Fritzbox 5530, krijg geen internetverbinding

  • 31 January 2024
  • 22 reacties
  • 330 Bekeken

Beste community,

 

Ik heb de volgende situatie.

Net overgestapt naar Odido

mijn fritzbox laten ontgrendelen/registeren, Modem-ID en serie nr zijn goed doorgegeven en 10x gecontroleerd. Odido net gebeld, staat echt goed ingesteld en actief.

ik heb een fritzbox 5530 met gpon sfp module. 

Glasvezelkabel gaat rechtstreeks daarin.

 

In fritzbox t-mobile geselecteerd bij de internetinstellingen: geen internetverbinding

de fritzbox handmatig geüpdatet naar de nieuwste versie (sinds gisteren is er 7.80), kan nu zelfs ook Odido vinden in profielen. Weer geen internetverbinding.

 

Heeft iemand nog een idee voor mij? veel dank!

Heiko

Heiko1 2 maanden geleden

zie ook plaatje hieronder:

 

 

Bekijk origineel

22 reacties

zie ook plaatje hieronder:

 

 

Reputatie 4

Hi Heiko,

Ik zou, als mijn glasvezel ooit gaat werken, ook een SFP module willen gebruiken. Het is mij niet gelukt om uit te zoeken welk type ik moet hebben. Weet jij zeker dat jou SPF module compatible is?
Vriendelijke groet,
Paul

 

Ja ik heb gpon, dat heb ik oa kunnen afleiden omdat de huawei die er bij zat van odido ook een gpon was.

Reputatie 3

@Heiko1 : Heb je geen glasvezelverbinding of alleen geen Internet IPv4 verbinding? Wat zie je bij Onlinemonitor en Glasvezelinformatie? Kijk ook eens in het logfile (onder Systeem).

 

Reputatie 4

Ja ik heb gpon, dat heb ik oa kunnen afleiden omdat de huawei die er bij zat van odido ook een gpon was.

Ik heb er nog niet heel veel verstand van maar heeft gpon een vaste frequentie van 1490nm downstream and 1310 upstream?

Reputatie 4

Ja ik heb gpon, dat heb ik oa kunnen afleiden omdat de huawei die er bij zat van odido ook een gpon was.

Mag ik ook vragen welke SFP module je hebt? Of is elke GPON ONU geschikt. 
(Ik heb alleen een draytek 2927f, dus moet wel kijken of die het ondersteunt)

@Heiko1: Heb je geen glasvezelverbinding of alleen geen Internet IPv4 verbinding? Wat zie je bij Onlinemonitor en Glasvezelinformatie? Kijk ook eens in het logfile (onder Systeem).

 

Dank voor je hulp (weer)!

glasvezel is ‘onderbroken, internet ‘niet verbonden’. Bij glasvezelinformatie staan ook dingen inderdaad. Hij blijft daar hangen op verbinding wordt tot stand gebracht…..

in het logbestand staan niet echt dingen waarvan ik denk dat die interessant voor jou zijn (kan het natuurlijk makkelijk mis hebben)

Ja ik heb gpon, dat heb ik oa kunnen afleiden omdat de huawei die er bij zat van odido ook een gpon was.

Mag ik ook vragen welke SFP module je hebt? Of is elke GPON ONU geschikt. 
(Ik heb alleen een draytek 2927f, dus moet wel kijken of die het ondersteunt)

Geen idee allemaal Paul! Ik heb er geen verstand van. Heb gewoon de bijpassend spf gekocht van de fritzshop. Is vrij eenvoudig want ze hebben maar 1 aon en 1 gpon. 

Reputatie 3

Zit de SFP module er goed in? Heb je de goeie glasvezel patchkabel? Zit die goed ingeklikt?

Zo ja, dan vraag ik me af of je wel het goeie nummer heb geregistreerd. Jij schrijft “modem-id ontgrendelen” (en dat staat ook op fritzshop.nl geloof ik). Het modem-id staat achterop de Fritzbox. Maar zelf dacht ik eigenlijk dat je het nummer dat op de SFP module staat moest registreren. Dat is namelijk een s/n nummer, net als het s/n nummer dat op de Huawei ONT staat. Dat laatste nummer is ook het nummer dat je op de Fritzbox moet invullen bij het klonen, vandaar mijn gedachte.

Let op: ik heb persoonlijk geen ervaring met het registreren van modem/SFP nummers bij odido, alleen met het klonen ervan: ik kan het dus helemaal mis hebben.

Maar als mijn gedachte wel klopt, dan werkt het misschien als je het modem-id dat je geregistreerd hebt bij odido invult bij GPON PLOAM/GPON serial number op http://fritz.box/support.lua

 

  1. Ik ga een nieuw kabeltje kopen om dat helemaal uit te sluiten, had ik ook al bedacht inderdaad2
  2. Leuke gedachte, en fijn weer deze tips! Ik heb gedaan wat je suggereerde maar het helpt niet. Heb vervolgens de sfp apn module gekeken die oorspronkelijk in mijn fritzbox zat. Daar staat inderdaad wel een s/n op maar die komt niet overheen met het modem-id of met serienr zoals achter op de fritzbox staat. Dat zegt dus misschien dat het niet echt om de s/n van de sfp module gaat toch? Dat mijn gpon module nu weer een andere s/n heeft lijkt mij dan niet te moeten uitmaken (zonder er inhoudelijk verstand van te hebben). Ook is de modem-id en serienr achterop de fritzbox een heel ander soort code/format dan die s/n nummers op de sfp modules….

Ok nee die s/n op de module kan het niet zijn, want die code is niet 12 of 16 tekens (via die optie die je suggereert geeft de fritzbox aan dat de PON wel die lengte moet hebben. 

