Beantwoord

FritzBox aanschaffen

  • 27 March 2024
  • 6 reacties
  • 109 Bekeken

Beste vrienden van het internet,

Ik ben al een tijdje uit de SC/LC/XGS-PON/AON wereld en ben even benieuwd naar jullie mening.

Ik wil een nieuwe Fritzbox 5590 kopen maar.

  1. Heb ik AON / GPON / XGS-PON? Ik heb een blauwe aansluiting dus volgens mij heb ik XGS-PON? Zie ook foto’s hier onder.
  2. Is het nou handiger om een XGS-PON specifieke router te kopen? Wat als ik ooit overstap naar een andere partij die AON levert dan heb ik niets aan deze router meer. Is het niet handiger om dan een AON/GPON router te nemen?
  3. Is het ook mogelijk om de converter er tussen te laten en een totaal andere fritzbox te nemen? Ik weet dat er ook FB-en zijn die SFP’s leveren voor beide GPON en XGS-PON.

Alvast bedankt voor de adviezen!

  1.  

 

  1.  

icon

Beste antwoord door Waqqas 27 March 2024, 21:43

Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @frankb55 

Je hebt nog een AON aansluiting 🙂

Een Fritzbox AON zal hierbij zonder veel moeite moeten werken met het glasvezel rechtstreeks aangesloten mbv een AON SFP module, in de router VLAN 300 gebruiken of het Odido profiel kiezen in de Fritzbox.

Als je ooit overstapt dan zul je waarschijnlijk op XGSPON komen omdat AON langzaam verdwijnt dus dat is wel iets waar je ook rekening mee kan houden.

Hallo @frankb55 

Je hebt nog een AON aansluiting 🙂

Een Fritzbox AON zal hierbij zonder veel moeite moeten werken met het glasvezel rechtstreeks aangesloten mbv een AON SFP module, in de router VLAN 300 gebruiken of het Odido profiel kiezen in de Fritzbox.

Top! Dank je wel voor de snelle reactie!

Reputatie 3

@frankb55

  • Is het nou handiger om een XGS-PON specifieke router te kopen? Wat als ik ooit overstap naar een andere partij die AON levert dan heb ik niets aan deze router meer. Is het niet handiger om dan een AON/GPON router te nemen?

 

In een Fritzbox 5590 (en ook 5530) kan je 3 soorten SFP modules steken: AON, GPON of XGS-PON. Zou je dus nu een Fritzbox met AON kopen, en je kom je later op XGS-PON, dan kun je dan een XGS-PON module los bij kopen. Andersom zou natuurlijk ook kunnen. Je kunt dus altijd dezelfde router blijven gebruiken, alleen de SFP module niet. (Waarbij je wel moet bedenken dat een losse XGS-PON module op zich nog vrij prijzig is. AON en GPON vallen wel mee.)

  • Is het ook mogelijk om de converter er tussen te laten en een totaal andere fritzbox te nemen? Ik weet dat er ook FB-en zijn die SFP’s leveren voor beide GPON en XGS-PON.

 

Als je de Huawei ONT wilt blijven gebruiken, kun in principe elke Fritzbox gebruiken. Dus ook types die eigenlijk voor ADSL bedoeld zijn, zoals 7490, 7581, 7583, e.a. Die zijn voor vrij weinig tweedhands te koop. Je verbindt de ONT en de Fritzbox dan met een netwerkkabel, net zoals de Zyxel.

Zelf heb ik tweedehands een Fritzbox 5530 gekocht. De GPON SFP module heb ik nieuw los bijgekocht.

 

Hoi @frankb55 

Het is niet aan te raden aan de glasvezel te zitten. (als je niet weet wat je doet).

Als je wel direct op glasvezel wil heb je zoals al aangegeven een Fritzbox fiber AON nodig.

Let hierbij wel op dat je ook een one click Cleaner pen nodig hebt.

Mijn advies laat het glasvezelkastje zitten en ga voor een Fritzbox 7590 (ax) of 4060.

En met een netwerk kabel van het glasvezelkastje naar de wan poort van de Fritzbox.

Stel het juiste profiel in en gaan.

Mijn situatie Fritzbox 5590 direct op glasvezel GPON.

 

Hoi @frankb55 

Het is niet aan te raden aan de glasvezel te zitten. (als je niet weet wat je doet).

Als je wel direct op glasvezel wil heb je zoals al aangegeven een Fritzbox fiber AON nodig.

Let hierbij wel op dat je ook een one click Cleaner pen nodig hebt.

Mijn advies laat het glasvezelkastje zitten en ga voor een Fritzbox 7590 (ax) of 4060.

En met een netwerk kabel van het glasvezelkastje naar de wan poort van de Fritzbox.

Stel het juiste profiel in en gaan.

Mijn situatie Fritzbox 5590 direct op glasvezel GPON.

 

Ik zit toch inderdaad te denken om de nieuwe 4060 te bestellen.

Deze is veel beter dan de 5590 die erg gebonden is aan de glas aansluiting.

Dank voor je antwoord.

Reputatie 3

@frankb55

Ik zit toch inderdaad te denken om de nieuwe 4060 te bestellen.

Deze is veel beter dan de 5590 die erg gebonden is aan de glas aansluiting.

 

Er is niks mis mee om een 4060 te kopen. Maar voor de duidelijkheid: een 5590 heeft ook een WAN poort die je met de ONT kan verbinden (en met de 5530 kan dat via LAN1).

Reageer