komt inderdaad in de WAN aansluiting van de Fritzbox stoppen.

hoi @reveleens ,

Ja, als je de Zyxel weghaald kun je de ethernetkabel dit van de ONT komt inderdaad in de WAN aansluiting van de Fritzbox stoppen.

Ik heb mijn vraag even veranderd Eric.

Ik ben de Fritzbox gewend en wil deze i.p.v de zyxel plaatsen 

Heb ik dan een AGS-PON of AON aansluiting nodig ?

oftewel kies ik de Fritzbox 5590 AGS-PON of de Fritzbox 5530 AON ?

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @reveleens 

Welke ONT heb je? Daaraan kunnen we zien wat voor een verbinding je hebt.

Hallo @reveleens 

Welke ONT heb je? Daaraan kunnen we zien wat voor een verbinding je hebt.

De Huawei Waqqas

Reputatie 7
Badge +15

@reveleens 

Op de achterkant staat ook het typenummer, kan je die ook vermelden of enkel een foto van de ONT uploaden?

@reveleens

Op de achterkant staat ook het typenummer, kan je die ook vermelden of enkel een foto van de ONT uploaden?

Oh verrek ik zie het al ik moet dus voor de AGS-PON gaan.

Het staat hierachterop het is de Huawei OptiXstar HN8010Ts-20

En heb ik dan straks deze username en password nodig om in de Fritzbox te voeren , want deze moet denk ik aan gemeld worden?

 

 

Reputatie 7
Badge +15

@reveleens

Je hebt dus een XGSPON verbinding, volgens Fritzbox is het helaas nog niet mogelijk om het glasvezel rechtstreeks aan te sluiten op je FB middels een SFP (bij XGSPON)

Een internetkabel van de Huawei naar FB kan wel. Je kan dan het Odido profiel selecteren of VLAN 300 met andere ISP.

Je hebt verder geen inloggegevens nodig.

@reveleens

Je hebt dus een XGSPON verbinding, volgens Fritzbox is het helaas nog niet mogelijk om het glasvezel rechtstreeks aan te sluiten op je FB middels een SFP (bij XGSPON)

Een internetkabel van de Huawei naar FB kan wel. Je kan dan het Odido profiel selecteren of VLAN 300 met andere ISP.

Je hebt verder geen inloggegevens nodig.

Ok ik ben maar een leek hoor , maar bij AVM zeggen ze namelijk wel dat hij rechtstreeks aangesloten kan worden dus een beetje verwarrend !

Ik lees dit :

Highspeed rechtstreeks op de glasvezelaansluiting

De FRITZ!Box 5590 Fiber is ideaal voor gewone glasvezelaansluitingen: hij levert multigigabitsnelheden voor je thuisnetwerk – rechtstreeks uit de glasvezel zonder tussengeschakeld glasvezelmodem, omdat de FRITZ!Box als gecombineerd apparaat alle functies bij je internetaansluiting overneemt. De FRITZ!Box is voor gangbare glasvezelaansluitingen voorbereid; daarvoor zorgen insteekbare FRITZ!SFP-modules voor de glasvezeltechnologieën AON en XGS-PON. Steek de FRITZ!SFP-module in de FRITZ!Box en je kunt meteen online. De FRITZ!Box helpt je als de module niet bij je aansluiting past. De module FRITZ!SFP XGS-PON is bij de levering inbegrepen.

Als je de FRITZ!Box 5590 Fiber van je internetaanbieder ontvangt, wordt de passende FRITZ!SFP-module voor je aansluiting meegeleverd.

 

Reputatie 7
Badge +15

@reveleens 

Bij andere provider zal het denk ik wel lukken maar hier staat dat het niet kan met Odido.

@reveleens

Bij andere provider zal het denk ik wel lukken maar hier staat dat het niet kan met Odido.

Ja Odido heeft het nog niet zover denk ik .

Maar bedankt voor de informatie Waqqas ik weet genoeg .