Reputatie 3

Mijn GPON serial nummer is 12 tekens, maar het s/n nummer op de Huawei ONT dat ik ingevuld heb was veel langer. De Fritzbox (fritzos 7.58) heeft dat zelf ingekort, waarbij alleen de laatste 8 tekens hetzelfde zijn gebleven, en de cijfers daarvoor zijn vervangen door letters. Blijkbaar één of andere conversie. Op zich niet heel verrassend dat dat dan niet werkt als je een ongeldig nummer invult, maar het viel te proberen.

Maar dat mijn theorie juist is (dus dat je het s/n nummer op de SFP module had moeten registreren en niet het modem-id achterop de fritzbox) staat inderdaad nog niet vast. Hopelijk is er iemand op dit forum die het wel precies weet.

Reputatie 3

Er ging me plots een licht op. Mijn Huawei ONT s/n nummer begint met 48575443. Dat zijn dus gewoon hexadecimale getallen voor ASCII karakters, en dat geeft dan: HWTC. En dat klopt dus precies met mijn GPON serienummer op de Fritzbox :)

Je zou dus misschien de eerste vier letters van je modem-id, AVMG denk ik, moeten vervangen door 41564D47. Maar ik kan me ook goed voorstellen dat je geen zin hebt om nóg verder in dit konijnehol te kruipen ;)

Veel dank harmenzo. 
 

Ik heb inmiddels de kabel vervangen voor een nieuwe lc/apc, helaas zonder resultaat. 
 

gebeld met AVM. Ze geven aan dat het niet uitmaakt of ik zelf de aon of gpon modules wissel, dat zou de fritzbox 5530 juist moeten kunnen, is het hele idee. 
Ze zeiden inderdaad dat het wel het modem-id is wat ik moest doorgeven. Verder hadden ze nu niet 1-2-3 een idee. Ze gaan me mailen. 
 

Ik wil best nog even doen wat je zegt hoor, als het goed begrijp wil je dus dat ik avmg vervang door die reeks van jou en dan dus een 16tekens code invul in dat PON vakje?

Reputatie 3

Als AVM dat zegt dan klopt dat natuurlijk, en dan heb je dus wel het goede modem-id geregistreerd. Het heeft dan ook geen zin iets in de vullen om te klonen, want de Fritzbox gebruikt dan sowieso al het goede modem-id. (Verder denk ik eigenlijk dat het wschl. niet uitmaakt of je de hexadecimale getallen of de letters gebruikt, omdat de Fritzbox één van beide automatisch omzet in de andere indien nodig. Ik weet niet of jij je GPON serial nummer kan zien bij Glasvezelinformatie? Ik wel, maar jij misschien niet, zolang je nog geen verbinding hebt.)

Fijn i.i.g. dat AVM zulke goede service geeft!

LC/APC gaat in de Fritzbox SFP module. De andere kant van het kabeltje dat in het aansluitpunt gaat moet hetzelfde zijn als toen de Huawei ONT was aangesloten, bij mij SC/APC (bij jou ook vermoed ik). Dat is dus bij mij een kabeltje met verschillende uiteinden.

 

 

 

@Heiko1 

Als het om GPON gaat kun je gewoon het serienummer van de Huawei GPON ONT klonen.

Ga naar http://fritz.box/support.lua en log in de Fritzbox.

Dan voer je in het volgende vakje het serienummer van je Huawei GPON ONT in.

Uiteraard heb je wel de Frits GPON SFP module nodig.

Dan moet het werken.

 

Dat was inderdaad handig geweest. Die tip had ik ook al van harmenzo gehad. Maar ik heb het al laten omzetten naar de modem-id, en dat hebben ze ook doorgevoerd want de huawei maakt geen verbinding meer. Dus dat s/n klonen heeft geen zin meer in de huidige situatie lijkt me (heb het wel geprobeerd maar het werkt helaas niet). Veel dank voor het meedenken / de tip wel!

@Heiko1 

Jammer dat dat niet werkt.

Bij mij werkt dat klonen prima.

Ik heb dan wel een 5590 maar dat mag niks uit maken.

 

Maar ik neem aan dat jij het gewoon gekloond hebt, en niet je modem-id hebt doorgegeven aan odido om te laten activeren toch? Een gewaarschuwd mens telt voor twee maar helaas gaat die optie voor mij dus niet op want ze hebben het al omgezet. Heb trouwens net met odido gebeld om te controleren of ze wel echt het goede modem-id hadden ingevuld, maar dat klopt dus. 

Misschien is er iemand van odido zo vriendelijk mij verder te helpen? Zou erg fijn zijn!

 

@Heiko1 

Ik heb bewust gekloond.

Omdat als er wat mis is ik altijd op de Huawei GPON ONT terug kan vallen.

 

Begrijp ik hoor! Jij en veel anderen. 
 

Wat ik vooral ook bizar vind is dat dit blijkbaar nodig is, ‘terugvallen’. Heb 10 jaar xs4all/kpn gehad: nul storingen of onderbrekingen….

Al met al niet zo’n goede eerste ervaring met Odido tot nu toe. Hoop dat ik snel geholpen kan worden. 

Even een update voor de meelezers.

 

Vanochtend heel vriendelijk door Odido klantenservice in 15 minuten alles weer teruggezet aan hun kant.

Net thuis Huawei s/n gekloond op de fritzbox en aangesloten: gelijk raak! 

 

Erg fijn! Dank hernanzo en Peter! Mocht iemand anders dit ooit nog lezen: nooit je modem-id doorgeven aan Odido, gewoon lekker die Huawei klonen. Fijne avond allemaal!

Reageer