Vriendelijke groet

Hey @reveleens 

Ik ben ook aan het kijken of dit een optie is, maar zie dat de link van @Waqqas niet werkt en deze van T-mobile is. Inmiddels een andere link gevonden waar staat dat het wel zou moeten kunnen...🤔

https://nl.avm.de/service/vrije-modemkeuze/fritzbox-voor-gebruik-op-de-glasvezelaansluiting-van-odido-configureren/

Heb zelf een XGS-PON apparaat van Huawei, dus zal waarschijnlijk op deze modem uitkomen. 

https://fritzshop.nl/fritzbox/1356-fritzbox-5590-fiber-xgs-pon.html

Reputatie 2

@ddewilt Op dit moment is het nog niet mogelijk om de Fritzbox 5590 fiber xgspon rechtstreeks aan te sluiten op de glasvezel van Odido. Ze zijn hier wel mee bezig maar zover is het helaas nog niet. Ergens in een andere post staat een bericht van @Tommie van Odido hierover. Voor zover bij mij bekend is er nog geen datum genoemd wanneer dit wel zal lukken. 

Ook ik zelf zit hier nog op te wachten want heb deze modem zelf ook al. Je kunt hem wel via de ONT op de wan poort aansluiten dat werk op dit moment zeker wel. Maar rechtsteeks op de glasvezel is nog niet mogelijk. Dit ondanks dat AVM zegt dat het wel mogelijk is, is dit nog niet het geval.

Reputatie 1

@ddewilt Op dit moment is het nog niet mogelijk om de Fritzbox 5590 fiber xgspon rechtstreeks aan te sluiten op de glasvezel van Odido. Ze zijn hier wel mee bezig maar zover is het helaas nog niet. Ergens in een andere post staat een bericht van @Tommie van Odido hierover. Voor zover bij mij bekend is er nog geen datum genoemd wanneer dit wel zal lukken. 

Ook ik zelf zit hier nog op te wachten want heb deze modem zelf ook al. Je kunt hem wel via de ONT op de wan poort aansluiten dat werk op dit moment zeker wel. Maar rechtsteeks op de glasvezel is nog niet mogelijk. Dit ondanks dat AVM zegt dat het wel mogelijk is, is dit nog niet het geval.

M2 🙄

@ddewilt Op dit moment is het nog niet mogelijk om de Fritzbox 5590 fiber xgspon rechtstreeks aan te sluiten op de glasvezel van Odido. Ze zijn hier wel mee bezig maar zover is het helaas nog niet. Ergens in een andere post staat een bericht van @Tommie van Odido hierover. Voor zover bij mij bekend is er nog geen datum genoemd wanneer dit wel zal lukken. 

Ook ik zelf zit hier nog op te wachten want heb deze modem zelf ook al. Je kunt hem wel via de ONT op de wan poort aansluiten dat werk op dit moment zeker wel. Maar rechtsteeks op de glasvezel is nog niet mogelijk. Dit ondanks dat AVM zegt dat het wel mogelijk is, is dit nog niet het geval.

M2 🙄

Ai, laat ik nu in dezelfde situatie zitten, maar vreemd dat de helpdesk dat niet meld, heb al een aantal keren mijn modem ID doorgegeven en er gebeurt idd nog niets…...

Reputatie 6
Badge +2

@Arie_TW Mijn excuses voor de miscommunicatie! Ik raad je aan om dit topic in de gaten te houden. Zodra we meer weten, wordt het hier gepost.

Reputatie 2

Ik denk dat we ook wel een aantal kanttekeningen kunnen plaatsen bij een eigen ONT. Zit je bij Odido via het netwerk van Delta kan het zijn dat bij een storing Delta de oude ONT van Odido opnieuw moet activeren. In niet alle gevallen is het mogelijk voor Odido om het serienummer van een ONT zelf te veranderen en dient dit door Delta gedaan te worden. Dus bij een storing is een eigen ONT misschien helemaal niet zo interessant aangezien je dan langer offline bent omdat je de ONT en modem van Odido weer moet gebruiken voor metingen. 

Dit zal waarschijnlijk in de toekomst wel veranderen dat Odido dit zelf kan op het netwerk van Delta maar op dit moment zijn daar problemen mee. Persoonlijk zie ik daarom ook af op dit moment van een eigen ONT.

In mijn geval word de Frizbox 5590 xgs-pon dus via het ONT van Odido op de wanpoort aangesloten en niet via de glasvezel module. 

Nou, dat is dan in ieder geval duidelijk nu, thanks! Ga ik toch even in de time-being een andere router proberen!

Reageer